Flavista Geplaatst: 20 oktober 2018 Delen Geplaatst: 20 oktober 2018 Krijg mijn PK 50 XL schakel niet gestart, ondanks dat alle ontstekingscomponenten m.i. in orde zijn: CDI (de blauwe) is nieuw, weerstandswaarde ruim 5 Kohm, Statorplaat met 4 spoelen: waarvan de ontstekingsspoel gemeten 512 Ohm, Pick-up 52 ohm, nieuwe bougiekabel, uitgemeten - niet onderbroken, nieuwe NGK bougiedop, nieuwe bougie En toch: een te zwakke vonk om de motor te doen starten, zelfs met de boormachine op het vliegwiel. Ook al nieuwe statorplaten gemonteerd, maar met hetzelfde resultaat: te zwakke vonk. Het vliegwiel is het originele, en het enige dat niet vervangen is... dus mijn vermoeden is verminderd magnetisme en daardoor te zwakke vonk. Heeft iemand gelijkaardige ervaring gehad? Of zie ik misschien iets over het hoofd? Wat het vliegwiel betreft: heeft iemand nog een goed werkend vliegwiel (voor 4 spoelen!) liggen? Eventueel te leen of te koop, zodat ik ook die piste kan uitsluiten? Indien niet, welk (nieuw) vliegwiel is aan te raden? Iemand ervaring met een HP4, andere? PS: als test heb ik van mijn 2de PK XL het vliegwiel en bijhorende statorplaat met 6 spoelen overgezet (elec.start versie), en daar draait de motor vanaf de 1ste kick! Het probleem zit dus ofwel in de ontsteking of het vliegwiel. Hoor het graag! Link naar reactie
Flavista Geplaatst: 4 november 2018 Auteur Delen Geplaatst: 4 november 2018 Eindelijk! De oorzaak gevonden en het probleem opgelost... ik kan weer verder met sleutelen Allemaal nog bedankt voor het meedenken! Link naar reactie
Ed75 Geplaatst: 4 november 2018 Delen Geplaatst: 4 november 2018 En wat was dan de oplossing?? Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 4 november 2018 Delen Geplaatst: 4 november 2018 50 minuten geleden, Ed75 zei: En wat was dan de oplossing?? ... een feestje geven met "alles erop en eraan"...voor al de "meedenkers van dit probleem"...en op dat "feestje" kan er nog over nagepraat worden Link naar reactie
Ed75 Geplaatst: 4 november 2018 Delen Geplaatst: 4 november 2018 Maw, ge weet niet wat de technische oplossing was precies. Link naar reactie
Flavista Geplaatst: 4 november 2018 Auteur Delen Geplaatst: 4 november 2018 Al die tijd geen enkele reactie, tips van die 'kenners' op het forum gekregen; heb het dagenlang zelf moeten uitzoeken en uiteindelijk dan ook gevonden. Blijkbaar ben ik dan de enige hier op het forum met dit probleem, dus dan hoeft de oplossing ook niet geweten te zijn. 't Belangrijkste is dat ik dus verder kan. Dit topic mag dan ook op slot. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 4 november 2018 Delen Geplaatst: 4 november 2018 35 minuten geleden, Flavista zei: Blijkbaar ben ik dan de enige hier op het forum met dit probleem, dus dan hoeft de oplossing ook niet geweten te zijn. Iedereen loopt op het forum wel eens tegen zaken aan waar niet op gereageerd wordt, en ja...misschien ben je de eerste met dit specifieke probleem. Denk juist dat het dan extra gewaardeerd wordt door de lezers als je het zelf oplost en de oplossing hier met ons deelt. We hadden je ook kunnen bombarderen met nutteloze tips...als ik nogmaals je eerste post lees was je volgens mij al goed op weg om het zelf op te lossen, dus uit pure interesse: was het je ontsteking of toch het vliegwiel. Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 5 november 2018 Delen Geplaatst: 5 november 2018 7 uren geleden, Flavista zei: . ..Al die tijd geen enkele reactie, tips van die 'kenners' op het forum gekregen. heb het dagenlang zelf moeten uitzoeken en uiteindelijk dan ook gevonden. Blijkbaar ben ik dan de enige hier op het forum met dit probleem. dus. dan hoeft de oplossing ook niet geweten te zijn. ' . . "kenners" zijn ook maar mensen. en die mensen kunnen en weten ook niet alles. en kunnen ook nog iets bijleren van iemand zoals jij Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 5 november 2018 Delen Geplaatst: 5 november 2018 20 uren geleden, Flavista zei: Al die tijd geen enkele reactie, tips van die 'kenners' op het forum gekregen; heb het dagenlang zelf moeten uitzoeken en uiteindelijk dan ook gevonden. Blijkbaar ben ik dan de enige hier op het forum met dit probleem, dus dan hoeft de oplossing ook niet geweten te zijn. 't Belangrijkste is dat ik dus verder kan. Dit topic mag dan ook op slot. Triestige houding. Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 5 november 2018 Delen Geplaatst: 5 november 2018 20 uren geleden, Flavista zei: 't Belangrijkste is dat ik dus verder kan. . ..neen, het belangrijkste is dat anderen ook verder kunnen met problemen. door jouw kennis en ervaring te delen. dat is toch het "allerbelangrijkste" van een Vespa-forum. . ."ikke en de rest kan stikke" is een mentaliteit die niet past op een Vespa-forum. waar iedereen, iedereen probeert te helpen en goede raad te geven. . ..en iedereen heeft misschien andere oplossingen of andere ideeën. maar er gaat niets boven "elkaar helpen en erover discuteren" dat is de "spirit van een Vespaforum" Link naar reactie
Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 6 november 2018 Delen Geplaatst: 6 november 2018 Op 4-11-2018 om 22:14, Flavista zei: Al die tijd geen enkele reactie, tips van die 'kenners' op het forum gekregen; heb het dagenlang zelf moeten uitzoeken en uiteindelijk dan ook gevonden. Blijkbaar ben ik dan de enige hier op het forum met dit probleem, dus dan hoeft de oplossing ook niet geweten te zijn. 't Belangrijkste is dat ik dus verder kan. Dit topic mag dan ook op slot. Beetje jammer dit Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.