Jump to content
Vespaforum.be
Pilaf

Vespatronic voor de gs160

Recommended Posts

5 uur geleden, Pilaf zei:

@nero wat is jouw squish na de modificatie en heb je de compressie al opgemeten na het boren?

DSCN0173.thumb.JPG.6afaafd61fcc68f9f913ed542335027d.JPG

Ik meet ook 105 psi. @Pilaf: kan je de formule die je gebruikt om de vereiste psi te berekenen verduidelijken?  Alvast bedankt! 

Groetjes, nero.  

• Like 1

Dat is ook een prima compressie waarde en lijkt me niet aan de hoge kant.

De berekening is als volgt, je hebt de standaard compressie ratio van een SS180 welke 7,7:1 is.

Om de compressiewaarde te berekenen doe je het eerste getal van de compressie ratio keer de atmosferische druk en die deel je door het tweede getal.

Voor de atmosferische druk gebruiken we voor het gemak 1013 hPa ofwel 1,013 bar

1 bar = 14,50377 psi dus 1,013 bar = 14,69232 psi

De formule wordt dan (7,7 x 14,7) / 1 = 113,2 psi voor een standaard SS180

Voor de puristen gebruik je de actuele atmosferische druk van de barometer, in jouw geval nu 1002 hPa ofwel 1,002 bar (bron: http://www.meteo-info.be/nl/europa/belgie/weer-edingen/details/N-2730990/)

1,002 bar = 14,5327813476 psi ofwel (7,7 x 14,5327813476) / 1 = 111,9 psi

Je kan nu ook de nieuwe compressie ratio kunnen bepalen en zodoende ook kijken of deze waarde correct is.

In jouw geval zit je nu op 105 psi en is de actuele compressie ratio (105 / 14,5327813476) x 1 = 7,2:1

Om te kijken of dit te hoog/laag is zou je de theoretische compressie ratio kunnen berekenen met de met je nieuwe waardes (van cilinder bore/volume cilinderkop en squish), het makkelijkst is om daarvoor een beschikbare online compressie ratio calculator te gebruiken.

• Like 1
  • Thanks 1

3 uur geleden, nero zei:

Ps: ik heb de 6-volt claxon behouden in combi met de vespatronic.  Hij heeft een beetje een Laurel en Hardy geluid maar voor de rest doet hij het wel.  :)

@nero Heb dat ook geprobeerd maar dan ben ik helemaal het lachertje van de straat....:)

• Like 1
  • Haha 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Lure
      Voor VBB2T, waar geraak ik aan een GULF striping voor mijn wesp. 

• By Bikerke
      Hoi,

Ondanks een lange zoektocht op het forum kan ik geen oplossing terugvinden voor mijn probleem...

Na een motor-rivisie is ook de carburator gereinigd en zijn ook alle dichtingen, de hoofdsproeier en de vlotternaald vervangen.
      De originele uitlaat is vervangen door een SIP Road II.
      De luchtfilter is origineel en proper.
      De mengselschroef staat 1,5 keer uitgedraaid.

Ik heb er nu een kleine 200km opzitten, en blijf een probleem ervaren op lage toeren (vertrekken vanuit stilstand) met warme motor:
      De koude motor start bij de eerste of tweede trap op de kickstarter met choke aan.
      Ook het wegrijden is dan geen probleem. Van zodra de motor warm is en ik de choke dicht zet begint hij (of zij ;-) ) moeilijk te doen op lage toeren.
      Wanneer ik vanuit stilstand opnieuw wil vetrekken houd de motor even in. Enkel wanneer ik het toerental eerst wat verhoog kan ik met een slepende koppeling vertrekken.
      Een andere oplossing is de choke opnieuw op zetten. Dan heb ik geen probleem op lage toeren tijdens het rijden (enkel op stationair toerental valt hij dan uiteraard stil met de choke op).
      Op aanraden van een Vespa-kenner heb ik de originele sproeier (108) vergroot naar een 110, maar zonder resultaat. Vervolgens zelfde test en resultaat bij een sproeier van 118...
      Wat kan de reden, of nog liever: de oplossing zijn voor dit probleem?

Dank bij voorbaat,
      Frank

• By BjornDJ
      Beste Vespagisten, 
      Ik ben volop bezig met het restaureren van mijn bacchetta '48 en één ding is met onduidelijk en maakt me heel curieus. Op mijn frame waar de "vespa badge" hangt zijn een 6 tal gaatjes en ik weet niet wat er ooit gehangen heeft. Ik dacht eerst aan het vespa logo, maar dan zou het compleet verkeerd gehangen hebben, ik heb geen idee... misschien hebben jullie wel suggesties... ik zou de gaatjes willen verstoppen  

• By Veloce.
      Ik ben begonnen aan de restauratie van mijn 50N uit '67. Het is een hele vroege 2e serie, afgaande op het serienummer. (S2 begint bij *200001)
      Maar nu vraag ik mij af wat de optische verschillen zijn tussen de 2 series. Ik kreeg namelijk een set chromen lijsten erbij voor de voorplaat en de koplamp. Maar volgens mij is dit niet correct.
      Ik was eerst in de veronderstelling dat de 2e serie geen chroom op de koplamp en voorspatbord heeft (net als 1e serie 50N), maar dan wél die chromen lijst om de voorplaat. Zie foto 2 hier onder. Echter zei een vriend van mij gisteren dat de 2e serie qua uiterlijk gewoon identiek is aan de 1e serie, dus volledig vrij van chromen versiersels en het zwarte Vespa-logo voorop. (Foto 1)
      Beide foto's zijn trouwens 2e series, afgaande op het hexagonale logo. Maar wat is nou juist?

• By Edwin
      ik zoek het metalen onderstel van het zadel van een GS160, zoals de foto hieronder. Staat is niet zo belangrijk, wel bij voorkeur compleet.
      De hoes of overtrek is niet nodig.
      Bedankt alvast om in't schap te kijken :-)

• Create New...