propliner Geplaatst: 11 september 2018 Delen Geplaatst: 11 september 2018 Hallo beste forumleden Ik heb onlangs vastgesteld dat het achterwiel ( naaf en trommelremtambour ) wel héél warm worden . je kan er je hand nog net ophouden. Bij mijn maat die met eenzelfde px en setting rijdt ( ook DR177 ) worden deze wel warm maar vééél minder dan bij mij. Ik gebruik de achterrem ni abnormaal veel en het wiel draait vlot rond en stroeft niet. vandaag samen een toertje gedaan en na afloop dit nogmaals geconstateerd... ik heb maar schrik dat het achterwiel en band zo warm worden dat ik een eventuele klapband zou kunnen krijgen hé... enig idee hoe dat zou komen? ook heb ik 50ml boiteolie moeten bijvoegen onlangs ( na controle boiteoliepeil voor een grote rit ) Ik zie echter nergens een lek ... motor mooi droog en geen lekken te bespeuren aan wiel of tambour. oliepeil controle was wel geleden van de complete revisie van de motor verleden jaar en 4000km geleden zou het kunnen dat er een oliekeerring ( bourrage in t vlaams :-) ) door is gegaan of erger... dat er een hoofdkogellager van de krukas meedraait in het carterhuis? dus buitenste kogellager ring die loskomt wanneer de motor warm is en zodoende in het carter gaat meedraaien? Dit zou kunnen verklaren dat ik olie verbruik ( die dan mee verbrand wordt in de cilinder ? ) en ook het héter worden van de krukas en dus ook de naaf / tamboer ? als dit het geval is moet ik wel ni te lang wachten om actie te ondernemen hé Iemand suggesties? Laat maar weten bedankt allen Link naar reactie
nero Geplaatst: 11 september 2018 Delen Geplaatst: 11 september 2018 De achterremkabel iets lossen kan mogelijk helpen... Groetjes, nero. Link naar reactie
propliner Geplaatst: 11 september 2018 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2018 37 minutes ago, nero said: De achterremkabel iets lossen kan mogelijk helpen... Groetjes, nero. is gecheckt .. remschoenen blijven niet slepen ... wiel draait vlotjes rond ? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 11 september 2018 Delen Geplaatst: 11 september 2018 Bij een loszittende krukasbourrage rij je meestal niet al te ver meer (bourrage draait zichzelf een (veel) kleinere diameter in een paar seconden, grote witte work achter je Vespa, moeilijk op toeren te houden of net te bedwingen). Bij een meedraaiend krukaslager voel meestal een flinke trilling waarna de keerring meestal ook niet te lang meer mee gaat. De Vespa-versnellingsbak "verbruikt" normaliter geen olie (tenzij een teveel dat er via het drukventiel bovenaan het koppelingsdeksel wordt uitgegooid met bijgevolg normaliter een flink vettig blok). Recentere Lusso-carters hebben onderaan een klein olieoverloopkanaaltje achter (niet IN) de remtrommel. Kijk ook daar zeker es. Via dit kanaaltje loopt olie bij een falende binnenbourrage rechtstreeks op het asfalt (en dus niet binnenin de remtrommel, waardoor het vaak niet meteen opvalt). Rest nog de mogelijkheid van een slecht lager op de drijfas. Welke kwaliteit heb je daar gestoken? Juiste binnen/buitenbourrage/stofkap-combinatie gestoken? Link naar reactie
propliner Geplaatst: 11 september 2018 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2018 51 minutes ago, Frederik9111 said: Bij een loszittende krukasbourrage rij je meestal niet al te ver meer (bourrage draait zichzelf een (veel) kleinere diameter in een paar seconden, grote witte work achter je Vespa, moeilijk op toeren te houden of net te bedwingen). Bij een meedraaiend krukaslager voel meestal een flinke trilling waarna de keerring meestal ook niet te lang meer mee gaat. De Vespa-versnellingsbak "verbruikt" normaliter geen olie (tenzij een teveel dat er via het drukventiel bovenaan het koppelingsdeksel wordt uitgegooid met bijgevolg normaliter een flink vettig blok). Recentere Lusso-carters hebben onderaan een klein olieoverloopkanaaltje achter (niet IN) de remtrommel. Kijk ook daar zeker es. Via dit kanaaltje loopt olie bij een falende binnenbourrage rechtstreeks op het asfalt (en dus niet binnenin de remtrommel, waardoor het vaak niet meteen opvalt). Rest nog de mogelijkheid van een slecht lager op de drijfas. Welke kwaliteit heb je daar gestoken? Juiste binnen/buitenbourrage/stofkap-combinatie gestoken? Goh ik zie nergens olie of wat dan ook.. blokje is kurkdroog ook vanondere en aan remtrommel vanonder...drukventiel bovenop ook droog lager is bij de complete revisie vervangen door een doorgewinterde vespa mechanieker met véél ervaring die dit proffesioneel doet... en gebruikt alleen maar kwaliteitslagers en aanverwanten... ik ga het ns wat aanzien en hoop dat het verbruik ni méér wordt.. anders zal hij misschien toch terug open moetten. in ieder geval bedankt voor uw tips Link naar reactie
nero Geplaatst: 11 september 2018 Delen Geplaatst: 11 september 2018 Sorry dat ik blijf doorbomen maar is de kabel van de achterrem vervangen? Als deze te kort is (moet in een bocht hangen) gaat ja remmen als je in een put of op een bult komt. Dit kan de oorzaak zijn van het opwarmen van de tamboer. Groetjes, nero. Link naar reactie
propliner Geplaatst: 12 september 2018 Auteur Delen Geplaatst: 12 september 2018 12 hours ago, nero said: Sorry dat ik blijf doorbomen maar is de kabel van de achterrem vervangen? Als deze te kort is (moet in een bocht hangen) gaat ja remmen als je in een put of op een bult komt. Dit kan de oorzaak zijn van het opwarmen van de tamboer. Groetjes, nero. dat ga ik eens nakijken Nero.. thx voor de tip Link naar reactie
Bertus30 Geplaatst: 15 september 2018 Delen Geplaatst: 15 september 2018 Beste Propliner, heeft u al enig idee waar het aan kan liggen. Ik lijkt namelijk eenzelfde probleem te hebben bij mijn vespa vbb uit 1962. Onlangs heb ik het gehele blok gereviseerd en na de revisie wordt ook bij mij het achterwiel en de tamboer heet. Ik heb reeds de remblokken vervangen en de spanning van de rem af gehaald. Bij de revisie heb ik alle kabels vervangen waaronder de achterremkabel. Toch blijft het probleem bestaan. groet Bart Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.