Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welk vliegwiel


Flavista

Aanbevolen berichten

Krijg mijn PK 50 XL schakel niet gestart, ondanks dat alle ontstekingscomponenten m.i. in orde zijn:

CDI (de blauwe) is nieuw, weerstandswaarde ruim 5 Kohm,

Statorplaat met 4 spoelen: waarvan de ontstekingsspoel gemeten 512 Ohm, Pick-up 52 ohm, nieuwe bougiekabel, uitgemeten - niet onderbroken, nieuwe NGK bougiedop, nieuwe bougie

En toch: een te zwakke vonk om de motor te doen starten, zelfs met de boormachine op het vliegwiel. Ook al nieuwe statorplaten gemonteerd, maar met hetzelfde resultaat: te zwakke vonk.

Het vliegwiel is het originele, en het enige dat niet vervangen is... dus mijn vermoeden is verminderd magnetisme en daardoor te zwakke vonk. Heeft iemand gelijkaardige ervaring gehad? Of zie ik misschien iets over het hoofd?

Wat het vliegwiel betreft: heeft iemand nog een goed werkend vliegwiel  (voor 4 spoelen!) liggen? Eventueel te leen of te koop, zodat ik ook die piste kan uitsluiten?

Indien niet, welk (nieuw) vliegwiel is aan te raden?  Iemand ervaring met een HP4, andere? 

PS: als test heb ik van mijn 2de PK XL het vliegwiel en bijhorende statorplaat met 6 spoelen overgezet (elec.start versie), en daar draait de motor vanaf de 1ste kick! Het probleem zit dus ofwel in de ontsteking of het vliegwiel. 

 

Hoor het graag!  

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Al die tijd geen enkele reactie, tips van die 'kenners' op het forum gekregen; heb het dagenlang zelf moeten uitzoeken en uiteindelijk dan ook gevonden. Blijkbaar ben ik dan de enige hier op het forum met dit probleem, dus dan hoeft de oplossing ook niet geweten te zijn. 

't Belangrijkste is  dat ik dus verder kan. 

 

Dit topic mag dan ook op slot.

Link naar reactie
35 minuten geleden, Flavista zei:

Blijkbaar ben ik dan de enige hier op het forum met dit probleem, dus dan hoeft de oplossing ook niet geweten te zijn. 

Iedereen loopt op het forum wel eens tegen zaken aan waar niet op gereageerd wordt, en ja...misschien ben je de eerste met dit specifieke probleem. Denk juist dat het dan extra gewaardeerd wordt door de lezers als je het zelf oplost en de oplossing hier met ons deelt.

We hadden je ook kunnen bombarderen met nutteloze tips...als ik nogmaals je eerste post lees was je volgens mij al goed op weg om het zelf op te lossen, dus uit pure interesse: was het je ontsteking of toch het vliegwiel.

Link naar reactie
7 uren geleden, Flavista zei:

. ..Al die tijd geen enkele reactie, tips van die 'kenners' op het forum gekregen.  heb het dagenlang zelf moeten uitzoeken en uiteindelijk dan ook gevonden.  Blijkbaar                            ben ik dan de enige hier op het forum met dit probleem.

                                           dus. dan  hoeft  de  oplossing  ook  niet  geweten  te   zijn.

'

. . "kenners" zijn ook maar mensen. en die mensen kunnen en weten ook niet alles. en kunnen ook nog iets bijleren van iemand zoals jij :)

Link naar reactie
20 uren geleden, Flavista zei:

Al die tijd geen enkele reactie, tips van die 'kenners' op het forum gekregen; heb het dagenlang zelf moeten uitzoeken en uiteindelijk dan ook gevonden. Blijkbaar ben ik dan de enige hier op het forum met dit probleem, dus dan hoeft de oplossing ook niet geweten te zijn. 

't Belangrijkste is  dat ik dus verder kan. 

 

Dit topic mag dan ook op slot.

Triestige houding. 

Link naar reactie
20 uren geleden, Flavista zei:

 

                                                                                      't Belangrijkste     is       dat           ik        dus          verder        kan. 

 

 

. ..neen, het belangrijkste is dat anderen ook verder kunnen met problemen. door jouw kennis en ervaring te delen. dat is toch het "allerbelangrijkste" van een Vespa-forum.

. ."ikke en de rest kan stikke" is een mentaliteit die niet past op een Vespa-forum. waar iedereen, iedereen probeert te helpen en goede raad te geven.

. ..en iedereen heeft misschien andere oplossingen of andere ideeën. maar er gaat niets boven "elkaar helpen en erover discuteren" dat is de "spirit van een Vespaforum":) 

       

vespaforum.gif

Link naar reactie
Op 4-11-2018 om 22:14, Flavista zei:

Al die tijd geen enkele reactie, tips van die 'kenners' op het forum gekregen; heb het dagenlang zelf moeten uitzoeken en uiteindelijk dan ook gevonden. Blijkbaar ben ik dan de enige hier op het forum met dit probleem, dus dan hoeft de oplossing ook niet geweten te zijn. 

't Belangrijkste is  dat ik dus verder kan. 

 

Dit topic mag dan ook op slot.

Beetje jammer dit <_<

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...