Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aansluiten 12v Spanningsregelaar / Vespatronic


Pilaf

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over de 12v spanningsregelaar die ik bij de Vespatronic heb gekregen. Uiteraard kan het het gewoon volgens schema gaan aansluiten maar ik ben iets tegenstrijdig tegengekomen en hopelijk heeft een van jullie daar een goed antwoord op. Ik ben al aan het speuren geweest op de diverse topics en forums maar de vraag blijft.

1597BEBE-22F1-40D0-9A02-4A0C06B517BF.jpeg.5a592c9b1fbe4cbb1b41450c2cdfb687.jpeg

Bij het standaard schema sluit men de geel-witte (licht spoel) van de stator op de AC, blauw (massa) op aarde en rood-wit (laad spoel) als er een 12v batterij gebruikt wordt.

Nu heb ik het idee dat mijn spanningsregelaar niet origineel bij de vespatronic kit hoort aangezien ik deze 2e hands heb aangeschaft.

46A68493-24AC-470A-BC2C-DEC40E24546D.thumb.jpeg.25a96bd01143970bb8739aa0be55957d.jpeg

Op zich geen probleem maar ik wil de boel wel correct aansluiten en mijn google zoektocht naar “pinasco voltage regulator” heeft niet veel opgeleverd.

Wel kom ik uit bij de BGM regulator en daar gebruiken ze het volgende schema:

F0C58483-4505-4DE9-8952-E96EE50602A3.thumb.jpeg.ed2cc2b2dfeb0200854cfac3c946ca27.jpeg

Ze sluiten de geel-witte draad aan op AC en vervolgens de battery IN aan in brug. De wit-rode (laad spoel) draad sluiten ze niet aan.

De tekst die erbij staat is het volgende:

36B0959F-352F-49C5-9409-4C7D7A7066E0.thumb.jpeg.cf2151c7dae746d8a9b2450af7393650.jpeg

Is er dan een verschil tussen mijn spanningsregelaar en die van BGM? Dat lijkt mij niet aangezien ze voor beide regelaars een standaard connector/aansluiting gebruiken.

Dan zoek ik nog wat verder en dan hebben we ook nog de 1 fase en 2 fase aansluitingen waarbij de vespatronic 1 fase heeft voor licht en 1 fase voor de batterij.

44D31177-98B8-4014-8D7A-F0B489C11FA9.thumb.jpeg.96de9e6cbe47e96dcde8c07aace0c9e5.jpeg

8BC1E7DE-5002-4F16-9116-2FAABF0355E2.thumb.jpeg.57d0ac34a2d94c45a1d789cecdb456db.jpeg

Waarom is de BGM in brug aangesloten en laten ze de wit-rode (batterij) los terwijl deze bij het vespatronic schema wel wordt aangesloten. Het lijkt mij dat je de lichtspoel dan onnodig belast aangezien je de laadspoel niet gebruikt.

Ook zeggen ze in de BGM omschrijving dat de DC uitgang van de regelaar direct op de gebruiker (navigatie/telefoonladers e.a.) kan worden aangesloten zonder batterij. Zou dit dus komen omdat deze in brug wordt aangesloten?

Als dit correct is dan geldt dat ook voor de andere regelaars toch? en heeft Bowyer meteen een antwoord op zijn vraag (https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/30070-accu-inbouwen-in-px-zonder-accu/&tab=comments#comment-314939)

Dank alvast weer voor het meedenken.

 

 

Link naar reactie

De wit rode moet je bij beide los laten wanneer je geen batterij gebruikt. Die van BGM heeft idd een rare aansluiting met een brug voor het gele draad. 

ik heb nog een nieuwe liggen van BGM incl de originele instructie mocht je interesse hebben. 

Groet koen

 

 

Link naar reactie

Voor wat betreft de wit-rode heb ik dat inderdaad begrepen dat deze los moet blijven als men geen accu heeft aangesloten, waarom is mij ook nog niet helemaal duidelijk want als je het BGM schema volgt is deze dus wel aangesloten op de spanningsregelaar. Zal eens een mailtje naar BGM sturen en bij antwoord hier terugkoppelen.

Bedankt voor je aanbod maar wel eerst precies weten wat het verschil is in aansluiten.

Link naar reactie

thx voor het meedenken met mijn vraagstuk.

Ik heb alleen geen vespatronic maar de gewone px ontsteking, en eigenlijk heb ik zo geen idee welke kleuren daar nu aangesloten zijn.

Als ik het goed lees dan is de brug een manier om de spanning op een constante 12volt te krijgen. Soort spanningsregelaar dus.

het aansluiten van speeltje zonder accu schrijven ze is alleen bij spoelen met een hoog wattage, in andere gevallen dus een accu gebruiken.

Link naar reactie

Maar dat maakt bij de BGM regelaar dus niet uit, als je je standaard PX regelaar vervangt voor een BGM moet je deze ook in brug aansluiten volgens het schema. En wat je zegt qua hoog voltage, een standaard PX lichtspoel levert 80watt en een vespatronic 90watt. Dat is toch genoeg als je bedenkt dat je een 30watt voorlamp, een 10watt achterlamp en een 18watt remlicht hebt. Een navigatie/telefoonlader gebruikt 5v dus bij een stepdown converter (12v naar 5v) van 2 ampère kom je met verlies op maximaal 15 watt.

Link naar reactie

Kwam het bovenstaande schema tegenwaar ze ook de AC en de Sense aansluiting in brug verbinden.

Snap gewoon niet waarom ze dit doen, ook als je geen batterij of andere gebruiker op de DC aansluit. Dat geldt ook voor het niet aansluiten van de laadspoel, waarom een accu laden met de lichtspoel als je ook een laadspoel hebt.

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heb deze week diverse antwoorden gekregen.

Er zijn 2 soorten spanningsregelaars, de ene heeft een “local” sense en de andere een “remote” sense.

De originele vespatronic heeft een local sense, de spanning wordt dus geregeld via 1 aansluiting (AC-in). Doordat het te hoge voltage gedumpt wordt naar massa ( is omzetten in warmte) bestaat de kans dat er ondervoltage ontstaat (bij laag toeren) door het verlies in de kabels. Daar hebben ze bij BGM een oplossing voor dmv een remote sense aansluiting (brug aansluiting op AC-in en SENSE). Het voordeel is dat deze regelaar door de sense aansluiting nauwkeuriger het voltage kan regelen waardoor de spanning constanter is en eventueel ondervoltage wordt voorkomen. Een nadeel is dat als deze sense niet in brug wordt aangesloten (en dus enkel op de AC-in) de regelaar niet goed werkt en de lampjes vervolgens kunnen doorbranden wegens een te hoge spanning.

Ga tzt een BGM kopen en kijken of er werkelijk verschil in zit qua spanningsregeling bij een regelaar die enkel wordt aangesloten en een in brug. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...