Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vervangen ontkoppelingskabel van gs


Chris Van der Auwera

Aanbevolen berichten

De ontkoppelingshendel aan het stuur losvijzen door het moertje onderaan los te vijzen en de vijs eruit te draaien. Tussen de hendel en het stuur zitten 2 rondellen, probeer deze te recupereren om nadien terug te plaatsen. 

De kabel uit de gaine trekken ( voor- of achteraan, afhankelijk waar de kabel is afgebroken). 

Je kan nu proberen om de kabel vanaf het stuur in de gaine te mikken en, al draaiend aan de kabel deze door de bocht van de gaine te krijgen tot hij er achteraan uit komt. 

Als dit niet lukt de kilometerteller losmaken (middelste vijs onderaan het stuur),  de gaine van de kilometerteller aan het voorwiel wat naar boven duwen zodat de kilometerteller omhoog komt.  Nu kan je de kabel onderaan de kilometerteller losvijzen.  Let op dat het moertje niet langs de gaine in de voorvork belandt (best direct een elastiekje om de gaine doen onder de moer zodat die niet naar beneden kan vallen. 

Dan de gaine eruit halen (het deel dat van het in het stuur naar de hendel gaat), de kabel door het vaste deel van de hendel steken en dan in het uiteinde van de gaine tot de kabel er helemaal door zit. 

Dan het uiteinde van de kabel (bolletje) in de remhendel steken en de hendel terug op zijn plaats duwen en vast zetten (vergeet de rondellen niet terug te plaatsen! ). 

Nadien de kabel aantrekken onderaan  de motor waar ze uit de gaine komt tot de gaine bovenaan terug op zijn oorspronkelijk plaats zit, best met een goede tang. 

Het eindstukje dat waarschijnlijk nog op de oude kabel zit eraf halen en over de nieuwe kabel schuiven.  Druk dan de hendel onderaan de motor naar voren tot je grote weerstand voelt. 

Dit is ongeveer de stand waarin de hendel moet staan als de koppeling niet is ingetrokken.  Draai het eindstukje vast ongeveer op die afstand en klik de kabel via het gleufje in de hendel op zijn plaats.  Let wel op dat het einde van de gaine tegen, en de kabel door de regelvijs gaat zodat de gaine gespannen zit tussen begin-  en eindpunt. 

Als de kabel gemonteerd zit moet je de vespa kunnen aanstampen zonder dat de kickstart doorslipt.  Als je de hendel intrekt moet de koppeling ongeveer halverwege beginnen doorslippen. 

Waarschijnlijk moet je het eindstukje een paar maal opschuiven tot de gaine helemaal zijn oorspronkelijke plaats heeft ingenomen. 

Als alles goed functioneert controleer dan aan de hendel van het stuur dat je deze een 2-tal mm kan intrekken zonder dat je weerstand voelt. Dit kan je eventueel bijregelen met het regelvijsje onderaan de motor. 

Dan de kilometerteller opnieuw monteren en naar beneden drukken zodat de kilometerteller-gaine weer op zijn plaats zit,  de teller vast zetten en bollen!  :)

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie
1 hour ago, nero said:

De ontkoppelingshendel aan het stuur losvijzen door het moertje onderaan los te vijzen en de vijs eruit te draaien. Tussen de hendel en het stuur zitten 2 rondellen, probeer deze te recupereren om nadien terug te plaatsen. 

De kabel uit de gaine trekken ( voor- of achteraan, afhankelijk waar de kabel is afgebroken). 

Je kan nu proberen om de kabel vanaf het stuur in de gaine te mikken en, al draaiend aan de kabel deze door de bocht van de gaine te krijgen tot hij er achteraan uit komt. 

Als dit niet lukt de kilometerteller losmaken (middelste vijs onderaan het stuur),  de gaine van de kilometerteller aan het voorwiel wat naar boven duwen zodat de kilometerteller omhoog komt.  Nu kan je de kabel onderaan de kilometerteller losvijzen.  Let op dat het moertje niet langs de gaine in de voorvork belandt (best direct een elastiekje om de gaine doen onder de moer zodat die niet naar beneden kan vallen. 

Dan de gaine eruit halen (het deel dat van het in het stuur naar de hendel gaat), de kabel door het vaste deel van de hendel steken en dan in het uiteinde van de gaine tot de kabel er helemaal door zit. 

Dan het uiteinde van de kabel (bolletje) in de remhendel steken en de hendel terug op zijn plaats duwen en vast zetten (vergeet de rondellen niet terug te plaatsen! ). 

Nadien de kabel aantrekken onderaan  de motor waar ze uit de gaine komt tot de gaine bovenaan terug op zijn oorspronkelijk plaats zit, best met een goede tang. 

Het eindstukje dat waarschijnlijk nog op de oude kabel zit eraf halen en over de nieuwe kabel schuiven.  Druk dan de hendel onderaan de motor naar voren tot je grote weerstand voelt. 

Dit is ongeveer de stand waarin de hendel moet staan als de koppeling niet is ingetrokken.  Draai het eindstukje vast ongeveer op die afstand en klik de kabel via het gleufje in de hendel op zijn plaats.  Let wel op dat het einde van de gaine tegen, en de kabel door de regelvijs gaat zodat de gaine gespannen zit tussen begin-  en eindpunt. 

Als de kabel gemonteerd zit moet je de vespa kunnen aanstampen zonder dat de kickstart doorslipt.  Als je de hendel intrekt moet de koppeling ongeveer halverwege beginnen doorslippen. 

Waarschijnlijk moet je het eindstukje een paar maal opschuiven tot de gaine helemaal zijn oorspronkelijke plaats heeft ingenomen. 

Als alles goed functioneert controleer dan aan de hendel van het stuur dat je deze een 2-tal mm kan intrekken zonder dat je weerstand voelt. Dit kan je eventueel bijregelen met het regelvijsje onderaan de motor. 

Dan de kilometerteller opnieuw monteren en naar beneden drukken zodat de kilometerteller-gaine weer op zijn plaats zit,  de teller vast zetten en bollen!  :)

Groetjes, nero. 

 

hi nero, top toelichting!!!! nieuwe kabel heb ik deze week. Volgend weekend proberen. 

in bijlage een foto. Net gaan ophalen in het verre Limburg. onderweg voelde ik kracht verlies in de ontkoppeling en op het einde had ik geen 4e versnelling meer. Thuis brak het af. Kan gebeuren.

 

IMG_9084.JPG

Link naar reactie
17 hours ago, Chris Van der Auwera said:

hi nero, top toelichting!!!! nieuwe kabel heb ik deze week. Volgend weekend proberen. 

in bijlage een foto. Net gaan ophalen in het verre Limburg. onderweg voelde ik kracht verlies in de ontkoppeling en op het einde had ik geen 4e versnelling meer. Thuis brak het af. Kan gebeuren.

 

IMG_9084.JPG

hi nero

kabel is niet gebroken maar hij moet aangespannen worden.

een vraag bij je toelichting :

 

 

"Het eindstukje dat waarschijnlijk nog op de oude kabel zit eraf halen en over de nieuwe kabel schuiven."  -> ik krijg geen grip op dat tussenstukje waardoor ik de vijs niet kan losdraaien. heb je dit ook al gehad?

"Druk dan de hendel onderaan de motor naar voren tot je grote weerstand voelt". -> welke hendel bedoel je?

 

 

 

Link naar reactie

ClutchCover.jpgHier het koppelingsdeksel met op de foto rechts de hendel. 

Het eindstukje of nippel ziet er zo uit: 

https://www.sip-scootershop.com/en/products/cable+nipple+19+mm+_94222000

Met een tang en een sleuteltje zou je deze moeten loskrijgen. 

Ik vermoed wel dat de duwpen (bronzen gedeelte in het midden van het koppelingsdeksel) en het duwplaatje teveel zijn ingesleten. Mogelijk moet je die vervangen. 

Volgens mij ga je ook best ten rade bij een vespist in de buurt.  Het zijn allemaal heel eenvoudige handelingen, eenmaal je hebt gezien hoe het moet. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
23 hours ago, nero said:

ClutchCover.jpgHier het koppelingsdeksel met op de foto rechts de hendel. 

Het eindstukje of nippel ziet er zo uit: 

https://www.sip-scootershop.com/en/products/cable+nipple+19+mm+_94222000

Met een tang en een sleuteltje zou je deze moeten loskrijgen. 

Ik vermoed wel dat de duwpen (bronzen gedeelte in het midden van het koppelingsdeksel) en het duwplaatje teveel zijn ingesleten. Mogelijk moet je die vervangen. 

Volgens mij ga je ook best ten rade bij een vespist in de buurt.  Het zijn allemaal heel eenvoudige handelingen, eenmaal je hebt gezien hoe het moet. 

Groetjes, nero. 

beste nero, jij bent heel diplomatisch ingesteld :-)

 

Link naar reactie
On 10/14/2018 at 10:53 PM, Chris Van der Auwera said:

beste nero, jij bent heel diplomatisch ingesteld :-)

 

 

On 10/14/2018 at 10:53 PM, Chris Van der Auwera said:

beste nero, jij bent heel diplomatisch ingesteld :-)

 

hi nero, duwpen lukte maar bij het afstellen van de kabel om de gaine aan te draaien, trachten aan te draaien en afgebroken. het zijn de originele kabels en wss wat broos.

Vorige week de benzine tank 3 dagen laten openstaan en best veel benzine verlies. Het is nu aan anderen. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...