Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Verandering benaming benzine aan de pomp (verwarring alom)


EriX

Aanbevolen berichten

Misschien hebben sommige onder jullie het al gelezen, maar er gaat alweer iets veranderen qua benaming aan de pomp wat de zaak alleen maar ingewikkelder maakt.
 

https://www.demorgen.be/binnenland/diesel-euro-95-en-euro-98-verdwijnen-voortaan-tanken-we-b7-e10-en-e5-bb6d7d5d/?referer=https://www.google.be/

 

Nu heb je dus benzine 98 en bij sommige pompen nog 95, maar dat is bij de meeste pompstations alleen nog E95 (is met ethanol) wat je dus beter niet kiest voor een klassieke scooter. Ik begrijp uit het artikel dat de 98 benzine vanaf 12 oktober E5 is (verwarrend want is dat nu met of zonder ethanol?) en de 95 is dan E10 (met of zonder ethanol?). Niet onbelangrijk, want ik heb me toch altijd laten wijsmaken dat ethanol een NO GO is voor klassieke voertuigen (ook voor mijn auto van 21 jaar tank ik daarom altijd 98).
Om de zaak nog wat verwarrender te maken lees ik in een andere krant dat alle benzine nu ethanol zal bevatten want daar staat die letter E dan ook voor... Ik kan alvast niet meer volgen want dat wil dan zeggen dat de 98  ook 5% of 10% ethanol kan bevatten...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181003_03804461

 

Link naar reactie
43 minuten geleden, nero zei:

Voor onze oldie best E5 tanken,  het cijfer geeft het procent toegevoegde ethanol aan. 

Groetjes, nero. 

Ja, dacht ik ook wel, maar dan zit er toch wel iets van ethanol in hé. De 98 heeft nu geen ethanol en ik dacht toch dat ethanol niet goed is voor onze motorblokjes en leidingen...

Link naar reactie

E5 KAN ethanol bevatten, daar zijn we dus vet mee.

Ik kan me vergissen maar volgens mij mag er nu al max 5% ethanol in benzine zitten en tuft iedereen nu al met ethanol rond? Het is dus maw enkel de benaming die gaat veranderen, niet de benzine zelf?

Ik lees wat conflicterende berichten over bv V-Power van shell dat in sommige landen dan weer wel of geen ethanol zou bevatten.
Vragen staat vrij zeker bij de verschillende benzine merken?

Ik lees mee ;)
 

Link naar reactie

Beste,

 

Shell V-power is en blijft ethanol-vrij.

De toevoeging van biocomponent aan brandstof (zowel benzine als diesel) wordt opgelegd door de Europese overheid, en geldt voor alle EU landen en ook voor alle petroleum maatschappijen.

Er zijn uitzonderingen uin die wetgeving voorzien, maar daar zijn de criteria heel streng  (het moet gaan om premium fuels, je moet brandstofbesparing bewijzen, er is een quotum gedefineerd etc etc).

Het is dus eigenlijk geen “beslissing” van de petroleum maatschappij; mààr het is de petroleum maatschappij die een dossier bij de EU moet indienen om de goedkeur te krijgen om bepaalde brandstof biovrij op de markt te zetten.

Dat maakt dat er maar een handvol producten op de EU markt zijn die aan die criteria voldoen, en dus bioethanol vrij zijn. Shell Vpower is daar één van (althans in de BeNeLux, Duitsland-oostenrijk-zwitserland. In Frankrijk is die bio houdend omdat we daar de quota niet halen. Van de andere landen heb ik geen gegevens)

 

 

Kind regards

Gerrit De Simpelaere

Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx
Belgian Shell S.A. 
Kantersteen 47  
1000 Brussels 
RPR/RPM 0403.048.262

Link naar reactie

Gewoon in de oldies proberen benzine zonder Ethanol te tankenen te rijden en anders bij hoge nood de 98 (E5) pakken.

In de winter verwen ik ze en tank ik ze af met Super 100 (https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek-alles-wat-je-moet-weten-over-benzine-108334)

Voor de nieuwere modellen mag het geen probleem zijn behalve voor onderstaande modellen. 

1515499266_Schermafbeelding2018-10-05om12_35_48.thumb.png.ae819dee09340f59e785f3831cba95dc.png1318991504_Schermafbeelding2018-10-05om12_36_00.thumb.png.3ca191758589ccf085a9b2891d0e2666.png

Link naar reactie

Het is inderdaad alleen de naam. Zoals hierboven reeds is vermeld is de v-power van shell (nog) vrij van ethanol, en hebben zover ik weet alle overige aanbieders in de ron98 5%ethanol vermengd. Zolang men veel km-ers maakt en/of geen getunde motoren rijdt is dat geen probleem.

Link naar reactie
5 uren geleden, Pilaf zei:

Het is inderdaad alleen de naam. Zoals hierboven reeds is vermeld is de v-power van shell (nog) vrij van ethanol, en hebben zover ik weet alle overige aanbieders in de ron98 5%ethanol vermengd. Zolang men veel km-ers maakt en/of geen getunde motoren rijdt is dat geen probleem.

Veel km s maken das mogelijk maar dat 2 de :)

Link naar reactie
8 uren geleden, Thomas78 zei:

Ik tank steeds 98 en dat zal nu dus E5 worden. Aan de samenstelling is toch niets gewijzigd of ben ik mis? Het is gewoon een naamsverandering. 

Zowel 98 als 95 worden E5! 

95 E10 wordt E10.

Het octaanonderscheid verdwijnt dus uit de naam. Dikke miserie voor zorgvulige (4-wielige) oldtimerrijders en supercar/bike eigenaren (in NL en B kan vandaag vrij ruim 102 en 110 octaan vinden).

 

Link naar reactie
On 10/5/2018 at 9:11 AM, Twostroke said:

Beste,

 

Shell V-power is en blijft ethanol-vrij.

De toevoeging van biocomponent aan brandstof (zowel benzine als diesel) wordt opgelegd door de Europese overheid, en geldt voor alle EU landen en ook voor alle petroleum maatschappijen.

Er zijn uitzonderingen uin die wetgeving voorzien, maar daar zijn de criteria heel streng  (het moet gaan om premium fuels, je moet brandstofbesparing bewijzen, er is een quotum gedefineerd etc etc).

Het is dus eigenlijk geen “beslissing” van de petroleum maatschappij; mààr het is de petroleum maatschappij die een dossier bij de EU moet indienen om de goedkeur te krijgen om bepaalde brandstof biovrij op de markt te zetten.

Dat maakt dat er maar een handvol producten op de EU markt zijn die aan die criteria voldoen, en dus bioethanol vrij zijn. Shell Vpower is daar één van (althans in de BeNeLux, Duitsland-oostenrijk-zwitserland. In Frankrijk is die bio houdend omdat we daar de quota niet halen. Van de andere landen heb ik geen gegevens)

 

 

Kind regards

Gerrit De Simpelaere

Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx
Belgian Shell S.A. 
Kantersteen 47  
1000 Brussels 
RPR/RPM 0403.048.262

Bij de vpower 98 van onze shell hangt een plakker e5 en wordt er vermeld 'kan 5% ethanol bevatten' . Er zijn (of waren) nog tankstations waar je superplus 100 kan tanken (total) maar ze worden zeldzaam. Enkel nog maar in de westhoek gezien.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...