Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespatronic voor de gs160


Pilaf

Aanbevolen berichten

Je kan beginnen door een B7ES steken met een 0,6mm electrode afstand (0,6 mm werkt prima met de Vespatronic). De sproeier nog op 125 laten want ik denk dat je SS dat best kan hebben, blijft ze af en toe sputteren dan lost een iets kleinere sproeier dat wel op.

Welke type olie je gebruikt is voor onze pistonport motoren (qua smering) niet echt belangrijk. Denk zelf dat de vol synthetische olie een beetje overkill is maar werkt zeker. De half synthetische olie is daarin tegen een goed alternatief voor de minerale. Ik merk dat met minerale olie alles meer vervuild (zuigerkop, veren en uitlaat) en er dus meer onderhoud nodig is. Heb nog 7 flessen mineraal staan en daarna ga ik ook over naar een half/synthetische olie.

Triburon werkt goed maar zal dit nooit in mijn GS doen zolang de onderdelen (lees: cilinders) schaars zijn, dat geldt natuurlijk ook voor de SS. De ervaringen die ik ken zijn idd kreidlers en zundappen die lokaal in de laaglanden rondrijden. Zo’n trip als Nero heeft gemaakt (3000km-er en bergen) kan je nooit maken op alleen Triburon tenzij er een volgwagen meerijdt. Mengen ben ik zelf niet zo’n fan van omdat een foutje in de verhoudingen/afstellingen snel gemaakt is. Ben zuinig op het setje cilinder/zuiger dus waarom veranderen als iets goed werkt/smeert met traditionele 2 takt olie. 


De 2 takt rook en stank discussie gaan we nooit winnen (ook niet met Triburon), net als de houtkachel discussie, deze onderwerpen worden gewoon op een dag in Brussel afgehamerd en dan wordt het verboden, tot die tijd gewoon goed afstellen en dan valt de overlast best mee.

 

Link naar reactie

Omdat de SS en GS een beetje vreemd zijn. In de 60-er jaren waren er meerdere blokken die al met 2% reden. De GS en de SS kwamen op de markt met 5% smering. Die hoeveelheid is ergens voor nodig anders hadden ze wel een sticker geplakt met 2%. Dat we nu op 4% rijden is goed want de minerale olie is beter geworden. Zelfs 3% vol synthetisch kan ook als er een naaldlager (small end) in zit.

Ik heb me meerdere malen ingelezen in de GS/SS materie en de conclusie is dat deze blokken gewoon een flinke olie film nodig hebben in de verbrandingskamer alsook in de krukas kamer om de smering te garanderen.

Om nou te wisselen naar Triboron geeft voor mij een te groot risico bij deze blokken. Heb destijds ook contact gezocht met de leverancier. Er kon mij geen exacte meng verhouding worden gegeven. Om nou zelf te gaan experimenteren is dit originele blok en de cilinder me te waardevol voor. Met elk ander blok wat veel op de weg rijdt is het het experiment waard, zeker om de overige weggebruiker niet nog meer anti 2-takt te maken (...want we ruiken niks dus dan is het schoon en goed voor het milieu).

Daarom mijn advies aan Nero met zijn originele blok, blijf bij goede 2 takt olie, hou je blok heel en tegen de tijd dat dit spul verplicht wordt is het einde 2 takt.

  • Like 1
Link naar reactie

Ik snap ergens wel dat mensen wat bang zijn van nieuwere technologie of er wantrouwend tegenover staan, en ik snap ook dat mensen liever vast houden aan iets wat zichzelf bewezen heeft tijdens miljarden kilometers. Daar is helemaal niks mis mee. Maar om er dan meteen vanuit te gaan dat je er geen trip van 3000km zonder volgwagen mee gereden krijgt, lijkt me nogal kort door de bocht te zijn. Ik denk dat ik zowat alle informatie en publicaties over Triboron heb gelezen, en dat heeft me 100% overtuigd. Voorwaarde is wel dat de voorschriften van de fabrikant gevolgd worden, en die zijn niet mis: bij de eerste tank met Triboron de motor 10 à 15 minuten stationair laten draaien om een eerste film te laten opbouwen, en daarna nog eens het hele inrij-proces van je cilinder overdoen. Pas daarna is de smering optimaal, en kan je volgas geven. Het is ook pas na dat inrijden dat je het bijmengen naar de helft van wat je met synthetische olie mengt kan brengen. Ik ben momenteel met een resto van mijn Lambretta bezig, en ga daarna overschakelen op Triboron. Ge moogt mij ne keer uitlachen wanneer ik met brokken langs de kant van de weg sta 😉 

Link naar reactie

Het gaat niet alleen over betrouwbaarheid maar nog meer over de haalbaarheid. Heb nog geen enkel benzinestation tegen gekomen waar men triboron kan tanken. Als men 4 à 5 maal moet tanken per dag is dit geen haalbare zaak denk ik. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
Op 18/6/2022 om 11:28, janvda zei:

Daar is helemaal niks mis mee. Maar om er dan meteen vanuit te gaan dat je er geen trip van 3000km zonder volgwagen mee gereden krijgt, lijkt me nogal kort door de bocht te zijn.

Deze opmerking was voor de GS/SS originele blokken. Ik ben ook van mening dat dit ongetwijfeld werkt maar ik 2-takt land hebben we gewoon veel verschillende motoren en toleranties. Het advies van Triboron is ron95 en een basis mengsel van 2% olie welke dus volgens de fabrikant gehalveerd mag worden. Ron95 (e10) gaat er bij mij sowieso niet in vanwege de ethanol en krijg geen duidelijk en overtuigd antwoord op mijn vraag aan de fabrikant/importeur, hoe om te gaan met ron98 icm een 5% olie mengsel.

@neroben terug op 23 graden en ze rijdt prima, je had gelijk in een van je vorige post. 26 graden (standaard GS160) is gewoon teveel van het goede, de klap is prima maar het spul wordt gewoon te heet en gelukkig ditmaal was het alleen maar het porselein van de bougie.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Op 17/6/2022 om 12:59, Pilaf zei:

Omdat de SS en GS een beetje vreemd zijn. In de 60-er jaren waren er meerdere blokken die al met 2% reden. De GS en de SS kwamen op de markt met 5% smering. Die hoeveelheid is ergens voor nodig anders hadden ze wel een sticker geplakt met 2%.

De 5% olie  is alleen voor de lagers die krijgen anders niet voldoende smering. Voor de cylinder had 2% kunnen volstaan. Ik vermoed dat je lagers sneller slijten met minder olie maar een vastloper zou je in theorie niet moeten krijgen. Met de huidige kwaliteit olie is 4% ruim voldoende en wellicht 3% maar het risico omdat te testen is het niet waard lijkt me. 

 

Link naar reactie
32 minuten geleden, koeno83 zei:

De 5% olie  is alleen voor de lagers die krijgen anders niet voldoende smering. Voor de cylinder had 2% kunnen volstaan. Ik vermoed dat je lagers sneller slijten met minder olie maar een vastloper zou je in theorie niet moeten krijgen. Met de huidige kwaliteit olie is 4% ruim voldoende en wellicht 3% maar het risico omdat te testen is het niet waard lijkt me. 

 

De lager aan de vliegwielzijde wordt gesmeerd door smeervet, er is geen verbinding met de brandstof. De lager aan de koppelingszijde wordt gesmeerd door de versnellingsbakolie.  De enige lager die wordt gesmeerd door de brandstof is de top end lager bij een GS160 2de serie en de SS180. Pilaf gaat je kunnen bevestigen of dit ook bij de MK1 het geval is (weet niet of die wel een top end lager hebben.  Het hoofddoel van de brandstofsmering lijkt me het smeren van de segmenten/ piston waardoor de warmte en uitzetting worden verminderd. 't Zijn rare beestjes, die GS'en...  :)

Groetjes, nero. 

  • Like 2
Link naar reactie

Klopt als een bus Nero, de mk1 heeft zelfs een bronzen bus als small end en deze heeft echt “dikke” smering nodig. De rest is idd identiek en zoals je al zegt wordt het vliegwiel- en het koppelingslager niet door het mengsel gesmeerd. 
 

Ik ben daar een paar jaar geleden ook druk mee geweest (https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/25808-een-vespa-gs160-motor-ratelgetik/page/3/). Heb diverse bronzen lagers gemaakt en getest maar niets werkte perfect. De bronzenlagers werden naar verloop van tijd allemaal ovaal en dan ging alles weer rammelen. De bronzen glijlagers zijn door Vespa eigenlijk hier verkeerd gebruikt, glijlagers hebben een prima zelfsmerende eigenschap en kunnen ook hoge toeren verwerken maar de klappen van de zuiger vinden ze gewoon niet lekker waardoor ze vervormen. Een oplossing zou zijn een naaldlager maar heb de krukas van een MK2/SS bekeken en bij het smallend heeft deze gewoon meer materiaal op de krukas. Kan mijn MK1 krukas dus aanpassen zodat er een naaldlager in past maar ben bang op scheuren of afbreken en dan hebben we een ander probleem. Zomaar een een MK2/SS krukas plaatsen is ook geen optie want deze hebben een zuigerpen 16 ipv een pen 15. 

 

Zo blijven we met dit blok in rondjes draaien, heb voor nu de oplossing, 4% mineraal en een bak vol met nieuwe bronzen smallend lagers…

  • Haha 1
Link naar reactie
12 uur geleden, koeno83 zei:

De 5% olie  is alleen voor de lagers die krijgen anders niet voldoende smering. Voor de cylinder had 2% kunnen volstaan. Ik vermoed dat je lagers sneller slijten met minder olie maar een vastloper zou je in theorie niet moeten krijgen.

Helemaal mee eens, maar de smering geldt dan alleen voor de krukaslagers. Technisch gezien kan 2% of zelfs Triboron maar het ontwerp van de krukaslagers laten dat niet toe waardoor helaas de “vette” smering nodig is.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...