Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Heet worden achterwielnaaf en verbruik boiteolie ?


propliner

Aanbevolen berichten

 

Hallo beste forumleden

Ik heb onlangs vastgesteld dat het achterwiel ( naaf en trommelremtambour ) wel héél warm worden . je kan er je hand nog net ophouden. Bij mijn maat  die  met eenzelfde px en setting rijdt ( ook DR177 ) worden deze wel warm maar vééél minder dan bij mij. Ik gebruik de achterrem ni abnormaal veel en het wiel draait vlot rond en stroeft niet. vandaag samen een toertje gedaan en na afloop dit nogmaals geconstateerd... ik heb maar schrik dat het achterwiel en band zo warm worden dat ik een eventuele klapband zou kunnen krijgen hé...

enig idee hoe dat zou komen? ook heb ik 50ml boiteolie moeten bijvoegen onlangs ( na controle boiteoliepeil voor een grote rit )

Ik zie echter nergens een lek ... motor mooi droog en geen lekken te bespeuren aan wiel of tambour. oliepeil controle was wel geleden van de complete revisie van de motor verleden jaar en 4000km geleden

zou het kunnen dat er een oliekeerring ( bourrage in t vlaams :-) ) door is gegaan  of erger... dat er een hoofdkogellager van de krukas meedraait in het carterhuis?  dus buitenste kogellager ring die loskomt wanneer de motor warm is en zodoende in het carter gaat meedraaien? Dit zou kunnen verklaren dat ik olie verbruik ( die dan mee verbrand wordt in de cilinder ? )  en ook het héter worden van de krukas en dus ook de naaf / tamboer ? als dit het geval is  moet ik wel ni te lang wachten om actie te ondernemen hé

Iemand suggesties? Laat maar weten

bedankt allen

Link naar reactie
37 minutes ago, nero said:

De achterremkabel iets lossen kan mogelijk helpen...  :)

Groetjes, nero. 

is gecheckt  .. remschoenen blijven niet slepen ... wiel draait vlotjes rond ?

Link naar reactie

Bij een loszittende krukasbourrage rij je meestal niet al te ver meer (bourrage draait zichzelf een (veel) kleinere diameter in een paar seconden, grote witte work achter je Vespa, moeilijk op toeren te houden of net te bedwingen). Bij een meedraaiend krukaslager voel meestal een flinke trilling waarna de keerring meestal ook niet te lang meer mee gaat. 

De Vespa-versnellingsbak "verbruikt" normaliter geen olie (tenzij een teveel dat er via het drukventiel bovenaan het koppelingsdeksel wordt uitgegooid met bijgevolg normaliter een flink vettig blok). Recentere Lusso-carters hebben onderaan een klein olieoverloopkanaaltje achter (niet IN) de remtrommel. Kijk ook daar zeker es. Via dit kanaaltje loopt olie bij een falende binnenbourrage rechtstreeks op het asfalt (en dus niet binnenin de remtrommel, waardoor het vaak niet meteen opvalt). 

Rest nog de mogelijkheid van een slecht lager op de drijfas. Welke kwaliteit heb je daar gestoken? Juiste binnen/buitenbourrage/stofkap-combinatie gestoken?

 

 

 

 

Link naar reactie
51 minutes ago, Frederik9111 said:

Bij een loszittende krukasbourrage rij je meestal niet al te ver meer (bourrage draait zichzelf een (veel) kleinere diameter in een paar seconden, grote witte work achter je Vespa, moeilijk op toeren te houden of net te bedwingen). Bij een meedraaiend krukaslager voel meestal een flinke trilling waarna de keerring meestal ook niet te lang meer mee gaat. 

De Vespa-versnellingsbak "verbruikt" normaliter geen olie (tenzij een teveel dat er via het drukventiel bovenaan het koppelingsdeksel wordt uitgegooid met bijgevolg normaliter een flink vettig blok). Recentere Lusso-carters hebben onderaan een klein olieoverloopkanaaltje achter (niet IN) de remtrommel. Kijk ook daar zeker es. Via dit kanaaltje loopt olie bij een falende binnenbourrage rechtstreeks op het asfalt (en dus niet binnenin de remtrommel, waardoor het vaak niet meteen opvalt). 

Rest nog de mogelijkheid van een slecht lager op de drijfas. Welke kwaliteit heb je daar gestoken? Juiste binnen/buitenbourrage/stofkap-combinatie gestoken?

 

Goh ik zie nergens olie of wat dan ook.. blokje is kurkdroog ook vanondere en aan remtrommel vanonder...drukventiel  bovenop ook droog

lager is bij de complete revisie vervangen door een doorgewinterde vespa mechanieker met véél ervaring  die dit proffesioneel doet... en gebruikt alleen maar kwaliteitslagers en aanverwanten...

ik ga het ns wat aanzien  en hoop dat het verbruik ni méér wordt.. anders zal hij misschien toch terug open moetten.

in ieder geval bedankt voor uw tips

 

 

 

Link naar reactie
12 hours ago, nero said:

Sorry dat ik blijf doorbomen maar is de kabel van de achterrem vervangen? Als deze te kort is (moet in een bocht hangen) gaat ja remmen als je in een put of op een bult komt.  Dit kan de oorzaak zijn van het opwarmen van de tamboer. 

Groetjes, nero. 

dat ga ik eens nakijken Nero.. thx voor de tip

Link naar reactie

Beste Propliner, heeft u al enig idee waar het aan kan liggen. Ik lijkt namelijk eenzelfde probleem te hebben bij mijn vespa vbb uit 1962.

Onlangs heb ik het gehele blok gereviseerd en na de revisie wordt ook bij mij het achterwiel en de tamboer heet. Ik heb reeds de remblokken vervangen en de spanning van de rem af gehaald. Bij de revisie heb ik alle kabels vervangen waaronder de achterremkabel. Toch blijft het probleem bestaan.

groet Bart

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...