Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Sfera 50 projectje


pdvd

Aanbevolen berichten

Begin jaren 90 werd de Piaggio/Vespa Sfera geïntroduceerd. Toen ter tijd was dit het beste wat er te krijgen was op het gebied van moderne bromfietsen. Piaggio won er de Compasso d'Oro prijs mee (een ontwerpprijs voor het moderne design). Een paar weken geleden heb ik een Sfera 50 gehad (een krijgertje dus) en wil deze een beetje op gaan knappen. Ik kom er echter al snel achter dat dit totaal iets anders is om aan te sleutelen dan aan een PK of een P. 

Aangezien er een benzine lekkage was wilde ik kijken waar deze vandaan kwam. Echter ik zie uit de benzinetank 2 verschillende slangen komen welke naar de carburateur gaan. Waarom 2? is mijn vraag dan?

Hp9AXQw.jpg

Ook gaat de gaskabel naar een kastje toe en splitst zich daar in 2'en op. Hier heb ik nog even geen foto van... maar rara waar dient dit voor?

Hieronder de huidige staat met de meeste kappen gemonteerd.

NcsjIhE.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Oh, nice. SFERA!

stond vroeger in dezelfde piaggio folder als de pk50, de grillo, de avanti...onbeminde scooter van in een tijd toen er enkel honda visions en mbk bali beschikbaar waren. Succes

oja, 1 van de 2 buisjes naar carbu moet ofwel de overloop of de onderdruk zijn...

rest kan ik je niet helpen

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 1 jaar later...

Het heeft even geduurd maar je moet wat in deze tijd... het project heeft even in de koelkast / schuur gestaan maar ik ben er weer mee begonnen. 

Luchtfilter er af... 

MMA0Eph.jpg

En dan ook echt het huis helemaal weg... en een vieze bende er achter

0bcxLDV.jpg

Een belangrijk probleem waar ik tegenaan loop is dat de carburateur lekt... Gooi ik benzine in de tank... da zeikt dat er weer uit.

Dit was eigenlijk vorig jaar herfst al... en daarna had ik er geen tijd meer voor... 

De Sfera is inmiddels ontdaan van de meeste kappen om en plasticdelen om die maar eens goed schoon te maken (en te spuiten op den duur)

Het gaat een low budget project worden dus niks geen poedercoating... gewoon staalverf van de action... het frame zit toch niet in het zicht

26ypun0.jpg

De uitlaat... tsja...

Fti06YH.jpg

En na een deftige laag action zwart

3wFu39q.jpg

Het kapje krijgt nog een metallic laagje

7iyA8mE.jpg

Ook dit kapje wat gedeeltelijk in het zicht zit krijgt een nette laag

kZ2fdFx.jpg

Hier nog in de primer

RMurDwI.jpg

En dit blijft er dan van over

nDovkrU.jpg

Om het probleem met de carburateur op e lossen eerst maar eens gekeken of het gas niet gewoon blijft hangen op dat verdeelkastje

8ov21PQ.jpg

Maar ook dit was het dus niet... 

iAedE7z.jpg

Weer netjes in elkaar en gesmeerd en weer terug gemonteerd...  volgende stap is dus de carburateur zelf onderzoeken. 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Starten en rijden dacht ik.. Helaas... de boel zou nog lekken dus haalde ik de carburateur uit elkaar... en weer in elkaar... 

W9Kq8NO.jpg

De lek bleek echter te komen van een te korte benzineslang ... oftewel een nieuwe langere slang halen... en aansluiten aan de tank... oeps... en toen brak er een nippel af...

Gelukkig zit de brommerhandel om de hoek en had ik al snel een nieuw verloop van tank naar kraan geregeld.

YUDpRCK.jpg

EpCpJGO.jpg

Lopen deed de sfera nog steeds niet goed... echter dat zou opzich zo verholpen moeten kunnen zijn maar ik had even het gereedschap niet bij de hand... dan maar verder met de kuipen... schuren plamuren... action primer, action mewtallic zwart en action vernis... en een groot gedeelte van de kappenn is klaar

Het lijkt wel een bmw met al die kleuren over elkaar

rAVgPxp.jpg

de primer

pd8VkST.jpg

en in de lak

NWp9cZb.jpg

Nu dit monster nog op zien te knappen...

gD1PolP.jpg

Daarna nog de onderkuip en het spatbord en dan is de boel klaar... daarvoor moet echter de vork eruit en als die er uit is kan ik niet meer testen met starten... dus die heb ik even laten wachten... 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...