Jump to content
Vespaforum.be

P200E 1979


P200e 1979

Recommended Posts

Goedemorgen,

Bij deze mijn Vespa voorstellen.

In maart dit jaar heb ik mijn pk50 XL 1983 verkocht en heb ik een P200e uit 1979 gekocht en ik ben deze maand geslaagd voor mijn motorrijbewijs en kan dus de weg op!!

Alleen nu kwam er achter dat er iets niet goed is met mij P200e, er komt ergens "zwarte smurrie" uit het blok aan de kant van het wiel.

Weet een van jullie wat dit kan zijn en wat er moet gebeuren om het op te lossen?

Alvast bedankt

zwarte smurrie LR.JPG

Link to comment

In ieder geval een rotte kering. Ik zou er niet mee gaan rijden want als daar de olie door lekt dan belang deze ook bij je remblokken in de trommel en olie en remmen dat is geen goede combi. 

Link to comment

Dat oliespoor lijkt me (gezien de plaats; hoger dan de keerring) eerder te komen van de ontluchtingspaddestoel bovenop het koppelingsdeksel (een teveel aan olie wordt via deze weg uit te carter gegooid) of via het deksel zelf (lekkende o-ring). Een lekkende achteras oliekeerring kan idd gevaarlijk zijn, maar dan zie je eerder olie aan de onderkant van de carter, in de remdustcover of ontsnappend via de centrale moer van de remtrommel.

Alleszins zeker een verdere inspectie waard. Je wil geen olie op je remblokjes.

 

 

 

Link to comment

Eerst dus even de remtrommel openen en daar in kijken. Als de schoon is dan kun je verder gaan door even het deksel van de koppeling er af te halen (zit erboven en wiel moet er dan toch af. Ik miste op den duur ook zo'n overloopnippel (goh wie wees mij daar ook alweer op) wat boven op de koppeling zit. Als je dekseltje er toch af haalt kun je het beste gelijk de rubber ring en dat messing drukding erin vervangen. 

Link to comment

dus even wat geld in de vuilbak gooien? kuis dat nu eens mooi af , en zie van waar het juist komt ,waarschijnlijk te veel olie opgedaan zoals er hier al geschreven is door andere verpisten. 

  • Like 3
Link to comment

Ik zie verder geen schade aan dat koppelingsdeksel dus ik vermoed dat dit gebeurt is met het er af halen van het wiel. 

De boel goed schoonmaken. Koppelingskabel los halen, koppelingsdeksel er af halen (paar boutjes), rubber vervangen en de boel weer in elkaar zetten. En niet te vergeten even de olie uit het carter laten lopen en de juiste hoeveelheid (SAE30) er in doen (250ml). 

Link to comment

De koppelingskabel hoeft niet eens gelost te worden. Scheelt een hoop gefriemel en bij pech kan je de (uitgerafelde) kabel vervangen. ;)

Link to comment

Ik zou zeker ook die overloopnippel vervangen, veel kans dat die het probleem is eventueel door te veel olie in het carter.

 

Link to comment

Iig je blok eens goed schoonmalen met hogedruk reiniger. Zou goed kunnen dat door alle modder en troep je koppelingsdeksel niet netjes meer afsluit. En zand in je carter is niet al te best voor alle tandwielen en kogellagers.

Link to comment
39 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Iig je blok eens goed schoonmalen met hogedruk reiniger. Zou goed kunnen dat door alle modder en troep je koppelingsdeksel niet netjes meer afsluit. En zand in je carter is niet al te best voor alle tandwielen en kogellagers.

Bad advice. 

  • Like 1
Link to comment

Inderdaad geen hogedruk... gewoon wat dasty eroverheen sprayen, in laten werken en vervolgens met een emmertje sop en afwasmiddel met de afwasborsel het blok doen om dit vervolgens met lage druk van de tuinslang af te spoelen. Keringen vinnden hogedruk meestal niet zo leuk. 

  • Like 1
Link to comment

Pure benzine, een oude verfkwast, een tandenborstel en eventueel een schuursponsje of Scotch Brite! Goedkoper dan remreiniger en gewoon in een jerrycan weer te recupereren voor een volgende project of poetsbeurt. Eventueel naspoelen met remreiniger en droog blazen. 

Met water blijft je best uit de buurt van het motorblok. De ontluchtingsnippel bovenaan het koppelingsdeksel is gewoon open, hoor. Met een beetje druk spuit je water tot in de carter. Voor je't weet rij je rond met SAE30-mayonaise of een gecorrodeerde stator. :D 

 

  • Like 1
Link to comment

Remreiniger kun je blijven spuiten op je blok... en die scotschbrite werkt ook prima ja... die was ik vergeten te vermelden... Afgelopen weekend ook voor mijn Sfera projectje gebruikt.. Dasty, asfwassopje met borstel, scotchbrite, nog een keer met afwassopje en vervolgens afspoelen met lagedruksproeikop op de tuinslang. 

Link to comment

Gisteren een reactie geplaatst waar de moderator het niet mee eens is?! En wordt meteen uit topic verwijderd, je kan verschillende inzichten hebben hoe iets aan te pakken. Maar om dan meteen die post weg te halen. Beetje jammer.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...