Ga naar inhoud
Vespaforum.be
Gille1973

Goedemiddag allemaal! een nieuwe vespa fan!

Recommended Posts

Goedemiddag allemaal,

Mezelf even voorstellen, ik ben Gille van Deurne bij Antwerpen en heb een voorliefde voor alles wat retro is. Maakt niet uit wat voor voertuig het is, zo ben ik in het bezit van een gerestaureerde Chevrolet Blazer van 1976 en een caravan Tabbert van 1969 deze is nog in Restauratie. Ik heb ook een aantal gerestaureerde koersfietsen van uit de jaren 60 en 70.

Ik ben net nieuw in het Vespa wereldje dus je kan me een echte leek noemen.

Heb me dan maar meteen lid gemaakt van jullie forum en heb al wat rondgeneusd!! Er staan hier prachtige restauraties bij en tal van weetjes, je kan ook lezen dat jullie echt houden van deze voertuigen. Mooi.

Een aantal weken geleden heb ik in een schuur dat opgeruimd werd voor de verkoop 2 vespa's kunnen kopen.

Allebei met wat werk aan en eentje zonder papieren maar de eigenaar heeft me wel een bewijs van verlies gegeven dat dateert van jaren terug.

De PK50XL heeft geen sleutels en heb ik ook nog niet kunnen starten maar de motor zit wel los. Echter vind ik hier het bouwjaar niet van terug en weet ik dus niet van welk jaar hij is. Op het web heb ik reeds gezocht achter het juiste bouwjaar maar helaas op die site waar jullie vaak over spreken waar je de bouwjaren en motoren die aan de chassisnummers verbonden zijn kan terugvinden. De naam ontglipt me nu!!

De zilver metallic  heeft een certificaat van overeenstemming met het type op M094 maar wat voor model is dit?? Geen inschrijvingsbewijs, kan dit kwaad?? Het is wel een 150CC volgens de papieren. Deze Vespa is van 2004. Start goed en draait mooi, hij rijd ook nog goed en de remmen en alles werkt naar behoren, deze heeft enkel wat schade van een valpartij. Er s geen aanrijding geweest.

Ik heb al wel een aantal dingen gerestaureerd maar nog nooit een Vespa. Bestaan er op het web ergens tutorials, filmpjes of plannen over hoe je een Vespa gemonteerd en terug monteert want ik weet echt niet waar te beginnen en ik wil geen dingen verkloten natuurlijk.

Verder zal ik een aantal foto's bijdoen zodat jullie kunnen zien over welke type's ik hier schrijf.

Of ik deze vespa's ga bijhouden weet ik nog niet want ze zijn volgens mij niet oud genoeg voor mijn collectie.

Het zal er aan liggen of iemand een serieus bod doet of ik ze ga restaureren en zelf mee rijden of ik ze van de hand doe en een ouder model koop die meer in mijn favorieten jaren ligt. 

Als er iemand een serieus bod wil doen op deze 2 Vespa's dat mag altijd maar hou er rekening mee dat ik ze zeker ook niet gratis heb gekregen dus een bod naar behoren graag.

Bedank dat ik hier mijn woordje mocht schrijven en ik wens jullie allemaal nog een prettige dag toe en laat je horen als je mij kan helpen aub.

Vele groetjes, Gilleimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bbimageproxy.php?img=&key=669e7eb471b5a8bb

 

IMG_1027.jpg

IMG_1029.jpg

IMG_1016.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht

welkom op het forum

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

  • Gerelateerde inhoud

    • Door Kristof E
      Beste Vespa liefhebbers
      Een vriend van me heeft een Vespa GS 150 (1957) cadeau gekregen van de grootvader.
      Het gaat over een restauratie, zowel koetswerk als motor. Hij vroeg me om advies m.b.t prijs etc. 
       
      Heeft iemand een idee wat de prijs van zo'n model ongeveer is/zou kunnen zijn?
      Op dit moment weet hij nog niet wat ermee te doen, zelf mee rijden of verkopen. Hij neemt zijn tijd. De foto is niet die vespa maar het model komt normaal gezien wel overeen (typerend voor zijn vespa is dat hij hemels/lichtblauw is, dubbel lederen zadel, geen white walls, naar eigen zeggen staat die origineel). Op het internet circuleren prijzen €3500-€4500, maarja op het internet staat zoveel hé. Ik kijk alvast uit naar jullie meningen. 

      Groeten

    • Door Peelke
      Hey Vespiepels,
      Vraagje: als je een motor (PX, Primavera) reviseert en terug in elkaar steekt, moet je de lagers/rollementen dan flink invetten met kogellagervet, of juist droog laten? Of enkel smeren met een beetje motorolie? Gezien ze in de carter normaal gesmeerd worden door de motorolie en je anders misschien smurrie en net slechtere smering krijgt?
      En wat met het lagertje tussen krukas en piston-pin?
      Groetels!
      Plke
    • Door Frissenappel
      Gegroet!
      Niet zeker of het in deze rubriek hoort maar:
      Gisteren de verre tocht richting Limburg gewaagd om mijn pk50XL te ruilen tegen 2 PK50S'en en een XL.

       

      Alle 3 de scooters hebben werk nodig ( doen we het voor, toch?) dus reeds begonnen met de demontage van de eerste.
      Deze staat vrij origineel, nergens roest maar kan een oplapbeurt gebruiken. 
      (Ik ben nog op zoek naar carosseriehamers en dolly's om deze uit te blutsen, als je nog iets liggen hebt mag je me gerust contacteren.)
       

      heeft wat hamer en vijlwerk, laagje verf, nieuwe rem- en schakelkabels nodig maar qua motor staat hij nog vrij 'fris'.
      het blok heeft nergens noemenswaardige speling, heeft goede compressie en krijgt benzine alleen is er geen vonk.

      De Witte PKS en de XL moeten tegen de zomer op de baan zijn. De blauwe pks heeft jammer genoeg nieuwe treeplanken nodig, daar moet ik nog uitzoeken hoe dat op de juiste manier gebeurd. Alle hulp is welkom!

       
      De PK50XL is op een klein plekje aan de veer na, nergens doorgeroest.
      Na een middagje, start, stopt en rijdt deze terug. Dus afgezien van wat carosseriewerk valt het mee.

       



    • Door gio695
      Ik wil even mijn laatste "restauratie/conservatie" project voorstellen, een Lambretta Silver Special 150 uit 1966.
      De reden hiervoor is dat ik deze wil verkopen omdat het reeds kriebelt om aan een andere te beginnen. Wie weet is er iemand die deze beauty (in mijn ogen toch) wel zou willen overkopen...
       
      Alles is ongeveer twee jaar geleden begonnen. Michele had opeens teveel projecten en na veel gezaag van mijn kant heeft hij de Special eindelijk opgegeven
      Ik wist bij aankoop al dat er redelijk wat werk aan was om er iets moois van te maken, maar wat ik tijdens de werken tegenkwam stond ik zelfs versteld van.
      Een half jaar ofzo na aankoop begonnen mijn handen al te jeuken. Ik MOEST iets uiteen halen!
      Dus, ondanks het feit het motortje draaide, werd deze onder de Special uitgehaald. Tijdens het demonteren van de motor zag ik steeds meer dingen dat ik wilde verbeteren, vervangen of zuiver maken en voor ik het wist lag er alleen nog een frame op de grond!
      Ik ben dan ook begonnen met een lijstje te maken van de missende, verkeerde of te slechte delen, maar om kompleet te zijn moest het blokje uiteen. Dus tegen de lente van vorig jaar lag het blokje volledig uiteen. De "verassingen" dat ik daarin vond waren niet echt wat ik in gedachte had
      Er was nl ZONDER olie in de versnellingsbak mee gereden, dit is waarschijnlijk ook een vd redenen dat de Special was vastgelopen (te warm geworden).
      ALLES zag zwart/aangebrand aan en de koppeling, krukas selector en andere delen waren beschadigd
      Gelukkig had ik nog een deel originele Innocenti delen liggen!!
      Er was ook enorm veel poetswerk, zowel aan motorblok als body ed...
      Vorige zomer ben ik dan begonnen met het vuil van het blokje er af te beitelen (leek wel teer en beton), alle motordelen zuivermaken en alvast op zoek te gaan naar originele vervanging voor de beschadigde motordelen.
      Ook was ik begonnen aan het nakijken, zuivermaken en in orde zetten van de voorrem en enkele andere chassisdelen, nog in originele lak.
      Tegen dat ik een lijst had met benodigde nieuwe delen en ik alle innocenti delen bijeen had was het al winter, en had ik het ook druk met andere dingen.
      Fast forward naar deze lente en het begon alweer te kriebelen. De zuivere motor en vervangdelen stonden al in de garage te blinken.
      De motor werd terug opgebouwd met kwaliteitsdelen. Fag lagers, viton keerringen, kwaliteitspakkingen, bgm koppelingsplaten en ALLE mechanische delen origineel innocenti!!
      De originele Ducati ontsteking werd nagekeken, nieuwe platina's en condensator en Ducati vliegwiel werd gemagnetiseerd (LONG story  )
      Nadat blokje klaar was werd chassis volledig zuiver gemaakt (dit duurde bijna twee weken, geloof het of niet) en de body in ORIGINELE lak werd na zuiveren voorzien van een laagje wax als bescherming.
      De rubbers werden waar nodig vervangen, maar ik probeerde zoveel mogelijk origineel te houden waar deze enkel als sier dienen.
      Missende, beschadigde of verkeerde delen werden vervangen. Alle electriciteit werd nieuw aangelegt (BGM) evenals gaines en kabels (ook BGM)
      Nieuwe Heidenau banden en binnenbanden (Reserveband werd origineel gehouden), zadel werd hersteld en voorzien van een nieuwe hoes van hoge kwaliteit.
      En dan kon het ineensteken weer beginnen met als resultaat een (hopelijk) mooie Silver Special.
      Motor startte van eerste slag, zoals het hoort bij een origineel gereviseerd blokje.
      Alle stickers werden origineel gehouden en bobijn werd vervangen met eentje met origineel ducati sticker.
      Behalve body zijn ook tank ed nog originele lak. Enkel de velgen werden in rood gespoten om te matchen met rode hoes (i know, rood is normaal voor de sx200, maar past super) want deze waren toch al niet meer in juiste kleur.
       
      Er is enorm veel tijd (en geld) in deze Lambretta gestoken, maar ik ben zeker dat het het meer dan waard was.
      De reden dat ik deze wil wegdoen, zoals hierboven al aangegeven, is dat ik al nieuwe ideeen heb en ik graag een Italiaanse 125DL (of 200DL uiteraard) wil aanpakken.
      Mensen met interesse mogen altijd een bod via pm doen als ze willen.
       
      Oooh...Belgische inschrijving en sleutels zijn er ook bij!
       
      Hieronder een deel foto's van de afgewerkte scooter. De goudkleurige stickers op de zijpanelen zullen bij verkoop verwijderd worden (is mijn "handle")
       
       
       















    • Door Frederic_Brugge
      Beste
      Ik ben in het bezit van een Vespa VBB '64.
      Deze zou ik graag helemaal laten in orde zetten (ben er zelf niet handig genoeg voor)
      Zijn er mensen die toevallig een adres kennen in de buurt van Brugge of West-Vlaanderen waar ik terecht kan?
      Alvast bedankt
       
×