Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Achterrem cosa 200


Flexi

Aanbevolen berichten

Helaba,

Vandaag nog een beetje gesleuteld aan de cosa.

Achtervelg en remtrommel afgedaan om af te bijten en opnieuw te spuiten.

Maar toen ik de trommel afdeed heb ik iets vreemds gezien.

Mijn trommel en remschoenen zijn vettig dat lijkt me niet normaal.

Zelfs na het kuisen van de trommel met remreiniger hangt er percies nog een laagje in.

Is dit normaal of lekt mijn cilindertje?

Thanks!

Link naar reactie

Beste,

of je remcilinder lekt kan je mooi contoleren. Als de velg gedemonteerd is en je blijft pompen op de rem terwijl de cilinder helemaal open staat, dan zie je of er remvloeistof uitkomt. Dit cilindertje is niet zo duur om het sowieso te vervangen.

Als er geen lekkage van de remcilinder komt ; dan komt er olie uit je carter via een defecte oliekeerring achter het lager van de achteras. Maar in principe moet er dan ook een klein olieverlies zijn via het beluchtingsgaatje aan de onderzijde van je carter ter hoogte van het lager van de achteras.

Maak dit eerst maar eens proper en maak eventueel wat foto's van de situatie want zo is het moeilijk om je te helpen.

Ik denk dat er trouwens onlangs nog iemand was die de remmen van zijn cosa heeft nagekeken/vervangen, gebruik de zoekfuntie maar eens.

Zijn topic was goed gedocumenteerd

Link naar reactie

Hoezo , niet remmen zonder de trommel? Duw je het remcilindertje stuk dan?  Druk je de pistonnetjes eruit dan?

Ja als ik er verder over nadenk dan zal de kracht van de oliedruk sterker zijn dan de arretten in de cilinder.

Dan wordt het alles zuiver maken , trommel erop zetten ,  druk zetten op de remcilinder door veel te pompen op de voetbediening, controle op vloeistof/vettigheid.

Bedankt voor de rechtzetting

Link naar reactie

Hallo,

Vandaag even tijd gehad om te sleutelen.

Maar zit met een probleempje.

De remschoenen zitten vast met 2 kleine veertjes die vast zitten in de plaat hoe krijg ik deze los?

In de workshop manual is het niet echt duidelijk uitgelegd en vind dat rem topic niet terug.

Hier is de gevraagde foto zodat het vettige kantje zichtbaar word

DSC-1058.jpg

Link naar reactie

beste,

2 topics onder het uwe staat al een deel met titel "Vespa Cosa 200 remsystheem"

het is afkomstig van vespa reng deng , via de zoekfunctie kan je zeker verder.

De veren boven en onder zitten niet vast aan de montageplaat maar verbinden beide remschoenen.

Aan de linkerzijde kan je ze lospeuteren met een schroevedraaier.

Ik vermoed dat je de remcilinder aan de achterzijde kan losmaken en verwijderen, dan kunnen de veren gewoon blijven zitten.

Je zal dan iets moeten voorzien om de schoenen open te spannen als je een nieuwe remcilinder monteert

 

Link naar reactie

Dit is het topic wat ik gestart ben over het Cosa remsysteem.

Op 23-10-2018 om 20:04, pdvd zei:

Pfff vooruitgang is zo te zien niet altijd verbetering. Wat een systeem zeg. 

Klopt, een ingewikkeld systeem. Als het werkt remt het erg goed, ook revolutionair voor zijn tijd.

Het systeem afkomstig van Moto Guzzi, die hebben al heel lang een dergelijk remsysteem dat wanneer je de achterrem intrapt je zowel met de voor en achterrem remt.

@Flexi voor informatie en onderdelen kan je ook goed terecht bij avb classic scooters.

https://www.classicscooters.nl/

Hij heeft mij ook al voorzien van onderdelen en informatie betreffende het remsysteem.

Link naar reactie

Dual Brake... haha ik ken het... Ooit erg gelachen om een vriend die we gingen leren een burnout te maken... hij reed een CBR1000XX super blackbird met dual brake... de rest kun je wel raden ;) 

Link naar reactie
Op 31-10-2018 om 14:42, pdvd zei:

Dual Brake... haha ik ken het... Ooit erg gelachen om een vriend die we gingen leren een burnout te maken... hij reed een CBR1000XX super blackbird met dual brake... de rest kun je wel raden ;) 

Weg koppeling B)

Link naar reactie
Op 31-10-2018 om 11:26, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Dit is het topic wat ik gestart ben over het Cosa remsysteem.

Klopt, een ingewikkeld systeem. Als het werkt remt het erg goed, ook revolutionair voor zijn tijd.

Het systeem afkomstig van Moto Guzzi, die hebben al heel lang een dergelijk remsysteem dat wanneer je de achterrem intrapt je zowel met de voor en achterrem remt.

@Flexi voor informatie en onderdelen kan je ook goed terecht bij avb classic scooters.

https://www.classicscooters.nl/

Hij heeft mij ook al voorzien van onderdelen en informatie betreffende het remsysteem.

Thanks dude!

Je topic had ik al bekeken ;)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...