Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Voorste remtrommel / tamboer p200e


pdvd

Aanbevolen berichten

Waar mijn PK 50 in de bout van het voorwiel een splitpen heeft zitten, en het achterwiel van mijn P200E dit ook heeft, is het voorwiel van een P200E voorzien van een smallere moer (aangezien dit een 16 mm vork betreft) zonder de mogelijkheid er een splitpen door te steken. Hoe borgen jullie deze moer? En op hoeveel Nm hoort deze officieel aangedraaid te worden? 

Zelf heb ik 'm nu op 50 Nm aangedraaid en er een drupje blauwe locktite tussen gedaan. Ik heb nog nooit problemen gehad met een aflopende moer hier maar toch... 

Link naar reactie

Het hangt er van af welke maat je moer heeft. Je kan altijd een aanhaalmoment tabel gebruiken als het niet in het werkplaatsboek staat. De aandraaimomenten die je in werplaatsboeken vindt, zijn echter voor “droge” schroefdraad. Een ingevette bout (of geolied) moet minder sterk worden aangetrokken. De wrijvingsweerstand is kleiner en om dezelfde verplaatsing te maken en de bout niet te “overstrekken” moet een kleiner koppel worden aangehouden.

Als je uitgaat van een boutsterkte van 8.8, je moer op het bereffende moment zet en een drup loctite gebruikt zit je goed.

A4EBF910-0F43-4E23-AEE7-401EA16F9034.thumb.jpeg.6bb328efc12f06da8f1e798743b26544.jpeg

Link naar reactie

6 tot 10 kgm neem ik aan dus... tussen de 58 en 98 Nm is dat dus. Bedenk me net dat ik 'm wel iets strakker had staan.. rond de 70 ofzo... met locktite dus wel goed. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...