Ga naar inhoud
Vespaforum.be

P200E 1979


P200e 1979

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Bij deze mijn Vespa voorstellen.

In maart dit jaar heb ik mijn pk50 XL 1983 verkocht en heb ik een P200e uit 1979 gekocht en ik ben deze maand geslaagd voor mijn motorrijbewijs en kan dus de weg op!!

Alleen nu kwam er achter dat er iets niet goed is met mij P200e, er komt ergens "zwarte smurrie" uit het blok aan de kant van het wiel.

Weet een van jullie wat dit kan zijn en wat er moet gebeuren om het op te lossen?

Alvast bedankt

zwarte smurrie LR.JPG

Link naar reactie

In ieder geval een rotte kering. Ik zou er niet mee gaan rijden want als daar de olie door lekt dan belang deze ook bij je remblokken in de trommel en olie en remmen dat is geen goede combi. 

Link naar reactie

Dat oliespoor lijkt me (gezien de plaats; hoger dan de keerring) eerder te komen van de ontluchtingspaddestoel bovenop het koppelingsdeksel (een teveel aan olie wordt via deze weg uit te carter gegooid) of via het deksel zelf (lekkende o-ring). Een lekkende achteras oliekeerring kan idd gevaarlijk zijn, maar dan zie je eerder olie aan de onderkant van de carter, in de remdustcover of ontsnappend via de centrale moer van de remtrommel.

Alleszins zeker een verdere inspectie waard. Je wil geen olie op je remblokjes.

 

 

 

Link naar reactie

Eerst dus even de remtrommel openen en daar in kijken. Als de schoon is dan kun je verder gaan door even het deksel van de koppeling er af te halen (zit erboven en wiel moet er dan toch af. Ik miste op den duur ook zo'n overloopnippel (goh wie wees mij daar ook alweer op) wat boven op de koppeling zit. Als je dekseltje er toch af haalt kun je het beste gelijk de rubber ring en dat messing drukding erin vervangen. 

Link naar reactie

dus even wat geld in de vuilbak gooien? kuis dat nu eens mooi af , en zie van waar het juist komt ,waarschijnlijk te veel olie opgedaan zoals er hier al geschreven is door andere verpisten. 

Link naar reactie

Ik zie verder geen schade aan dat koppelingsdeksel dus ik vermoed dat dit gebeurt is met het er af halen van het wiel. 

De boel goed schoonmaken. Koppelingskabel los halen, koppelingsdeksel er af halen (paar boutjes), rubber vervangen en de boel weer in elkaar zetten. En niet te vergeten even de olie uit het carter laten lopen en de juiste hoeveelheid (SAE30) er in doen (250ml). 

Link naar reactie

De koppelingskabel hoeft niet eens gelost te worden. Scheelt een hoop gefriemel en bij pech kan je de (uitgerafelde) kabel vervangen. ;)

Link naar reactie

Ik zou zeker ook die overloopnippel vervangen, veel kans dat die het probleem is eventueel door te veel olie in het carter.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Wilby zei:

Ik zou zeker ook die overloopnippel vervangen, ...

Waarom?!:blink:

Link naar reactie
1 uur geleden, Wilby zei:

Ik zou zeker ook die overloopnippel vervangen, ...

Waarom?!:blink:

Link naar reactie
39 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Iig je blok eens goed schoonmalen met hogedruk reiniger. Zou goed kunnen dat door alle modder en troep je koppelingsdeksel niet netjes meer afsluit. En zand in je carter is niet al te best voor alle tandwielen en kogellagers.

Bad advice. 

Link naar reactie

Inderdaad geen hogedruk... gewoon wat dasty eroverheen sprayen, in laten werken en vervolgens met een emmertje sop en afwasmiddel met de afwasborsel het blok doen om dit vervolgens met lage druk van de tuinslang af te spoelen. Keringen vinnden hogedruk meestal niet zo leuk. 

Link naar reactie

Pure benzine, een oude verfkwast, een tandenborstel en eventueel een schuursponsje of Scotch Brite! Goedkoper dan remreiniger en gewoon in een jerrycan weer te recupereren voor een volgende project of poetsbeurt. Eventueel naspoelen met remreiniger en droog blazen. 

Met water blijft je best uit de buurt van het motorblok. De ontluchtingsnippel bovenaan het koppelingsdeksel is gewoon open, hoor. Met een beetje druk spuit je water tot in de carter. Voor je't weet rij je rond met SAE30-mayonaise of een gecorrodeerde stator. :D 

 

Link naar reactie

Remreiniger kun je blijven spuiten op je blok... en die scotschbrite werkt ook prima ja... die was ik vergeten te vermelden... Afgelopen weekend ook voor mijn Sfera projectje gebruikt.. Dasty, asfwassopje met borstel, scotchbrite, nog een keer met afwassopje en vervolgens afspoelen met lagedruksproeikop op de tuinslang. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...