Jump to content
Vespaforum.be
Pilaf

Vespatronic voor de gs160

Recommended Posts

Na jaren gepruts aan mijn 6v systeem ben ik om. Een paar weken geleden liep ik de garage in en trof een plas accuzuur onder mijn GS160. Bil eraf en wat bleek, een scheurtje in de Yuasa accu. Het zuur had een deel van de reservevelg en beschermkap weggevreten. Was dit de druppel en het definitieve afscheid van mijn 6v systeem, ja zeker...op naar het 12v elektronische ontsteking tijdperk.

Ik heb na het lezen van meerdere topics besloten om voor de Vespatronic te gaan. Het had net zo goed een Parmakit, Pinasco of BGM kunnen zijn want zover ik heb gelezen maakt het voor zowel de kwaliteit als installatie voor een standaard GS niet heel veel uit.

Ik denk dan ook dat onderstaande informatie ook prima kan worden gebruikt voor de andere systemen.

Vanwaar dan dit topic, ik probeer alle gevonden informatie en mijn installatie te combineren en hier met jullie te delen omdat er een hoop handige en nuttige informatie verspreid staat over de diverse topics.

 

Wat heb ik aangeschaft voor deze conversie, als eerste de Vespatronic kit voor de gs160/ss180. Dit is een mooie complete kit maar heb toch nog wat andere onderdelen er los bijgekocht om het geheel af te maken.

Als eerste de spanningsregelaar, het is een bgm spanningsregelaar geworden omdat ik bij deze regelaar direct gebruikers kan aansluiten op de DC output en deze een mooie vlakke en stabiele DC output geeft. 

De CDI is te bevestigen met een P/PX bracket, heb zelf gekozen voor een rvs model met rubber dempers. 

7EE93CD2-7519-49A6-82F3-D921E14E1A3A.thumb.jpeg.f69868173d9c85cff405b97fd7d365cc.jpeg

Als bougiedop heb ik gekozen voor een polini dop, deze is wel aan de prijs maar goed geïsoleerd, is van rubber en sluit mooi af bij de koelkap zodat deze aan de kop goed is afgesloten waardoor er geen “koellucht” ontsnapt.

4ACEFC29-E046-4DCC-BD01-54633047FC00.thumb.jpeg.05c023fb4859ab389428f38bce1d6be6.jpeg

In de omschrijving van Vespatronic staat dat je de originele vliegwielmoer en de borgring kan gebruiken bij montage van het nieuwe vliegwiel, dit is niet het geval en ik heb een kleinere variant (m12 moer met spoed 1,50) moeten kopen.

De originele contactschakelaar is te gebruiken maar heb gekozen voor een gemodificeerde SIP schakelaar (atrikelnummer 16837850). Deze heeft 3 standen, uit, aan en aan+licht.

De lampen zijn allemaal vervangen voor een 12v model. De koplamp heeft een BA20s fitting en is 35w/35w, de parkeerlamp een BA15s 5w, de lamp voor het remlicht een BA15s 18w, de achterlamp een Festoon 15w van 11x41mm en de km-teller lamp een Festoon 3W van 6x28mm.

De claxon is vervangen voor een 12v AC model.

De originele remschakelaar is van het “shutter” type dus die is te gebruiken, maar heb zelf de remschakelaar contacten laten zitten aan de 6v kabelboom dus ook deze vervangen.

De kabelboom, uiteraard is de originele aan te passen zodat deze geschikt is voor de 12v modificatie. Ik heb hier niet voor gekozen omdat ik alle originele 6v spullen bij elkaar wil houden, inclusief de kabelboom. Een goed alternatief is een nieuwe conversie kabelboom te kopen maar heb besloten er zelf een te maken.

Een voordeel bij het zelf maken, is dat je zelf de lengtes kan bepalen en extra aardpunten maken. Heb alle onderdelen gekocht via Rick Donders (https://www.rdae.nl) wie in zijn webshop alle benodigde onderdelen heeft voor de kabelboom. Als kabeldikte heb ik uiteindelijk toch voor 1,5mm2 gekozen in plaats van 1mm2. Heb diverse draadcalculatoren gebruikt welke steeds als uitkomst de 1,5mm2 geven. Ben uit gegaan van 12v met maximale wattage (90w) wat de Vespatronic kan leveren en een verlies van 6% wat normaal is bij verlichting. Als connectoren heb ik ditmaal geen ongeïsoleerde krimpstekkers gebruikt die je met een krimptang bevestigd, maar soldeer connectoren met een krimpkousje. Het is meer werk en heeft niet de originele looks maar ben van mening dat de kabel beter beschermd is tegen invloeden van buiten af.

A6E2E18F-BC61-44CC-8E83-5CA7C8156116.thumb.jpeg.ef44902e6c7f82ec1fb8c21cf3d8c051.jpeg

 

Dan het monteren van de Vespatronic stator. Als eerste haal je originele stator los en verwijder je de timing ring van de krukas. Dan de kabel door het rubber voeren en vervolgens bevestig je de Vespatronic stator. De stator kan maar op 1 manier worden gemonteerd omdat de 3 bevestigingspunten niet op gelijke afstand zitten ten opzichte van het hart van de krukas. Als beginpunt de stator vastzetten in het midden van de sleuven.

4F8B65F8-BA5B-4980-9B7D-96FA8219AC99.thumb.jpeg.0ba45b97b8d725b6650553c48861d9d2.jpeg

Het vliegwiel kan nu gemonteerd worden en vervang preventief de halve maan. Draai de moer aan en zet deze vast, gebruik nog geen Loctite omdat de timing nog moet worden gecontroleerd.

Nu met een timingdisc het bovenste dode punt (BDP) bepalen en in het geval van de GS160 26graden voor BDP. Zowel op het vliegwiel als op het blok een duidelijke markering maken zodat je later de initiële timing kan controleren.

413FF93D-51A6-437C-939F-CF22F575FB4D.thumb.jpeg.bde704bff9af806d5db87126dce0033c.jpeg

De 4 draden die van de stator komen kunnen worden gemonteerd op het verdeelblok en ook de CDI kan worden aangesloten.

CF74DA2F-B005-4E71-9E40-6EC92758DBB0.thumb.jpeg.6afb41b9dd1c41973cd4537c4ebe506a.jpeg

4597A6B6-0496-4F6E-9288-2C61E0B53E7E.thumb.jpeg.6bd79847dc8af5a14f84f416659cf6ad.jpeg

De motor kan nu worden gestart. Zorg dat er een draad bij de hand ligt en dat de stroboscoop correct is aangesloten. Als de motor loopt kan de timing worden gecontroleerd, de markering moet rond de 26graden liggen. Om de motor te stoppen de plus (rood/zwart) van de CDI met de draad verbinden met het motorblok (massa). 

Als de markering niet op de 26 graden ligt dan moet deze worden aangepast door het vliegwiel te verwijderen en de stator te draaien. Linksom is vervroegen en rechtsom verlaten aangezien het vliegwiel met de klok meedraait. Vervolgens het vliegwiel monteren en wederom de timing controleren. Als deze correct is dan een druppel loctite op de vliegwielmoer en deze op moment (50-55nm) zetten. Het mechanische gedeelte is nu klaar.

 

Dan het elektrische gedeelte. Heb het elektrische schema en de oude kabelboom als referentie voor de nieuwe gebruikt, zo heb je een idee waar de splitsingen zitten voor de rem, claxon en spanningsregelaar.

Eerst de draden uitleggen waarbij er wat marge wordt gehouden bij begin en eind, afknippen kan altijd nog. 

15CD4D72-938E-4D12-8EAC-F20C71DADFBA.thumb.jpeg.d9a2cf57b28d4d89418d5ffa36742731.jpeg

Daarna de hoezen om de kabel heen en de splitsingen met tape afdichten. 

C4E1831F-5BC6-49BE-9F33-A107D85EA409.thumb.jpeg.daa717f9733eacf95a2405b1e70db2e2.jpeg

Als extra aardpunten op het frame heb er ik eentje onder de tank gemaakt en eentje in het stuur. 

De spanningsregelaar is op de plaats van de accu geplaatst. Je ziet soms ook dat de spanningsregelaar op de plek van de oude gelijkrichter wordt geplaatst maar in de oude accubak hangt deze wat meer in de “vrije” lucht en wordt dus wat beter gekoeld. 

6D1A9A54-6507-4DFC-AE83-29C856C7D236.thumb.jpeg.5a12d726607f26965464a60f1aa60247.jpeg

Het aansluiten van de BGM regelaar gaat in brug en meer informatie is hier (https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/30187-aansluiten-12v-spanningsregelaar-vespatronic/) te vinden.

Om het geheel af te maken toch maar een rubber stofhoes geplaatst.

C33F1BC0-6E2D-4C45-922D-EE56E1FA2218.thumb.jpeg.fcd03c26d5aa0d703070c94d75a0b33c.jpeg

De stuurschakelaar aansluiten is met het gebruik van de SIP schakelaar een simpel klusje. Je kan de originele gebruiken maar vind persoonlijk dat dan de stuurschakelaar standen niet logisch en overzichtelijk zijn.

Een klein nadeel is dat de SIP aansluitingen niet geschikt is voor 1,5mm2 en zeker niet als je de uiteinden ook nog met wat soldeer behandeld. Dit is echter makkelijk op te lossen door de schroefjes te verwijderen en met een 1,5mm boor de gaatjes wat groter te maken.

A4835ACF-5F75-46B5-9C6A-8DB667B6E52C.thumb.jpeg.18d27503dc85bfe834cebd9846f34b1a.jpeg

De schakelaar van SIP heeft de volgende standen:

0 - 2+5+6+8 (motor uit)

1 - 1+4 en 6+8 (motor aan, lichten uit, remlicht en claxon aan)

2 - 1+5 en 6+8 (motor aan, lichten aan, remlicht en claxon aan)

 

De aansluiting is als volgt:

1 - geel/wit (12v van de spanningsregelaar)

2 - blauw (massa)

3 - roze (claxon)

4 - x

5 - geel (koplamp groot/klein, achterlamp en parkeerlamp)

6 - x

7 - x

8 - rood/zwart (ontsteking)

 

Het elektrisch schema wat ik heb gemaakt en gebruikt staat hieronder. Kan deze helaas niet in .pdf posten maar als er interesse is in de hoog resolutie versie, hoor ik het wel.

5520E38E-369D-41AA-9A7A-F896C51AF358.thumb.jpeg.b7b50aef8f428e7bf0b185b5f81739d2.jpeg

 

Dan de conclusie na wat testritjes. Dit had ik eerder moeten doen, buiten dat ik nu een stukje minder “origineel” rijd denk ik dat ik qua de betrouwbaarheid er een stuk op vooruit ben gegaan. De GS rijdt ook beter en heeft een goede en pittiger gasrespons. 

 

Is er dan echt niets meer te wensen, zeker wel.

Om te beginnen de claxon, voor nu is het goed maar wil toch eigenlijk wel graag mijn oude claxon geluid terug. Zal eens gaan kijken voor een 12V DC claxon die ik dan ga aansluiten met een brugdiode.

Dan de verlichting, denk dat ik wat optimistisch ben geweest. De 90watt op de verpakking is leuk maar bij laag toeren haalt de Vespatronic dit niet. Bij het afremmen gaan bij een lager toerental de lampen bijna uit. Achter is geen probleem want het remlicht is dan nog steeds goed zichtbaar maar voor is het een ander verhaal want dan heb je van het ene op het andere moment weer de 6V kaars die de weg moet verlichten. Dit is waarschijnlijk de “ondervoltage” bescherming van de BGM spanningsregelaar die dan inschakelt.

Zal dit dus nog eens moeten doormeten en wellicht de wattage van de lampen moeten verlagen, de voorlamp kan dan naar 25w/25w, de parkeerlamp kan uit, het achterlicht naar 5w, het remlicht 10w, en desnoods vervang ik de achterverlichting voor led want die lampjes zie je toch niet zitten.

Van de BGM spanningsregelaar had ik meer verwacht en zeker van het DC gedeelte. In de omschrijving staat dat je gebruikers direct kan aansluiten op de DC maar bij mij werkt dat niet goed. Zal hier ook nog eens aan gaan meten want een simpele 12V telefoon/navigatielader mag toch geen probleem zijn bij stationair draaien met lampen uit.

Blijkt dat dit direct aansluiten op de DC uitgang niet gaat werken dan kan ik altijd nog een kleine hulpaccu plaatsen die alleen geïnstalleerd wordt bij de langere ritjes om de navigatie te laden. Wil namelijk niet terug naar een vaste accu want daar is dit hele verhaal mee begonnen.

 

Hopelijk heeft iemand wat aan deze informatie en als er iets niet klopt of moet worden toegevoegd dan hoor ik het graag.

Zodra ik wat meer weet over de spanningsregelaar, lampen en navigatielader dan kom ik daar nog even op terug.

A41FB74A-06F4-463E-AD6E-AB140D1CAAF5.jpeg

 

Edited by Pilaf
  • Like 5
  • Thanks 2

Share this post


Link to post

Ben toch even verder gaan prutsen aan de Vespatronic omdat er toch wel wat puntjes ter verbetering zijn. 

Als eerste vind ik dat de motor op de cilinderkop merkbaar warmer wordt. De koelkap is na een ritje van 30 minuten niet meer aan te raken. Ze zullen bij IDM er wel over de koelcapaciteit van de fan hebben nagedacht maar ik ben niet tevreden. Zo kwam ik uit bij het MMW vliegwiel en kreeg ook het advies van Nero om deze te vervangen. Ook kreeg ik het advies van hem om meteen de koppeling aan te passen d.m.v. een ring, ter compensatie van het lichtere vliegwiel.

Hieronder de modificatie en uiteraard de zaken waar ik tegen aan liep, want plug&play...dacht het niet.

Als eerste het MMW vliegwiel, de eerste indruk is goed en het ziet er mooi afgewerkt uit. 

Na wat meetwerk blijken de schoepen van de MMW een 53% groter oppervlakte te hebben (Vespatronic 412mm2 en MMW 630mm2). Buiten het grotere oppervlakte moet het model van de schoepen de koeling ook ten goede komen.

46296687-F7B3-4D78-B8CE-7FA2DAB9CAFD.thumb.jpeg.c118fd01ce98d28f3de9dc5adbaed7e9.jpeg

22AC3DFE-8278-4079-91E3-0341ACDD9E0E.thumb.jpeg.29b55f5b1bd24dd7129c1675027ddf47.jpeg

D7C83739-6CDF-479D-AB47-5563CF6E69BA.thumb.jpeg.55b12463c77c529ae3916d1fe806f0ab.jpeg

A89F0C64-5933-404B-A7B9-F92AD9E716BD.thumb.jpeg.ad56a9d3a400c7dfd663c40435471f89.jpeg

11C170E6-DE7A-4A4A-966C-BECC62F27F5F.thumb.jpeg.37fef1a209641b8ced2af4b772350f1b.jpeg

En waar ik al bang voor was klopt, de fan loopt aan op de vliegwieldeksel en niet zo’n klein beetje ook. Ook bij mijn andere deksel loopt hij aan dus de fan moet worden aangepast. Een voordeel is dat je de fan nu wel helemaal pas kan maken zodat het luchtverlies minimaal is (probeer die vieze handen en aluminium splinters maar goed te praten).

Voor:

DCD6B3E2-7B7C-416A-9EED-D62A740A34D7.thumb.jpeg.7102ac9b1c8366611993d3cb5663b1b9.jpeg

Na:

22F9CADF-DE6E-4F08-B303-397E0F2ED1FC.thumb.jpeg.1d18944bf9f51925acda97f0c0c354e7.jpeg

Heb de vliegwielen even naast elkaar gelegd om het gewicht te vergelijken.

Originele GS160 6V vliegwiel:

F276AA92-5DFE-4E14-BC71-0DDDF1CD0275.thumb.jpeg.b1b1021c5c17faa2f15c4c0632c0a5ba.jpeg

Vespatronic met kunststof fan:

59B18CDE-615A-4ADF-A430-808F47E0BD2D.thumb.jpeg.6463dd27989294629c0fc9790022da27.jpeg

Vespatronic met aluminium MMW fan:

E940C025-57C3-45C9-9F27-128E6651BF00.thumb.jpeg.77a6037e35bec72744e27187d24b6890.jpeg

Dan de koppeling, door het lichtere vliegwiel bestaat de kans dat de koppelingskorf naar buiten verbuigt. Er zijn mooie alternatieven voor getunede motoren maar zover ik weet dus niet voor de GS160, dan blijft de ring over.

Bij het demonteren van de koppeling zag ik bij de bovenste plaat al slagpitten zitten en ook zat de plaat muurvast. Deze platen zitten er 1200km in waarvan 300km met de Vespatronic dus ben er op tijd mij. Bedankt dus voor deze tip Nero...

De ring ging er moeilijk omheen en na wat passen en meten besloten om de ring zo hoog mogelijk te plaatsen zodat de bovenste koppelingsplaat geklemd wordt tussen de ring en de circlip. Vervolgens de ring met puntlassen vastgezet om te voorkomen dat deze gaat verschuiven. Het kan ook met een gewone las maar wil zo min mogelijk materiaal aan de buitenzijde van de koppeling.

005CF1FB-1D51-49CF-88A4-BF00EDC50540.thumb.jpeg.a16ec8a7bb0ddd7ab7f2292a217b1850.jpeg

5F025C5F-75F8-4211-A7F5-013583A2E701.thumb.jpeg.7437a11279a6a780fdbd479e7447c664.jpeg

079E2441-2707-4B92-9843-D66A64CA4EC8.thumb.jpeg.9083a4e1569824a78934b40ddb884557.jpeg

De ring is redelijk dik en past net in het carter. De deksel past niet dus daar de Dremel gebruikt om deze aan te passen. Heb nu 3mm ruimte tussen carter en ring, dat is niet veel maar moet genoeg zijn om de onderdelen aan de kant van de deksel te smeren.

5783A510-1ECE-4DD2-B964-5659E6CB8077.thumb.jpeg.406fd2de5d499220b83562c102b6e8a4.jpeg

8C6D2130-719D-4965-A97B-D59FE25FE761.thumb.jpeg.f4ff758fb5963fdac0dbff1816a874a4.jpeg

A1BBDCC1-2EED-4ED9-8E88-17653AD11F8B.thumb.jpeg.a19264a3d28c17b56da82971cdfcf585.jpeg

Qua timing heb ik ook een aanpassing gedaan. Heb contact gehad net IDM en de vraag gesteld welke initiële setting zij adviseren voor een GS160 (met dus een 26 graden bij een contactpunten ontsteking). Het antwoord was 23 graden, ze hebben dit voor alle modellen gelijk gesteld (pistonport en rotary) omdat de tuners onder ons dit toch naar eigen wens aanpassen.

Ben dus van 26 graden naar 23 graden gegaan en bij het afstellen eerst het stationair wat hoger gezet (2000rpm) omdat daar volgens de grafiek de 23 graden begint.

Ook leuk om te zien dat er na 180 graden nogmaals wordt gevonkt, is mijn GS toch weer een stukje “groener” geworden :).

Dan als laatste de verlichting, heb de voorlamp vervangen voor een 25w/25w, de achterlamp naar 5w en het remlicht naar 10w en dit lost het probleem op bij laag toeren, de lampen blijven nu goed licht geven en de spanningsregelaar werkt nu naar behoren. Het direct aansluiten van apparatuur op de DC van de regelaar werkt prima boven de 2500rpm maar daaronder blijft het zeuren. Wil het goed werken dan zal er toch met een accu geplaatst moeten worden als buffer en dat hoofdstuk is voor mij gesloten. Voor de langere stukken koop ik wel een powerbank om de navigatie op te laden.

Of de modificatie heeft gewerkt, voor nu zeker. De motor is koeler dan met de originele fan en denk dat het bij de warmere dagen zeker gaat uitmaken.

  • Like 2
  • Thanks 2

Share this post


Link to post

Top !

Wil nu ook iemand deze uitgebreide test doen met een pinasco flytech ? :)

Share this post


Link to post
2 uren geleden, Pilaf zei:

Ben toch even verder gaan "prutsen" aan de Vespatronic omdat er toch wel wat puntjes ter verbetering zijn. 

 

Prachtig om te zien hoe jouw "doordacht gepruts op de werkbank"... altijd "mooie verbeteringen" tevoorschijn tovert...:wub:

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Vespaciao said:

Prachtig om te zien hoe jouw "doordacht gepruts op de werkbank"... altijd "mooie verbeteringen" tevoorschijn tovert...

:D...daar denken ze thuis soms anders over...

 

  • Like 1
  • Haha 3

Share this post


Link to post

... dat is één van de redenen dat ik gekozen heb voor een "Italiaanse vrouw"...die heeft tenminste begrip voor iemand die zijn Vespa "vertroetelt " ;)

                                                        Ze is zelf opgegroeid in het Zuid-Italiaanse Napels... waar men, bij wijze van spreken... geboren is met een Vespa tussen zijn of haar benen :D

Edited by Vespaciao
TI AMO ITALIA
  • Like 1

Share this post


Link to post
3 hours ago, Vespaciao said:

Ze is zelf opgegroeid in het Zuid-Italiaanse Napels...

Schijnen daar ook erg temperamentvol te zijn, ben zuinig op mijn servies...dan maar af en toe gezeik over de olielucht en zwarte handen.

Toch mooi dat er op ieder potje een dekseltje past..;)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Juist 1 opmerking: ik zou de verstevigingen in het koppelingsdeksel nog wat meet wegdremelen. Als de koppelingsplaten wat gaan slijten gaat de koppeling meer "naar buiten" komen en kan het zijn dat de korf opnieuw het koppelingsdeksel raakt. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post
2 uren geleden, Pilaf zei:

Schijnen daar ook erg temperamentvol te zijn, ben zuinig op mijn servies...dan maar af en toe gezeik over de olielucht en zwarte handen.

Toch mooi dat er op ieder potje een dekseltje past..;)

Van dat "Zuid-Italiaans temperament" heb ik al een paar keer mogen proeven... en ik kan je verzekeren dat een vulkaanuitbarsting daar "klein bier" tegen is :D

Nu is het zo dat ik ook geen "temperament te weinig" heb... dus dat zit wel "snor"...ik zou haar met niemand willen ruilen, want ze heeft een hart van goud :)

Edited by Vespaciao
FORZA NAPOLI
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, nero said:

Als de koppelingsplaten wat gaan slijten gaat de koppeling meer "naar buiten" komen en kan het zijn dat de korf opnieuw het koppelingsdeksel raakt.

Daar heb je zeker een punt, niet over nagedacht. Zal morgen de rand wat verder weg dremelen. Ik moet toch nog de remschoenen vervangen voor Newfren AntiAqua en neem de deksel dan meteen mee.

Vind zowieso dat er weinig ruimte over is na het plaatsen van de ring. Is dit bij jou ook het geval en gaat dit ten koste van de smering (ook omdat de ontluchting daar zit) of zie ik weer beren op de weg.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Als de ring geplaatst is slijp ik hem nog een paar maal af met de slijpschijf zodat hij iets minder dik is.  Heb je een ring aangekocht bij SIP of dergelijke of is het eigen makelij? 

Op de foto lijkt de ring idd vrij dik. 

Volgens mij doet de ring niets af aan de smering of de ontluchting. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Komende tijd werd helaas wat korter, de koppeling voelde tijdens het rijden “plakkerig” en dus net even opengemaakt.

Toch 2 droge platen en ook het deksel was droog, dus de ring belemerd toch de smering...de ruimte is gewoon te klein al loopt de ring niet aan.

FD24AC9E-0B19-4863-93B0-2E837C22F956.thumb.jpeg.e521528bf5d7188a104207b472580ebf.jpeg

Het plan, deze deksel aanpassen of een nieuwe kopen.

Als eerste de originele aanpassen. Kan ik een stuk (binnenzijde deksel) van de opstaande rand slijpen? Volgens mij wel want deze rand is toch alleen voor het centreren van de deksel.

4F7AD877-23F3-4614-96D0-045E14A30C38.thumb.jpeg.d1a2ed91826a30e2e941eeb8c13013a0.jpeg

De andere optie is een nieuwe deksel kopen en deze aanpassen, nu zijn deze voor de gs en ss niet meer te krijgen dus wordt het eentje van een P of PX. De deksel lijkt me te passen maar de armlengte ben ik niet zeker van. Heeft iemand een P of PX deksel liggen en de onderstaande maat voor me? 

19009D16-4685-47CB-BAC3-1717FEC5E71B.thumb.jpeg.42d075816343b15f3b8ea0b62ce97904.jpeg

 

 

Share this post


Link to post

Hé Pilaf, ik weet niet of je hier iets mee bent, gemeten vanaf bovenkant deksel tot oog waar de kabel doorgaat +- 21,5 cm. Is een deksel van P200E.

 

thumb_IMG_2858_1024.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Wilby, dank je wel voor het meten, dan zijn de P versies wat korter dus. Gaat helaas niet passen. Blijft denk ik de eerste optie over.

Iemand nog suggesties of zaken waar ik op moet letten. Wil beginnen met 3mm materiaal te verwijderen van de binnenzijde, en dan alleen van de staande rand om de dikte van de deksel zelf (en ogen) te behouden. 

Share this post


Link to post

Het lijkt me raar dat je dit probleem hebt en de oorzaak zoekt in verminderde smering door het plaatsen van de verstevigingsring.  Bij De late GS150 was die ring standaard geplaats in combinatie met een verlicht vliegwiel.

Kunnen de platen vrij bewegen in het koppelingsdeksel of gaat dit stroef? 

Als die ring echt de oorzaak is zou ik eerder opteren om  gaatjes te boren op de plaatsen waar de ring het koppelingsdeksel niet raakt. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Het is dezelfde koppeling en zelfde platen. Zelfs de volgorde van verwijderen en terugzetten is hetzelfde. Uiteraard bij terugplaatsen nog een scheut sae30 op de platen gedaan en na het monteren van de circlip de vrije rotatie gecontroleerd. Deze loopt mooi soepel dus, sluit de koppling dus even uit.

De ring raakt de koppelingsdeksel nergens, nergens aanloopsporen. Zit alleen met einig ruimte.

54 minuten geleden, nero zei:

Als die ring echt de oorzaak is zou ik eerder opteren om  gaatjes te boren op de plaatsen waar de ring het koppelingsdeksel niet raakt.

Hoe moet ik dit voor me zien, kleine gaatjes in de ring boren?

Zie jij dan nadelen van het iets afdraaien van de staande rand?

Het is in dit geval of de ring dunner maken (en verzwakken) of iets materiaal van de deksel, beide geen voorkeur maar is niet anders.

Share this post


Link to post

Ik ben zeker geen specialist is deze materie van koppelingen , maar kan het niet zijn dat de geplaatste ring en deze aangeduide stukjes op de foto elkaar hinderen?? Bij het ontkoppelen 

de stukjes hebben ook haakjes om het opengaan van de korf tegen te gaan maar kunnen soms inderdaad niet stevig genoeg zijn met als gevolg inderdaad een opengetrokken korf 

ik zou eens proberen deze haakjes weg te slijpen zodat ze in de korf voorbij de ring kunnen of anders een extra binnenschijf plaatsen in plaats van deze buiten schijf :rolleyes:

grtz sidvespa

IMG_1485.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 uur terug, sidvespa zei:

Ik ben zeker geen specialist is deze materie van koppelingen , maar kan het niet zijn dat de geplaatste ring en deze aangeduide stukjes op de foto elkaar hinderen?? Bij het ontkoppelen 

Bedankt voor het meedenken. Is het niet zo dat de bovenste plaat vaak voor problemen zorgt doordat deze geklemt en vaak scheef zit? De bovenste plaat zit keurig tegen de circlip aan en kan verder geen kant op door de ring, hij kan wel iets uitzetten door de warmte. Volgens mij de ideale manier waarop je deze plaat kan fixeren.

Bij het ontkoppelen draaien de platen daaronder vrij rond en buiten de ring aanpassing is de koppeling hetzelfde. Heb de lipjes nu wel wat bewerkt en ze liggen nu mooi langs de ring.

Je kan goed zien dat de ring in het carter mooi vrijloopt. De loze ruimte tussen koppeling en carter wordt echter na het plaatsen van het deksel nagenoeg opgevuld.

7CF1D30E-92F1-4777-9B97-160B8E6FFFE8.thumb.jpeg.c80d57b28bc33d6ad041dd885746e770.jpeg

15E97517-72C6-4B03-AE31-0A855133C702.thumb.jpeg.063a3ab4bad9656410e6641cf2b570de.jpeg

Als ik de ring ga bewerken blijft er hier weinig materaal over.

76FCFD68-CC0B-4682-A792-91CFCE0F33FD.thumb.jpeg.d77cd9e6c5132780612b7825f690c8ec.jpeg

Volgens mij is dit dan de enige optie over om de ring wat meer ruimte te geven waardoor er ook wat meer olie richting drukplaat kan spatten.

Als ik de lip van de deksel voor de helft verwijder dan ben ik er volgens mij, tenzij er enorme bezwaren of ervaringen zijn die zeggen dat ik de deksel dan bijvoorbeeld verzwak.

B6DB9072-D299-4419-ADF7-DA6DC8778FE1.thumb.jpeg.1a807484ddf9e5c82f913746a8248126.jpeg

B13FE405-1C15-4295-B83A-9AFEB6B6BD1A.thumb.jpeg.edd51d139438f807b0f811e843965882.jpeg

A5396DB8-026E-46D6-8ACC-CB6CA9B1C095.thumb.jpeg.924506040a7b4999f879fb10c6ece1d0.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ik zie niet direct een bezwaar maar ook weinig voordeel... 

De koppelingsplaten worden alleen gesmeerd op de momenten dat de koppeling wordt ingetrokken, misschien eerst de vespa 10 minuutjes  in vrijloop laten draaien met ingeduwde koppeling om te zien wat dit geeft als resultaat? 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Mmm , hoe langer ik naar de bouw van een koppeling kijk hoe meer ik er van overtuigd ben dat ze bij u door de plaatsing van de ring niet 100% ontkoppelt 

is ze nog uitgebouwd ? Kan je dan eventueel eens proberen ze met een koppelings indrukker ( bout om koppeling in elkaar te steken ) 

de werking eens te bekijken en hoeveel speling je dan krijgt tussen uw platen ? 

 

@ Nero , moet de Vespa om de koppeling te smeren geen voorwaartse beweging maken ? Ik dacht dat de tandwielen in het Carter de olie opwerpen? 

Share this post


Link to post

Heb de koppeling maximaal ingedrukt, er is dan 2mm ruimte tussen de platen.

76661713-E2E0-40CC-A5AC-3B423DB242A8.thumb.jpeg.ecdfd8c16b83659b578df94700e95e30.jpeg

Ook loopt de koppeling soepel, met 2 vingers goed rond te draaien.

@nero wat ik met het bewerken van de deksel probeer te bereiken, is dat de olie via de tandwielen in de koppelingsruimte ook aan de veerzijde van de koppeling komt. Het is een natte koppelingen dus wil ik dat de koppeling goed door de olie gesmeerd en gekoeld wordt. Heb het idee dat dat nu minder is door de ring. Zie zelf geen bezwaren in het bewerken en jij ook niet, maar ga er nog eens goed over nadenken.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Het ei is gelegd en heb toch besloten om de originele deksel aan te passen, en met succes.

Na een paar minuutjes draaien en een kort proefritje heb ik weer natte koppelingsplaten en ook het deksel/drukplaat zit weer goed onder de olie.

Er is uiteindelijk 2mm van de rand verwijderd en heb nu 3mm rondom.

FCA9966A-BEF6-484D-B934-448077F90FAF.thumb.jpeg.f6afe6e4a5f86f1c3289b607cfffd927.jpeg

49BDC7CA-E6C2-4FDD-A550-A2970C29C6F5.thumb.jpeg.df19853b13db75f8cf2a3382898efd9d.jpeg

0E5880DC-B7AA-48A2-BFD1-80CFEBFC169B.thumb.jpeg.7fc7c2dec358018a8f1a169c86a2f62c.jpeg

Uiteindelijk ook nog wat van de ring verwijderd en van de lip van bovenste koppelingsplaat.

6F7A5B51-6040-4A6E-88B2-45AC564AE213.thumb.jpeg.1eb9d0f80ce126c744f795d7d0844bc3.jpeg

Wilby, Nero en Sidvespa...bedankt weer voor de hulp en het meedenken.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Heel tof!!

Zelf ben ik net begonnen met de opbouw van mijn GS160.. Toeval wil dat ik al een Vespatronic heb gemonteerd na de revisie van het blok, maar dat ik de elektra nog moet ombouwen. De perfecte howto dus, waarvoor dank!! 

Share this post


Link to post

Graag gedaan en en je gaat van deze upgrade geen spijt krijgen. 

Hieronder nog het antwoord van IDM, het profiel van de curve is dus voor elke Vespatronic hetzelfde alleen verschilt dus de initiele timing (23 graden bij de GS160/SS180) die bij een hoog stationair (1500-2000rpm) wordt afgesteld:

Absolute timing of the Vespatronic and similar systems depends on instructions that our customers provide for their installation and on the aluminum stator adaptor they manufacture.

 Our customers studied these applications on Vespa and Lambretta models and defined the absolute timing at idle.

We provided them with the below relative timing curve of the magneto flywheel when connected to our electronic unit&coil. Every vertical dashed line means a 1000rpm increase.

C648ADD9-9A88-4481-AEA0-281B10A70DBE.png.3119a5dc9b0ca5893ed8b5d04839a1aa.png

 

De onderdelen voor de ombouw van de claxon gelijkrichter zijn besteld. Zodra het werkt kom ik er even op terug.

 

 

Edited by Pilaf
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By BjornDJ
      Beste Vespagisten, 
      Ik ben volop bezig met het restaureren van mijn bacchetta '48 en één ding is met onduidelijk en maakt me heel curieus. Op mijn frame waar de "vespa badge" hangt zijn een 6 tal gaatjes en ik weet niet wat er ooit gehangen heeft. Ik dacht eerst aan het vespa logo, maar dan zou het compleet verkeerd gehangen hebben, ik heb geen idee... misschien hebben jullie wel suggesties... ik zou de gaatjes willen verstoppen  



    • By Veloce.
      Ik ben begonnen aan de restauratie van mijn 50N uit '67. Het is een hele vroege 2e serie, afgaande op het serienummer. (S2 begint bij *200001)
      Maar nu vraag ik mij af wat de optische verschillen zijn tussen de 2 series. Ik kreeg namelijk een set chromen lijsten erbij voor de voorplaat en de koplamp. Maar volgens mij is dit niet correct.
      Ik was eerst in de veronderstelling dat de 2e serie geen chroom op de koplamp en voorspatbord heeft (net als 1e serie 50N), maar dan wél die chromen lijst om de voorplaat. Zie foto 2 hier onder. Echter zei een vriend van mij gisteren dat de 2e serie qua uiterlijk gewoon identiek is aan de 1e serie, dus volledig vrij van chromen versiersels en het zwarte Vespa-logo voorop. (Foto 1)
      Beide foto's zijn trouwens 2e series, afgaande op het hexagonale logo. Maar wat is nou juist?


    • By Edwin
      ik zoek het metalen onderstel van het zadel van een GS160, zoals de foto hieronder. Staat is niet zo belangrijk, wel bij voorkeur compleet.
      De hoes of overtrek is niet nodig.
      Bedankt alvast om in't schap te kijken :-)

    • By Tommie
      Heeft er nog iemand een stuur (enkel de kop volstaat) liggen van een GS160?
       

    • By Tommie
      Vespa GS160 te koop, met de juiste papieren (VSB1T), bouwjaar 1965, 158 cc, serie II. Gedeeltelijk in originele lak. De originele, complete motor is perfect gerestaureerd en is eveneens aanwezig
      foto op motorsteun).
      Momenteel zit er een nieuwe LML 150 motor (5-poorter) onder met parmakit, rijdt dus perfect.
      Voor meer informatie en prijzen, stuur me maar een mail.
       




×
×
  • Create New...