Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schijfrem op een pk50


TjeuRoberts

Aanbevolen berichten

Beste vespa liefhebbers,

Zoals sommige van jullie al wellicht gelezen hebben in eerdere topics heb ik een aantal aanpassingen gedaan aan mijn PK50s.
Motorisch rijd hij als een zonnetje. Maar wat snel rijdt moet ook weer stoppen.
En nu ben ik van mening dat de trommelremmen prima werken bij 50km/h maar alles erboven remt hij toch wel als een natte krant.

Vooral de voorrem ben ik echt niet over te spreken.
Ik ben dan ook aan het het overwegen om over te stappen op schijfremmen aan de voorzijde.
Wat zijn hier allemaal de mogelijkheden voor? Ik kan er wel van alles over vinden maar een echt duidelijk antwoord ben ik nog niet tegen gekomen.

- Een complete conversie set van de bekende site's
- Een vork van een PX met schijfrem
- Een vork van een 'moderne' vespa een optie?
- Een vork van een Zip een optie?

Ik ben gewoon eens benieuwd wat jullie meningen zijn.
En wat zouden de gemiddelde kosten worden?

Gr Tjeu

Link naar reactie

Serieuze investering voor ne 50cc, niet?  Misschien opzijleggen om mee aarde slag te gaan met een toekomstige 125, 150, 177, 200?

Link naar reactie

Een 50cc op papier dat klopt.
En uiteraard is een discbrake set van sip of welke andere shop is altijd nog een optie.

Maar ik was meer aan het kijken naar de alternatieven.
Ik zie veel racers die een andere vork erin hebben zitten.
Als het passend te maken is waarom dan geen PX vork waar schijven en alles op/bij zit?
Of een vork van een zip?

Ik wil alleen weten wat de mogelijkheden zijn, en of er mensen zijn die dit al eens gemaakt hebben.
En niet de mening of het mooi is of iets dergelijks.

Link naar reactie

PX-voorvork is nogal zwaar en ene stuk te lang.

ET2/ET4-voorvork is een mooi compromis wat veel racers gebruiken, goedkoop op de kop te tikken met tubeles velg compleet met schijfrem.

stond hier onlangs enkele te koop.

bovenste balhoofd bevestiging vork moet wel wat aangpast worden om te kunnen monteren en 't originle spatbord past van geen kanten meer. optie om stuur om te bouwen met rempomp of alternatief een rempomp van en Piaggio SKR of dergelijk met originele kabel te bedienen...

Link naar reactie

De voorrem gebruiken bij trommelremmen is not done (bij nat weer lig je gegarandeerd op je gezicht). 

Een schijfrem steken bij een vespa die 60km/ u rijdt is een dure en overbodige optie. 

Zorg dat je achterrem goed werkt (goedkoper en doeltreffender). 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

@nero zal ik idd eens doen op gps. Kijken wat het werkelijk is.
Maar dat is ook niet de insteek van mn vraag.

Hij rijd flink te hard van wat hij mag en wil graag wat beter tot stilstand komen.
En welke mogelijkheden zijn daarvoor. Het is nu ook niet zo dat ik als ik rijd overal alles eruit haal wat erin zit.
Dat hij zo snel is, is gewoon leuk. En doe ik dan ook alleen waar het mogelijk is.

Link naar reactie

Hoi!

Beste optie is de voorvork van een pkxl2 of pk xl automatica steken icm met de schijfreminrichting van een px. Deze vorken hebben een 20mm as die vanaf het scharnierpunt hetzelfde is als een px. Voordeel hiervan is dat je in tegenstelling tot een disk kit icm.met de 16mm as al ineens een ingebouwde anti dive hebt door de langere pivot.

Een et2/4 vork dien je door te slijpen en een verloopstuk op te lassen a la https://www.vespatime.com/en/vespa-disc-brake-kit/1460-vespa-tuningparts-tube-coupling-for-fork-disc-brake-with-slot-for-washer-with-small-tooth.html?search_query=Et2&results=14.

Als je op fb everything smallframe eens opzoekt  of op vespasmallframeforum.proboards.com eens kijkt vind je tonnen info hieromtrent. 

aangepast door Frissenappel
Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Het is alweer een tijdje geleden. Maar het is klaar.
Door gebrek aan tijd en zin heeft het allemaal veel langer geduurd dan gepland. Maar afgelopen week heb ik weer de eerste meters gemaakt.

Allereerst ben ik gaan zoeken naar een nieuwe vork, deze had ik gevonden in de vorm van een SKR/Skipper vork. Dit heb ik uitgemeten en aangepast.
Dus bestaande vespa vork boven het onderste balhoofd lager doorgehaald en dit ook bij de SKR vork gedaan. Op deze manier had ik de juiste draad om de vork te monteren en kan ik nu ook mijn stuurslot nog gebruiken.
Verder wilde ik geen aanpassingen doen aan het stuur. Vind ik niet mooi uitzien en aluminium lassen is ook niet echt mijn ding.
Dus opzoek naar een rempomp welke mechanisch bediend werd.
Dit heb ik gevonden bij een Piaggio Typhoon. De rem is dus nu met de originele hendel te bedienen en vanaf de pomp is het hydraulisch.
Verder heb ik het spatbord moeten aanpassen omdat het niet helemaal paste.
Het handschoenenbakje is nu verwijderd en heeft plaats gemaakt voor de rempomp en olie reservoir.


Degene waar ik de vork van had gekocht, had geremd zonder remschoentjes. vraag me niet waarom maar het was zo. Ik dacht een nieuw klauwtje is zo geregeld. Maar helaas. Een nieuwe SKR/Skipper klauw is niet meer te koop en alternatieven heb ik niet kunnen vinden. Dus op Marktplaats een goed 2e hands exemplaar kunnen kopen.

Al met al een leuk project om te doen. Echter mocht iemand dit idee ook hebben. Ga dan voor een vork welke meer voor de hand ligt zoals hierboven ook is besproken.
Als je een vork hebt van een ET2 b.v. dan kun je ook de reserve onderdelen makkelijk aanschaffen indien nodig.

 

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...