Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Dr50 16.10 carb: hoofdsproeier


Basie

Aanbevolen berichten

Hoi,

Na het plaatsen van een vervangend vliegwiel i.v.m. problemen aan de ontsteking loopt mijn V50L gelukkig weer netjes. Ik zit alleen nog met een vraag betreffende de hoofdsproeier. 

Ik heb een DR50 cilinder gemonteerd i.c.m. een Dellorto 16.10 carb. Op de site van SIP lees ik dat ik een hoofdsproeier varierend van 53-55 zou moeten plaatsen. Ik heb sproeier 53 er nu in zitten na eerst nog wat km's met de standaard 51 te hebben gereden. Zelf heb ik het idee dat de vespa met de standaard 51 beter accelereert en presteert dan met de 53. Ook ziet de bougie er met de 51 beter uit (koffiebruin) dan met de 53 (donkergrijs richting zwart).

Herkent iemand dit?

Kan het kwaad met de 51 te rijden ook al wordt er geadviseerd met 53-55 te rijden?

Thnx!

 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Denk er wel aan dat hoe kleiner de sproeier, des te minder benzine, des te groter de kans op schade aan je cilinder.

Is waarschijnlijk idd een kwestie van testen, teveel benzine (sproeier 55) kan geen kwaad, veel te weinig wel.

Ik zou eerst een te grote sproeier testen, dan kijken wat de motor doet, werkt de motor niet goed, dan afbouwen.

Check idd regelmatig de kleur van je bougie (na een korte rit), is de bougie wit en droog, dan komt er te weinig benzine in de cilinder, is de bougie licht bruin en wat vettig dan is het goed.

Link naar reactie

Ben ondertussen met verschillende sproeiers aan het testen. Groot begonnen (55) en nu bij de 53 aangekomen. Deze weer testen aangezien ik t.o.v. mijn eerdere post de mengselschroef v.d. carburateur ietwat heb ingedraaid. Wellicht kleurt de bougie nu wel mooi bruin. Keep U posted!

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Update: ben nu uiteindelijk bij hoofdsproeier 54 uitgekomen. Met de mengselschroef 1,75 toeren uitgedraaid.  De Vespa loopt stationair netjes. Accelereert goed en komt netjes en gelijkmatig op topsnelheid. Bij volgastest geeft het 't volgende bougiebeeld (zie foto). Wat denken jullie: kan ik qua hoofdsproeier zo blijven of toch nog een maatje groter?

Alvast bedankt!

20190106_203811.jpg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...