Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa misa glb uit 1961, electra problemen


Niels_1977

Aanbevolen berichten

Ik heb 6 week terug een gave Vespa Misa GLB gekocht voor een erg net bedrag, erg blij mee dus, en al erg veel reparatie werk aan verricht.

Oa kabelboom compleet vervangen, alle bedienings kabels vervangen, roest behandelt met owatrol, en schokbrekers vervangen.

Ik wil de scooter zoveel mogelijk barnfind-look houden, en alleen het meest noodzakelijke vervangen.

 

Als laatste probeer ik nu de motor te starten, en dus de electra goed werkend te krijgen.

De accu is al geinstalleerd, en het remlicht en achterlicht plus kleinlicht voor werken goed. 

Echter een goede vonk bij de bougie via vliegwiel/grondplaat ronddraaien met accuboor levert geen vonk op.

Ik heb de condensator en bobine al vervangen, het vliegwiel heb ik tweedehands gekocht, en ik heb het vermoeden dat de magneten van dit vliegwiel te zwak zijn, aangezien bij draaien van vliegwiel mbv de accuboor, geen enkele spoel stroom oplevert.

(toeter werkt niet en verlichting ook niet)

Het lijkt dat ik soms wel getik hoor, alsof er ergens een stroom ontlading is, maar waar geen idee.

Contactpunten zijn ook vervangen en gestelt op 0,37. (heb geen voelermaten die bij elkaar 0,38 zijn)

Wie kan mij helpen met dit 6 volt systeem weer aan de praat krijgen?

Voor nu denk ik dat de boosdoener de magneten in het vliegwiel zijn, aangezien ik nergens stroom krijg, dus als iemand nog een vliegwiel plus grondplaat set heeft voor en Misa GLB uit 1961, in goede conditie, graag!

Ik wil proberen eerst het 6 volt systeem aan de praat te krijgen, zou tof zijn als de scooter zo origineel mogelijk blijft.

(ombouw naar 12 volt systeem is laatste optie)

 

FB1540C3-3146-4988-8D69-E8AEB1046DA8.jpeg

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Makkelijkste is om alleen de draden die nodig zijn voor de onsteking aan te sluiten dan kun je de rest al uitsluiten. Goed om te testen of de accu vol is, bougie vervangen, en zelf heb ik de ervaring dat even spelen met de afstand van de contactpunten ook kan werken. Soms kan een klein verschil in de contactpunten het verschil tussen wel of geen vonk betekenen. 

Voor de zekerheid ook even met een multimeter meten dan weet je zeker of er wel stroom naar de bougie gaat. Anders grote kans dat de bobine kapot is. 

Bij mijn GS geeft de accu de stoom naar de bobine en zijn de vliegwiel magneten dus niet relevant voor een vonk. Weet niet hoe dat bij die van jou is.

succces 

gr koen

 

Link naar reactie

Klopt alles eraf behalve de rode en zwarte die rechtstreeks van je stator naar je bobine gaan en dan testen.

Bij alle vespas gaat de rode naar je startonderbreking,  de grijze hier ( massa ) moet naar je lampen.   Zo staat het ook op scooterhelp  trouwens. Als je deze verwisseld  het zul je nooit vonk krijgen. 

 

Link naar reactie

Nee, ik bedoel, zitten de rode en zwarte zo goed op de bobine aangesloten?

Alles los en alleen de rode en zwarte aangesloten op de bobine heb ik al getest, geen verschil.

Positie vd grondplaat kan idd nog veel uitmaken, had ook ergens gelezen (modernvespa) dat de bobine spoel op de grondplaat extra aarden via de zwarte draad ook een idee is.

Maar zal eerst de grondplaat-positie veranderen testen.

@Adrian, ik heb de kabelboom bij Sip gekocht, geselecteerd op Vespa GL, met accu, tot nog toe kloppen alle kleuren, dus denk dat de rest ook goed is aangesloten in de kabelboom.

 

FC6AE26D-5C22-465F-AC15-F92C3E56B293.jpeg

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

@koeno83, accu is opgeladen en nieuw, bougie is nieuw.

Ik zal de contactpunten opnieuw stellen.

De zwarte aarde kabel heb ik vervangen en is dus nieuw, de rode kabel vanaf de condensator is ook nieuw, want condensator is vervangen.

Hoe meet je met de multimeter of er stroom op de bougie staat?

 

En kan iemand van zijn GLB met accu fotos maken van de bobine en junction box? (mits je dezelfde kleuren kabels hebt (rood, zwart, geel, wit, zwart/geel))

 

 

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Gvd, probleem opgelost. 

Ik had de punten afgesteld met een voelermaat die, zo zie ik net, afkomstig is uit Sheffield!! Is dus gvd een voelermaat in inches!

Zojuist met een metrische voelermaat de punten gesteld, nu wel vonk! Eindelijk! 

 

Dank voor meedenken!

  • Haha 1
Link naar reactie

Eergisteren eerste poging gedaan om de motor te starten, maar meer dan een paar knallen na elkaar was het niet. En na inspectie vd carburateur (had ik al schoon gemaakt, maar niet goed genoeg) en carburateurbak, alles uit elkaar gehaald schoon gemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen. Morgen nog een start poging.

Wat opvallend is aan de carburateur, de scooter is voordat hij van mij was, denk ik ergens in de jaren 80 gerestaureerd geweest. En vrijwel alles wat er verkeerd afgesteld kon zijn was ook verkeerd afgesteld. Waarschijnlijk probeerde de vorige eigenaar het luchtlek bij de achteras door verkeerde oliekeerring en dus slecht lopen vd motor te corrigeren door volledig indraaien vd luchtstelschroef, en te ver opendraaien vd gasschroef. (waar de gaskabel de carb-bak in gaat)

Ik heb nu alles op de fabrieks-specs afgesteld, dus hopelijk nu beter. 

Wil het blok nu nog steeds niet goed lopen, dan zou het kunnen dat de oliekeerring aan de koppelingszijde kaduuk is, en dan wordt het een complete blok revisie. (winterproject)

 

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie
 

@Adrian, dank voor het schema, had ik al gevonden, en uiteindelijk gaf het schema wat bij de kabelboom zat het antwoord. Maar handig voor anderen die electra problemen hebben met een Vespa Misa GLB uit 1961.

Ik zal het schema wat bij de kabelboom zat ook tzt hier posten, ik heb alleen telkens problemen foto’s groter dan 2 mb te uploaden. (alles op de iPhone is rond de 3mb)

Link naar reactie
44 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Eergisteren eerste poging gedaan om de motor te starten, maar meer dan een paar knallen na elkaar was het niet. En na inspectie vd carburateur (had ik al schoon gemaakt, maar niet goed genoeg) en carburateurbak, alles uit elkaar gehaald schoon gemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen. Morgen nog een start poging.

Waarschijnlijk probeerde de vorige eigenaar het luchtlek bij de achteras door verkeerde oliekeerring en dus slecht lopen vd motor te corrigeren door volledig indraaien vd luchtstelschroef, en te ver opendraaien vd gasschroef. (waar de gaskabel de carb-bak in gaat)

 

 

Knallen wijzen op een verkeerd ingestelde voorontsteking. 

Een lek aan de achteras geeft geen enkel effect op het draaien van de motor, alleen op uw remafstand.  :)

Groetjes, nero. 

  • Haha 1
Link naar reactie

Gisteren toch de Vespa redelijk aan de praat gekregen, maar vrij snel 1 flink manco gevonden, waardoor de motor gereviseerd moet worden. (was ik eigenlijk al van plan, wordt het winter project) Nadat ik de Vespa een aantal keer gestart had, klonk er vrij plots een metaal op metaal geluid, bleek dat het vliegwiel het vliegwiel-spietje doormidden had gehakt, vliegwiel zat nu los op de krukas! :)

 

Het spietje was kapot gegaan, aangezien de uitsparing op de krukas niet goed meer is.

Heb je een scooter gekocht, of wil je een scooter gaan kopen, en je kan dat checken, dan weet je eigenlijk meteen al dat de motor gereviseerd moet worden.

Maargoed, electra werkt dus op zich goed, nu kwestie van motor reviseren en volgend voorjaar op kenteken zetten.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Zo, inmiddels met meerdere projecten tegelijk druk.

(Vespa GLB, MotoVespa Sprint, Vespa PX200E)

De GLB is vrijwel af, ik heb de motor compleet gereviseerd, en die loopt nu goed, het enige wat ik nog moest doen is de timing goed zetten. Dat kan ik nu eindelijk vanwege de variabele piston stop van CMD. (Crazy Monkey Development, zie facebook) 

De gewone piston stop werkt niet in combi met een ouderwetse kam-piston.

Wat me opviel bij dit oudere 6 volt systeem, is dat de stroomopbrengst niet heel groot is, als ik de claxon indruk, gaat de scooter al bijna uit. (als de accu niet geinstalleerd is)

Om te testen of dit beter kan, en om zowiezo de lichtopbrengst te verbeteren ben ik gaan zoeken naar 6 volt LED verlichting. 

(werkt voornamelijk in systemen met gelijkrichter en accu, zonder die combi kan de LED lamp doorbranden)

En gisteren gevonden bij de website HarrieABC, snelle levering en goede communicatie, want vandaag zijn de lampen al op de post. 

Het hoort natuurlijk niet die moderne tech in zo’n oude scooter, maar wou het toch eens testen, en door het erg lage stroomverbruik vd LED lampen (2x 0,3 watt + 7 watt=7,6 watt totaal voor licht) Heeft de rest vh systeem meer power. (totaal stroomopbrengst zit rond de 40 watt)

Het is vooralsnog een test, en vooral bedoeld om de lichtopbrengst te verbeteren.

https://www.harrieabc.nl/Buis-lampje-39-mm-6-volt-5-watt-in-wit-en-warm-wit

https://www.harrieabc.nl/Voorlamp-BA20D-led-DC-6-en-12-volt-systemen-in-Wit

Maar gezien alle oldtimers die hij al heeft voorzien van LED licht moet dit gaan lukken:

https://www.harrieabc.nl/

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Gisteren eindelijk een testrit gemaakt met de GLb, ging eigenlijk allemaal redelijk goed, totdat ik thuis kwam en de Vespa uitviel, en helemaal niks meer deed.

Nog maar eens de carburateur gecheckt op vuil, weer in elkaar gezet, nog steeds geen resultaat, of heel even lopen bij veel gas geven.

Carb weer uit elkaar, maar eens de onderkant bekeken, bleek dat daar van voor de revisie nog een klein beetje vuil op zat.

Dat eraf gehaald met operatie mesje, en vervolgens de carb op een dikke glazen plaat (want perfect waterpas)  met schuurpapier korrel 1200 en wat wd40 voorzichtig opgeschuurd,

totdat alle vervuiling eraf was, en alleen net geschuurd blinkend aluminium over was. (tijdens het schuren telkens controleren hoever het oppervlak schoon is)

De carburateur, in combi met wat tweetaktolie op de oppervlakken, terug gemonteerd, met momentsleutel. Vanaf 7Nm in stappen van 2Nm vastgezet om kromtrekken vd carburateur te voorkomen, tot aan 14Nm. (voor de modernere carburateurs ongeveer 18Nm)

Motor loopt nu 10 keer beter, alleen binnenkort nog checken op timing.

(was dus valse lucht tussen carburateur en carburateur bak, had ik eerder kunnen concluderen aangezien er aardig wat benzine in de carburateur bak terecht kwam tijdens het lopen vh blok)

Link naar reactie

Vraag nog maar eens stellen, heeft er iemand de oorspronkelijk handleiding die bij de Vespa Misa GLb ui 1961 hoort?

Liefst de originele versie, kopie in pdf formaat is ook goed.

Ik heb wel het werkplaatsboek in het Nederlands van de GL (pdf, kan ik mailen mocht je die nodig hebben), maar nog niet de handleiding die origineel werd geleverd bij de Vespa GLb (Misa).

Ben dus op zoek naar de handleiding waar MISA achterop staat.

 

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...