Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hulp gevraagd: gasklepstand injectiemodule vanaf 2011 (5,7° stand)


timve

Aanbevolen berichten

Hi all,

De Injectiemodule  heeft een bout met oog op een welbepaalde gasklepstand, namelijk 5,7 graden.  Deze dient niet om stationair toerental te verhogen of te verlagen. Dit geschiedt met een motortje die een bypass opent langs de gasklep.  De sensor gaat uit van 5,7 graden als zijnde gesloten, dus opent de bypass.  Hier wordt soms mee gerommeld (met oog op proberen te verhogen / verlagen ralenti wat geen effect gaat hebben).  De setting (geborgd) is fabriek af.  Ik vraag me af of er veel speling / verschil is tussen de verschillende modules of deze quasi een identieke setting hebben.  Indien identiek is dit gemakkelijk te verifiëren tijdens een onderhoud of herstelling (en na te gaan of ermee gerommeld is, ja dan neen).

Dus collega vespatisti, 

Graag indien je een gts 300 bezit vanaf 2011 (met de setup zoals op de foto) en je wil meewerken aan dit mini-onderzoekje: meting van plastic tot metaal (het stukje waar de kop van de bout het zwart plastic raakt tot het metaalgedeelte waar de bout in de schroefdraad zit (tussen ruimte dus eigenlijk).  

Het kan veel troubleshooten beperken, want als je daar aan begint te rommelen, kan dit negatieve effecten hebben: slecht starten, stilvallen, pruttelen, foute waardes, etc etc. allemaal dingen die moeilijk terug te brengen zijn naar een mankement en niet uitgelezen kunnen worden :)  Thanks in advance !

2018-10-09_113503.jpg

Link naar reactie

Ik wil niet meteen je hele onderzoek verpesten maar waarom zou je iets willen opmeten (wat qua nauwkeurigheid in mijn ogen bijna onmogelijk is in gemonteerde toestand) als je deze waarde ook digitaal kan bepalen.

Jouw foto komt van deze site (http://cheekythoma3.wixsite.com/itsme/idle) en ik waardeer nogmaals de waarschuwing dat je niet aan deze schroef moet zitten maar het is niet het einde van de wereld.

Ik heb meerdere malen berichten gehad van mensen die inderdaad aan de bout gedraaid hadden en met behulp van een stukje software het probleem hebben opgelost. De informatie op bovenstaande site is van voor de MIU ECU in huis, tuin en keuken omgeving kon worden uitgelezen.

Informatie over deze software en bijbehorende kabel zijn hier te vinden: http://modernvespa.com/forum/topic150992

1A1DF896-B21F-4158-A18A-51E7DEC9FC06.jpeg.f68e92b81932fa0b0497c02f57b72dce.jpeg

Wat ik wel graag wil weten hoe jij aan die 5,7 graden komt want bij het GTS300 facelift model 2015 met een MIU3 is dit standaard 3,8 graden.

Heb je deze informatie van de boven genoemde site of is dit jouw werkelijke waarde?

Heb jij het over een MIU, MIU1 of een MIU3?

Dit zijn wel interessante gegevens voor jouw mini onderzoek en misschien is het een idee om deze vraag ook bij de collega’s van MV te posten want er zijn ondertussen heel wat Vespa/Piaggio gebruikers over de hele wereld die deze software gebruiken en jouw (en ons) dus van deze informatie kan voorzien. 

Link naar reactie

was inderdaad te snel met 5.7 en 3.8. 

Idee is om snel per MIU type zonder uitmeting / uitlezing te kunnen vaststellen of er met de instelling stelschroef gerommeld is als indicator (op basis van afstand).  Als de uitwendige afstand quasi altijd dezelfde is kan dit een hulp zijn. 

Bedankt alleszins voor de top tips ! ga me snel wat kabeltjes aanschaffen want enkel analoog werken is er minder en minder bij ;) en carbs nog minder

Dus per type MIU kijken, uitmeten / uitlezen en aanpassen :)

 

Link naar reactie
1 hour ago, timve said:

Idee is om snel per MIU type zonder uitmeting / uitlezing te kunnen vaststellen of er met de instelling stelschroef gerommeld is als indicator (op basis van afstand).  Als de uitwendige afstand quasi altijd dezelfde is kan dit een hulp zijn. 

Weet niet hoe het bij jou ECU zit maar bij mijn ECU is deze stel bout gesealed dus als er mee geprutst is, is het snel te zien. Je hoort het trouwens ook snel genoeg als er aan gedraaid is want bij een 0,2 graden afwijking gaat de ECU al zoeken naar een stationair toerental.

Wil graag met een schuifmaat de afstand voor je meten maar nogmaals zie ik niet het nut ervan in omdat de ECU af fabriek digitaal wordt afgesteld aangezien het een nauwkeurig klusje is.

Van de GTS 300ie met een MIU3 en een GTS 125ie met een MIU3 staan de TPS beide op 3,8 graden. Zal morgen eens voor je kijken van de GTS 300ie met een MIU1 doet.

(Ben toevallig net bezig met de mapping en binairy voor iemand die zijn GTS125ie heeft gepimpt met een Malossi kit en Akrapovic uitlaat...net even voor je gekeken en ook deze staat dus op 3,8 graden).

Link naar reactie

Thx, heb ondertussen de kabeltjes besteld en de digitale toer op :) idd misschien heel wat makkelijker en sneller.  

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Op 11-10-2018 om 20:54, timve zei:

Thx, heb ondertussen de kabeltjes besteld en de digitale toer op :) idd misschien heel wat makkelijker en sneller.  

Even wat feedback:

- de kabeltjes: Ga voor het goei materiaal: deze heb ik gekocht en die werkt (De blauwe goedkope kabeltjes, zie foto werken niet !, de eerste geleverde had kortsluiting, de tweede in vervanging heeft geen compatible chip in de stekker... dus via ebay (zie hieronder)

- de gasklepstand gesloten stond 0,6 graden uit de haak, 3.1 ipv 3,8, vreemd... maar netjes aangepast nu.

- geen foutmeldingen in de lijst :)

Plezant speelgoed.  Ik werk met een externe batterijlader ipv op de batterij van de vespa te werken.

@Pilaf: Thanks mate voor de tips !

FTDI FT232RL VAG COM KKL 409.1 OBD2 K-LINE ISO9141 USB FOR VW AUDI SKODA SEAT

FTDI FT232RL VAG COM KKL 409.1 OBD2 K-LINE ISO9141 USB FOR VW AUDI SKODA SEAT  
Money Back Guarantee
Item ID: 141651292396
Item price: $25.00

Seller: amel102 (1984)

 

IMG_20181102_160152958.jpg

IMG_20181102_160314996.jpg

IMG_20181102_162724891.jpg

IMG_20181102_162728650.jpg

Link naar reactie

Mooi dat het werkt, veel plezier ermee en graag gedaan.

Ook bedankt voor de feedback, zal het op MV even beter omschrijven. Heb wel een kleine note maar die is dus niet duidelijk. Liep destijds tegen hetzelfde probleem aan en de ontwerper van de sofware (JP) heeft mij hier toen mee geholpen.

http://jpdiag.xooit.eu/t4569-VAG-KKL-CH340T-hard-wiring-Pin-16-and-pin-7.htm?q=vespa

 

 

Link naar reactie
21 uren geleden, Pilaf zei:

Mooi dat het werkt, veel plezier ermee en graag gedaan.

Ook bedankt voor de feedback, zal het op MV even beter omschrijven. Heb wel een kleine note maar die is dus niet duidelijk. Liep destijds tegen hetzelfde probleem aan en de ontwerper van de sofware (JP) heeft mij hier toen mee geholpen.

http://jpdiag.xooit.eu/t4569-VAG-KKL-CH340T-hard-wiring-Pin-16-and-pin-7.htm?q=vespa

 

 

Klopt inderdaad.  Ik had het reeds gelezen.  De namaak FTDI chips doen niet altijd hun ding.  Ik heb geprobeerd daar nog drivers voor te vinden, but no luck.  misschien heeft dit er iets mee te maken, (zie hieronder) waardoor hij niet werkt, maar het is niet altijd duidelijk welke chip origineel is en welke niet, die ik nu kocht met zekerheid wel :) Daarom dacht even te posten.

Semiconductor company Future Technology Devices International (FTDI), which in 2014 was caught out bricking products built using knock-off chips, has again been accused of fooling around with device drivers.  The company shipped a device driver that checked the authenticity of USB chips claiming to be FTDI. If it detected a non-original chip, the driver would stop the host operating system seeing the device by setting its USB product ID to 0.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...