Jump to content
Vespaforum.be
Franklin Rijsewijk

Brandstof probleem LXV 125 (lege vlotterkamer)

Recommended Posts

Na ca 600 meter rijden stopt mijn Vespa soms. De carburateur blijkt dan leeg. Vlotternaald reeds vervangen, geen verschil. Als ik de vlotterkamer openmaak en weer dicht doe dan blijkt vaak dat de benzinepomp weer werkt en er druk wordt opgebouwd (de vlotterkamer is dan weer keurig vol, en de Vespa loopt dan gewoon). Zo zit er ook op de carburateur een klein hendeltje (weet niet wat het is), maar als ik dat op en neer beweeg en ik wacht een kwartiertje doet de benzinepomp het ook vaak weer, heb ik druk, en is de vlotterkamer weer ok.

Wie kan mij hierbij helpen?

Share this post


Link to post

Jouw model valt precies tussen de oudere “vacuüm” en nieuwere “ie” modellen.

Je kan de pomp testen volgens onderstaand schema. De RPM haalt de pomp dmv een ingebouwde “electronic fuel pump regulator” uit de CDI dus ook die connectie even nalopen. Het belangrijkste is de 12v test, gaat de pomp dan continue lopen? Zo ja dan is de pomp goed en dan kan de interne “electronic fuel pump regulator” kapot zijn. Daar is helaas niet veel aan te vervangen dus dan wordt het een nieuwe brandstof pomp. Een ander alternatief is ombouwen naar een pre-brandstofpomp systeem.

19722AF7-F6EE-415C-A91F-AD926E5B55AB.jpeg.051080af27cc5754e5c495882ecc2940.jpeg

Edited by Pilaf
  • Like 1

Share this post


Link to post

Pilaf,

Dank voor je reactie.

Ik heb de aanvoerslang al eens van de carburateur gehaald en contact aan. Bleef maar lopen, dus denk dat die wel goed is. Denk dan ook dat het de electronic fuel pump regulator is.

Dan volgen de vragen: kun je mij aan een partnumber helpen, of nog beter .. een manual en partslist?

En natuurlijk...in staccato: wat moet ik doen om over te stappen pre-brandstofsysteem? Is dat het vacuum systeem?

Dank alvast

Share this post


Link to post

Op Easyparts staan de tekeningen met bijbehorende nummers, daarna wel nog even rondkijken want het is een goede winkel maar niet altijd scherp aan de prijs.

Ombouwen is andere lxv tank met bijbehorende accessoires aanschaffen, qua prijs ontloopt het niet echt met een nieuwe pomp maar je hebt geen last meer van electrische storingen. Moet wel zeggen dat je even bezig bent, vooral met uitbouwen van de tank. 

Wat je nog wel kan controleren voordat je dit dure onderdeel vervangt, is de carburateur direct met een slang aansluiten op een kannetje benzine en deze even boven de vespa hangen. Daarna de vespa starten en bij het gasgeven kijken of de brandstofpomp doet wat het moet doen bij de verschillende toeren. Er moet brandstof uit de slang komen, is dit niet het geval dan weet je het zeker en is de regelaar stuk. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...