P200e 1979 Geplaatst: 16 oktober 2018 Delen Geplaatst: 16 oktober 2018 Goedemorgen, Bij deze mijn Vespa voorstellen. In maart dit jaar heb ik mijn pk50 XL 1983 verkocht en heb ik een P200e uit 1979 gekocht en ik ben deze maand geslaagd voor mijn motorrijbewijs en kan dus de weg op!! Alleen nu kwam er achter dat er iets niet goed is met mij P200e, er komt ergens "zwarte smurrie" uit het blok aan de kant van het wiel. Weet een van jullie wat dit kan zijn en wat er moet gebeuren om het op te lossen? Alvast bedankt Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 16 oktober 2018 Delen Geplaatst: 16 oktober 2018 In ieder geval een rotte kering. Ik zou er niet mee gaan rijden want als daar de olie door lekt dan belang deze ook bij je remblokken in de trommel en olie en remmen dat is geen goede combi. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 16 oktober 2018 Delen Geplaatst: 16 oktober 2018 Dat oliespoor lijkt me (gezien de plaats; hoger dan de keerring) eerder te komen van de ontluchtingspaddestoel bovenop het koppelingsdeksel (een teveel aan olie wordt via deze weg uit te carter gegooid) of via het deksel zelf (lekkende o-ring). Een lekkende achteras oliekeerring kan idd gevaarlijk zijn, maar dan zie je eerder olie aan de onderkant van de carter, in de remdustcover of ontsnappend via de centrale moer van de remtrommel. Alleszins zeker een verdere inspectie waard. Je wil geen olie op je remblokjes. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 16 oktober 2018 Delen Geplaatst: 16 oktober 2018 Eerst dus even de remtrommel openen en daar in kijken. Als de schoon is dan kun je verder gaan door even het deksel van de koppeling er af te halen (zit erboven en wiel moet er dan toch af. Ik miste op den duur ook zo'n overloopnippel (goh wie wees mij daar ook alweer op) wat boven op de koppeling zit. Als je dekseltje er toch af haalt kun je het beste gelijk de rubber ring en dat messing drukding erin vervangen. Link naar reactie
P200e 1979 Geplaatst: 16 oktober 2018 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2018 Bedankt voor de info. De remmen zijn droog. Ik denk dat het de overloopnippel is, maar ga er toch maar door een vakman naar laten kijken... Link naar reactie
roufio Geplaatst: 16 oktober 2018 Delen Geplaatst: 16 oktober 2018 dus even wat geld in de vuilbak gooien? kuis dat nu eens mooi af , en zie van waar het juist komt ,waarschijnlijk te veel olie opgedaan zoals er hier al geschreven is door andere verpisten. Link naar reactie
P200e 1979 Geplaatst: 16 oktober 2018 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2018 Beste Roufio, Dat ga ik nu ook als eerste doen. Maar aan de “ zwarte koek” die je ziet zitten is dit niet een probleem van de laatste tijd... Link naar reactie
nero Geplaatst: 16 oktober 2018 Delen Geplaatst: 16 oktober 2018 Het lijkt er ook op dat de velg het koppelingsdeksel raakt. Groetjes, nero. Link naar reactie
Spaniard Geplaatst: 16 oktober 2018 Delen Geplaatst: 16 oktober 2018 Dat ziet er net uit of ze de scooter op zn zij hebben gelegd om de olie in de carter te kappen , tot dat het er terug uit kwam Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 17 oktober 2018 Delen Geplaatst: 17 oktober 2018 Ik zie verder geen schade aan dat koppelingsdeksel dus ik vermoed dat dit gebeurt is met het er af halen van het wiel. De boel goed schoonmaken. Koppelingskabel los halen, koppelingsdeksel er af halen (paar boutjes), rubber vervangen en de boel weer in elkaar zetten. En niet te vergeten even de olie uit het carter laten lopen en de juiste hoeveelheid (SAE30) er in doen (250ml). Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 17 oktober 2018 Delen Geplaatst: 17 oktober 2018 De koppelingskabel hoeft niet eens gelost te worden. Scheelt een hoop gefriemel en bij pech kan je de (uitgerafelde) kabel vervangen. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 18 oktober 2018 Delen Geplaatst: 18 oktober 2018 Ik zou zeker ook die overloopnippel vervangen, veel kans dat die het probleem is eventueel door te veel olie in het carter. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 18 oktober 2018 Delen Geplaatst: 18 oktober 2018 1 uur geleden, Wilby zei: Ik zou zeker ook die overloopnippel vervangen, ... Waarom?! Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 18 oktober 2018 Delen Geplaatst: 18 oktober 2018 1 uur geleden, Wilby zei: Ik zou zeker ook die overloopnippel vervangen, ... Waarom?! Link naar reactie
Spaniard Geplaatst: 18 oktober 2018 Delen Geplaatst: 18 oktober 2018 Volgens mij werkt die nippel heeeel goed Link naar reactie
P200e 1979 Geplaatst: 22 oktober 2018 Auteur Delen Geplaatst: 22 oktober 2018 Goedemorgen, Ik heb de O- ring vervangen, en ben een stuk gaan rijden en het probleem lijkt opgelost... Bedankt voor jullie tips!!!! Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 22 oktober 2018 Delen Geplaatst: 22 oktober 2018 Iig je blok eens goed schoonmalen met hogedruk reiniger. Zou goed kunnen dat door alle modder en troep je koppelingsdeksel niet netjes meer afsluit. En zand in je carter is niet al te best voor alle tandwielen en kogellagers. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 22 oktober 2018 Delen Geplaatst: 22 oktober 2018 39 minuten geleden, Niels_1977 zei: Iig je blok eens goed schoonmalen met hogedruk reiniger. Zou goed kunnen dat door alle modder en troep je koppelingsdeksel niet netjes meer afsluit. En zand in je carter is niet al te best voor alle tandwielen en kogellagers. Bad advice. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 23 oktober 2018 Delen Geplaatst: 23 oktober 2018 Inderdaad geen hogedruk... gewoon wat dasty eroverheen sprayen, in laten werken en vervolgens met een emmertje sop en afwasmiddel met de afwasborsel het blok doen om dit vervolgens met lage druk van de tuinslang af te spoelen. Keringen vinnden hogedruk meestal niet zo leuk. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 23 oktober 2018 Delen Geplaatst: 23 oktober 2018 Pure benzine, een oude verfkwast, een tandenborstel en eventueel een schuursponsje of Scotch Brite! Goedkoper dan remreiniger en gewoon in een jerrycan weer te recupereren voor een volgende project of poetsbeurt. Eventueel naspoelen met remreiniger en droog blazen. Met water blijft je best uit de buurt van het motorblok. De ontluchtingsnippel bovenaan het koppelingsdeksel is gewoon open, hoor. Met een beetje druk spuit je water tot in de carter. Voor je't weet rij je rond met SAE30-mayonaise of een gecorrodeerde stator. Link naar reactie
P200e 1979 Geplaatst: 23 oktober 2018 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2018 Wat je Dasty en beetje remreinger kunt bereiken Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 23 oktober 2018 Delen Geplaatst: 23 oktober 2018 Remreiniger kun je blijven spuiten op je blok... en die scotschbrite werkt ook prima ja... die was ik vergeten te vermelden... Afgelopen weekend ook voor mijn Sfera projectje gebruikt.. Dasty, asfwassopje met borstel, scotchbrite, nog een keer met afwassopje en vervolgens afspoelen met lagedruksproeikop op de tuinslang. Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 23 oktober 2018 Delen Geplaatst: 23 oktober 2018 Zeg, je kan het ergens niet mee eens zijn, maar om dan meteen posts te gaan verwijderen, beetje irititant! Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 23 oktober 2018 Delen Geplaatst: 23 oktober 2018 Gisteren een reactie geplaatst waar de moderator het niet mee eens is?! En wordt meteen uit topic verwijderd, je kan verschillende inzichten hebben hoe iets aan te pakken. Maar om dan meteen die post weg te halen. Beetje jammer. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.