Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuw vespafan , bij vespa rijder


bridy

Aanbevolen berichten

Hallo,

Nieuw hier op het forum.

Ben eindelijk klaar om de stap te zetten tot aan koop van een Vespa , ( ben mijn wilde haren aan het verliezen ;) )

vroeger altijd met een willen rijden , maar nu ik wat ouder ben is het voor mij moeilijk om een keuze te maken.

heb er reeds enkele gezien , misschien kan ik hier wat tips krijgen ,welke aan te komen.

daar ik een rijbewijs B heb  zou ik kiezen voor een 125 CC , waar welke één ?

 * Vespa 125 CC , PX van 2007 met volledige gereviseerde motor  ( 2500 euro )

* Vespa 125 CC , GTS van 2012  , costum uitvoering , volledig zwart ( opmaat gemaakt zadel ,  ... ) ( 3300 euro )

* Vespa 125 CC, GTS van 2014 , retro uitvoering , met topkoffer  ( 3450 euro )

Allen zijn goed onderhouden geweest en in prima staat.

zit dit wat oké van prijs ? , dien ik reeds rekening te houden met de euro norm ( model PX ) ? 

Alvast bedankt voor jullie reactie’s.

Grt David

33B3925C-0322-43D1-BCAC-AD9FFB331852.jpeg

F09061EC-DB09-4B97-B9D2-D105FB1D83EE.jpeg

17369DCC-4898-477A-8462-240001461291.jpeg

Link naar reactie

De vespa PX is het laatste retro model en is op de schijfrem na nog identiek aan de scooters uit 1980. Vier versnellingen aan het stuur. Pure nostalgie, passie en rijplezier.

De andere 2 zijn moderne scooters zonder meer. Geen versnelling-gedoe maar comfortabel. De vraag is enkel waar je hart naartoe gaat.

Link naar reactie

Uiteraard een PX...voor echte venten met " over-ontwikkelde, gespierde linkerklauwen"...voor mannen die geen GTS-janettenvering,  ABS en "allerlei overbodige elektronica" nodig hebben...

Voor "echte mannen" die houden van de geur van tweetakt ( en graag zouden willen dat er zo'n after-shave van bestond ) en niet bang zijn om af en toe hun "knuisten" vuil te maken...;)

"GTS'en"  zijn voor "verwende moederskindjes die houden van comfort" en die al bang zijn dat ze een helm moeten opzetten... omdat hun kapsel "overhoop en in de war" zou liggen ;) :D

 

Link naar reactie
22 uren geleden, Frederik9111 zei:

 

Automaten zin veur jan.

. automaten zin veur "janMenkloten". die denken dat ze beter zijn dan die PX-rijders. waarop die PX-rijders vervolgens dan weer neerkijken op die verwende GTS-janetten ;)

Terwijl we allen beter aan "één zeel" zouden trekken. en fier zouden moeten zijn op het feit dat we allen met een "Italiaanse legende"rijden. en zo de legende doen "voortleven."

We zouden als Vespa-rijders beter "een blok" vormen tegen al die Chinese, Koreaanse en Japanese ( ook al zijn die Jappen betrouwbaarder ) scooters die "de markt" overspoelen.

Elke Vespa . oud of nieuw, heeft "een ongelooflijke charme, een mooi Italiaans design en een ziel" en is nog altijd de scooter der scooters. en laten we lief zijn voor elkaar ;):D

 

 

 

Link naar reactie
34 minuten geleden, witte van zichem zei:

 vespa rijders zijn top,alleen het is altijd zo lang wachten op die px rijders.da zal door da schakelen zijn.

Raceke doen?

Link naar reactie

al heel wat opgestoken op het forum.

Er staat hier nog geen vespa in de garage, maar het  begint hier serieus te kriebelen om rond te rijden.

misschien toch een lichte voorkeur naar GTS , ik denk dat deze toch iets meer betrouwbaar is.

ben nog thans een handige jongen en ben niet bang om te schakelen :D.

ben nu weer aan het twijfelen , model van de PX is super.

dat ik het eindelijk niet weet :(. ( kan er moeilijk 2 kopen ;) ).

zal liefde op het eerste moment moeten worden, zal er anders nooit uit komen.

Link naar reactie

. .Ik vindt ook het PX model mooier dan een GTS. maar ik vind dat een PX dan weer te weinig vermogen heeft. wat betekent dat je te veel moet schakelen.

     Eigenlijk zouden ze een PX 250 moeten uitbrengen, met 4 handvitessen. dat zou een gat in de markt zijn. maar dat gaat vast en zeker nooit gebeuren :(

 

 

Link naar reactie

100% gelijk heb altijd voor de GTS gaan tenzij je zelf een sleutelaar bent en wil sleutelen. Over dat volledig gerestaureerd daar verschillen de meningen nogal eens over.

Als je echt leuk vind kop je er later een oudere schakel scooter bij. Wat een onzin dat schakelen leuker is of fijner rijdt dan een automaat. Vroeger lachten sommige me uit dat ik voor een auto met automaat koos. Bij elke stop licht was ik die mannetjes die dan veel gas gaven de baas op het moment dat ze moesten schakelen hadden ze een minderwaardigheid  complex.  En die mensen die vroeger meewarig naar een automaat keken rijden nu zelf allemaal met automaat.

En natuurlijk kun je met elke scooter wel eens een probleempje hebben of krijgen.

Ik adviseer je maak eens een iets langere proefrit dan weet je wel waar je hart ligt.  en die mannen die nu zeggen schakelen komen ook aan de beurt.

Dat had je vroeger ook toen de digitale camera's uitkwamen. dat was geen echte foto's maken. Nu hebben ze allemaal ook de vakfotografen die toen het hardste riepen digitale camera's en soms voor de nostalgie hebben ze nog een analoge camera in de vitrine.

Overigens ik heb altijd motor gereden vanaf mijn 18e tot mijn 70e en dat waren altijd schakel motoren want er bestond geen automaat. En toen de motoren voor mij te zwaar werden BMW Harley kwam er een Vespa GTS nog nooit zo fijn gereden.

Natuurlijk niet op de snelweg dan kom je snelheid en stabiliteit, en acceleratie te kort.

Veel wijsheid gewenst.

Link naar reactie
11 minuten geleden, motorhan zei:

 

Als je echt leuk vind koop je er later een oudere schakel scooter bij. Wat een onzin dat schakelen leuker is of fijner rijdt dan een automaat. Vroeger lachten sommige me uit dat ik voor een auto met automaat koos. Bij elke stop licht was ik die mannetjes die dan veel gas gaven de baas op het moment dat ze moesten schakelen hadden ze een minderwaardigheid  complex.  En die mensen die vroeger meewarig naar een automaat keken rijden nu zelf allemaal met automaat.

Dat had je vroeger ook toen de digitale camera's uitkwamen. dat was geen echte foto's maken. Nu hebben ze allemaal ook de vakfotografen die toen het hardste riepen digitale camera's en soms voor de nostalgie hebben ze nog een analoge camera in de vitrine.

 

Zelf rij ik ook al een paar jaar met een auto met automaat. na meer dan 30 jaar in "de pot geroerd te hebben". en ik zou nooit meer een "geschakelde auto" willen.

Ze lachten vroeger de Amerikanen uit met hun automaten ( want die konden niet schakelen ). en nu worden In Europa 1 op 3 auto's met automaat verkocht.

In de toekomst gaan meer en meer mensen kiezen voor een automaat. zalig en ontspannen rijden, zeker met de nieuwe vooruitgang met "automatische versnellingsbakken".

Als ik nu met mijn "oldtimer" rij. dan sta je versteld hoeveel keer je moet "ontkoppelen en in de pot moet roeren". wat een fijn gevoel is het dan om weer automatisch te rijden.

Wat de fotografie betreft heb je ook gelijk. ik heb vroeger nog met mijn nonkel in een donkere kamer foto's ontwikkeld. de huidige digitale camera's maken prachtige foto's :)

De wereld is in een "korte tijd" snel veranderd. en er is in een "korte tijdspanne" heel veel vooruitgang op technologisch vlak gemaakt. vroeger was het zeker niet altijd beter.

Vroeger was het wel beter omdat de mensen minder "naast hun schoenen liepen" en de mensen elkaar "meer hielpen". en minder op elkaar neerkeken. dat is nu "welvaart" :D

Link naar reactie
7 uren geleden, motorhan zei:

100% gelijk heb altijd voor de GTS gaan tenzij je zelf een sleutelaar bent en wil sleutelen. Over dat volledig gerestaureerd daar verschillen de meningen nogal eens over.

Als je echt leuk vind kop je er later een oudere schakel scooter bij. Wat een onzin dat schakelen leuker is of fijner rijdt dan een automaat. Vroeger lachten sommige me uit dat ik voor een auto met automaat koos. Bij elke stop licht was ik die mannetjes die dan veel gas gaven de baas op het moment dat ze moesten schakelen hadden ze een minderwaardigheid  complex.  En die mensen die vroeger meewarig naar een automaat keken rijden nu zelf allemaal met automaat.

En natuurlijk kun je met elke scooter wel eens een probleempje hebben of krijgen.

Ik adviseer je maak eens een iets langere proefrit dan weet je wel waar je hart ligt.  en die mannen die nu zeggen schakelen komen ook aan de beurt.

Dat had je vroeger ook toen de digitale camera's uitkwamen. dat was geen echte foto's maken. Nu hebben ze allemaal ook de vakfotografen die toen het hardste riepen digitale camera's en soms voor de nostalgie hebben ze nog een analoge camera in de vitrine.

Overigens ik heb altijd motor gereden vanaf mijn 18e tot mijn 70e en dat waren altijd schakel motoren want er bestond geen automaat. En toen de motoren voor mij te zwaar werden BMW Harley kwam er een Vespa GTS nog nooit zo fijn gereden.

Natuurlijk niet op de snelweg dan kom je snelheid en stabiliteit, en acceleratie te kort.

Veel wijsheid gewenst.

bedankt voor de verheldering

Link naar reactie
8 uren geleden, Vespaciao zei:

...Ik vindt ook het PX model mooier dan een GTS...maar ik vind dat een PX dan weer te weinig vermogen heeft...wat betekent dat je te veel moet schakelen.

     Eigenlijk zouden ze een PX 250 moeten uitbrengen, met 4 handvitessen...dat zou een gat in de markt zijn...maar dat gaat vast en zeker nooit gebeuren :(

PX 225 komt heel erg dicht in de buurt en geen (standaard) automaat die die kan volgen.

8 uren geleden, motorhan zei:

100% gelijk heb altijd voor de GTS gaan tenzij je zelf een sleutelaar bent en wil sleutelen.

Dikke nonsens. Bereidheid tot sleutelen is helemaal geen absolute "voorwaarde" tot het aanschaffen van een PX. Een goed onderhouden of recente PX vergt evenveel sleutelaarschap als een automaat. Omgekeerd is wél correct: aan een PX KAN veel meer zelf doen (in de veronderstelling dat je dat zou willen), alhoewel een geroutineerd sleutelaar ook prima zelf een 4t automaat kan onderhouden. 

Link naar reactie
10 uren geleden, Frederik9111 zei:

PX 225 komt heel erg dicht in de buurt en geen (standaard) automaat die die kan volgen.

Dikke nonsens. Bereidheid tot sleutelen is helemaal geen absolute "voorwaarde" tot het aanschaffen van een PX. Een goed onderhouden of recente PX vergt evenveel sleutelaarschap als een automaat. Omgekeerd is wél correct: aan een PX KAN veel meer zelf doen (in de veronderstelling dat je dat zou willen), alhoewel een geroutineerd sleutelaar ook prima zelf een 4t automaat kan onderhouden. 

Ik bedoelde dat voor een z.g. volledig gerestaureerd exemplaar. dat heb je hier op het Forum pas nog kunnen lezen en zien wat sommige mensen onder restauren verstaan.

Of je een PX wel of niet kan volgen ligt ook veel aan de bestuurder en de wegen die je rijd, topsnelheid zit niet iedereen op te wachten. en natuurlijk heeft ieder een persoonlijke voorkeur. een GTS rijder voor een automaat en een PX rijder voor schakelen niks mis mee toch. een opstapper moet het gewoon zelf ervaren.

Ik wil zo'n schakelscooter er best bij hebben hoor want ik vind ze wel wat hebben maar hij moet dan wel 100% zijn zodat ik niet veel hoef te sleutelen behalve dan olie en filter en nog kleine zaken vervangen.

De TS heeft wel wat om over na te denken en huiswerk denk ik.

 

gr

Han

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...