Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Oliepeil gts


Tanguyonderwater

Aanbevolen berichten

 

Dit staat in het instructieboekje

Met vr gr Han

Controle van het peil van de motorolie (03_01, 03_02)
Elke keer men het voertuig gebruikt, bij koude motor, moet men het oliepeil controleren,
(nadat men de dop/staaf vanuit de compleet vastgedraaide positieheeft verwijderd)
en dat tussen de aanduidingen van het MAX en MIN peil op de staaf «A»
moet liggen; tijdens de controle moet het voertuig op het statief worden geplaatst op
een vlakke ondergrond.
Het peil zal lager zijn als u het oliepeil na het gebruik van het voertuig en dus met een
warme motor controleert; om een correcte controle uit te voeren, moet men minstens
10 minuten wachten nadat men de motor heeft uitgeschakeld, om het correcte peil te
kunnen vaststellen.
 

Link naar reactie

Dank voor info. Zag voorbije dagen al een en ander over vastlopen van motor dus wilde ook even controleren. Dus dank voor info kon boekje niet meer vinden.

't ja voor elke start controleren geen kat die dat doet natuurlijk maar vespa dekt zich wel in daarmee ivm eventuele schade. 

Dank alvast Tanguy 

Link naar reactie
15 uren geleden, Tanguyonderwater zei:

Dank voor info. Zag voorbije dagen al een en ander over vastlopen van motor dus wilde ook even controleren. Dus dank voor info kon boekje niet meer vinden.

't ja voor elke start controleren geen kat die dat doet natuurlijk maar vespa dekt zich wel in daarmee ivm eventuele schade. 

Dank alvast Tanguy 

Inderdaad, geen kat die dat doet...

Maar we mogen daarom nog niet zeggen dat Vespa of eender welke andere (machine) constructeur daarmee zijn verantwoordelijkheid wil ontvluchten.

Een constructeur weet bijvoorbeeld niet wie er vóór jou met je machine heeft gereden/gewerkt, dus uit veiligheidsoogpunt voor je machine maar ook voor jezelf dien je eigenlijk steeds het oliepeil te controleren alvorens het in gebruik te nemen, net zoals je je bandenspanning , je verlichting, koelvloeistofniveau, enz. dient na te kijken. 

Het is een kleine moeite om af en toe eens het oliepeil te controleren maar veel gebruikers denken er gewoon niet aan.

Ik ook niet hoor, begrijp me niet verkeerd, al 35 jaar aan het sleutelen aan allerhande auto's, moto's, scooters en industriële motoren en dan denk je dat je je eigen motor wel kent, of die olie verbruikt of niet bijvoorbeeld. Maar vorig jaar heb ik op die manier toch wel fijntjes de V8 van mijn oldtimer in de soep gedraaid, een motor die ik volledig zelf had gereviseerd en die reeds 20.000 Km op de teller had staan, ik had nochtans niet gemerkt dat er iets fout aan het lopen was en eens het olielampje begon te branden was het te laat...olie op en motor rijp voor de schroothoop.

We hebben hier op het werk een motor (V8 van 36 liter) die er momenteel 40 liter olie doordraaid op 24 uur en je merkt er niets van, rookt niet, stinkt niet, lekt niet (gelukkig werken we met een automatisch bijvulsysteem). Waarmee ik maar wil zeggen dat het niet altijd direct zichtbaar is wanneer je motor olie begint te verbruiken, daarom is het raadzaam om af en toe het peil toch eens na te kijken.

Dat een constructeur de schuld niet zomaar op zich wil nemen wanneer er iets fout loopt is niet meer dan normaal, dat zouden we zelf ook niet doen, of wel? Het sturen van een technieker om de oorzaak te onderzoeken getuigt wel van een inspanning van hun kant.

Maar de inspanning zou in eerste instantie van onszelf moeten komen: als ik met regelmaat mijn oliepeil nakijk kan ik met zekerheid zeggen dat dát al tenminste in orde is voor ik er de weg mee opga...

Als je me nu, vandaag, zou vragen hoe het oliepeil er uit ziet van de auto's en scooters die thuisstaan dan moet ik je het antwoord schuldig blijven, ik heb er eerlijk gezegd geen idee van, het lampje brandt niet (als er al eentje op staat), dat is het enige wat ik wel weet... Maar, hoeveel van de lezers op dit forum kennen de huidige stand van het oliepeil van hun machine?

Het oliepeil nakijken van al wat thuis op benzine werkt  staat alvast op mijn lijstje van de "to do" dingen voor dit weekend :)

PS: Ik wil met deze reactie naar niemand een steen gooien, niet naar de gebruikers, noch naar de garagist/dealer of constructeurs, gewoon een beetje zelfreflectie...

Gtrz, Jurgen

Link naar reactie

Sorry jongens en meisjes maar dat is er een beetje over. Olie nakijken en bandendruk iedere keer als je de scooter of motor neemt is toch een beetje te veel van het goede. Ik heb een aantal Vespa's en een twee tal BMW's en bij elk  voertuig voel je al als de bandendruk te laag is. Vandaag BMW genomen tijdje niet mee gereden en na twee bochten voelde ik al dat de bandendruk een beetje te laag was. Vooraan 200gr er bij en achteraan 150gr. In de handleiding van een GTS staat dat de garage om de 5000km de olie moet nakijken en om de 10000km moet vervangen samen met de oliefilter dus tussendoor zou het lampje moeten branden als er te weinig oliedruk dus te weinig olie is.  Als je dus na een onderhoud 500km gereden hebt en de motor loopt vast is er iets zeer goed mis met de motor of met de dealer. Maar natuurlijk is dit dan geen garantie meer want de scooter is ouder dan 2j. Dit wil dus zeggen als je de 500km gaat bollen op één dag je bij iedere tussenstop je olie moet nakijken. Bij BMW is het nog normaal te noemen als je een verbruik hebt van 1l olie op 1000km maar daar moet je ook maar even naar het kijkglaasje kijken en je weet hoe laat het is. Wat veel erger is aan een GTS is het nakijken van de achterste remblokken op slijtage. Dit doet bijna niemand want dat lukt niet met je uitlaat en je wiel er op. Bijkomend is de uitlaatpakking ook een achterlijk systeem maar ja rijden op twee wielen is en blijft nog altijd zalig.

Link naar reactie

ik denk hier dat de olie die de Vespa dealer gebruikt heel belangrijk is ,op het factuur de beste. ($$$$$$) ??

ik doe mijn onderhoud zelf ,bij een gts is de olie inhoud al niet zo groot, dus kan je beter een goede olie goed gebruiken.

als je bij een dealer gaat moet je zeker al een putoline nano tech 4plus gebruiken of beter, niet goedkoop maar als je het zelf niet doet wel nodig.

ik zelf gebruik olie van sip formula race ,maar ik vervang mijn olie elk jaar ,en kijk in de lente midden zomer en het najaar de olie na(en vul bij indien nodig).een koude motor ken ik niet.gas geven geen bompa motor voor mij .

ik kan maar één ding zeggen ,kijk je olie zeker na op een 1000km voor je op onderhoud moet gaan,en op 500 km ook nog eens.

ik heb zelf al een paar keer gezien dat als de peilstok halverwege was dat die 500 km later droog was .bij meerdere motors altijd juist voor een onderhoud .

hoe komt dat? rij gedrag,slechte olie,maandag brommer, warm draaien voor men vertrekt , akrapovic ,3000 km op 10 jaar.kijk je olie regelmatig na!!!!!

ik zelf vind dat er weinig gepraat word over de vervanging van de koelvloeistof ,die zou men ook beter vervangen om de 2 jaar max 3.

da kan ook geld kosten:huh:.en dan die rem olie ook nog!!!!!problemen problemen

 

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, ice man zei:

vroeger had ik een renault clio die had namelijk een oliepeil meter op de dashbord da is wel handig misschien iets voor de techneuten om zoiets te creeren dat je op de dahbord van je gts het niveau van je olie ziet.

Nou dat is ook niet altijd handig hoor. Mijn vrouw heeft een Mercedes Atje en krijgt op elke moment zo'n irritante pieptoon en een melding op de display er zit 1.5 liter te veel in.

Ligt aan een sensor. die sensor kost maar ca 20.00 maar inzetten ca 250.00. Dus ik kijk af en toe wel eens naar het niveau op de peilstok.

Ik heb ook wel eens gehad dat er plots in het display staat olie te kort bijvullen  auto zonder peilstok dus. dan zit je op de snelweg in het buitenland en het duurt kilometers voor je bij een pomp bent dan een liter dure olie er in. Want daar weten ze van prijzen. en dan maar weer verder. dan is een peilstok(je) toch wel handig kun je vooraf controleren.

maart zoals met alles zullen er voor en tegens zijn.

Ik heb het peil van de Vespa na een oliewissel nog nooit gepeild ga ik nu toch maar eens doen.

 

ge

han

 

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 2-9-2018 om 08:34, ice man zei:

vroeger had ik een renault clio die had namelijk een oliepeil meter op de dashbord da is wel handig misschien iets voor de techneuten om zoiets te creeren dat je op de dahbord van je gts het niveau van je olie ziet.

Had ik “vroeger” ook op mijn Renault Megane en die elektronische meter (werkt met 6 blokjes, als het peil daalt dan verdween er een blokje) heeft mij 1x voor een hoop problemen. Wel te verstaan na een grote beurt, wil de auto starten en kijk op het dashboard en zie dat het oliepeil op 0 staat, peil gechecked met de peilstok en het klopte. Waren ze “even” vergeten voldoende olie op het blok te gooien :blink:

 

Ik check regelmatig het oliepeil van onze voertuigen.

Link naar reactie

de mijne had ne meter zoals je brandstof of koelvloeistof meter had ne olie peilstok ook dus je kon peilen wanneer je wou .ik vond het toch een goede systeem .

moest je olie lager komen te staan zag je het meteen zoals je naft meter die zakt namelijk :-) best handig 

Link naar reactie
13 hours ago, Tanguyonderwater said:

kijk op je peilstokje (ik heb nog geen enkele motor tegen gekomen waar er geen inzit)

Ben benieuwd of daar vanaf 2019 verandering in komt en waar de Italianen het peilstokje bij de nieuwe HPE 300 motor verstopt hebben, wordt het toch nog een spannende EICMA...

http://www.scooternova.com/wordpress/new-vespa-gts-to-launch-at-eicma-november-2018/?fbclid=IwAR3Aeg2KvBqy8wg0iK1z4lEdhMuC6JKrIWTUFIlVGwFA2ae8ml906_T8WqI

Link naar reactie
40 minuten geleden, motorhan zei:

Bedankt voor de link staan wel wat leuke dingen in.

Wat betekend dat HPE en wat voor, voor of nadelen heeft dat. Jammer dat ze nog steeds geen 400GTS maken

gr

Han

Staat in het artikel. HPE staat voor High Performance Engine, hoger vermogen bij een lager brandstofverbruik is het idee.

Piaggio/Vespa mag wat mij betreft wel met een GTS 500 SS komen of een GTS 800 obv. het Gilera GP 800 blok B) Maar dat zal wel bij dromen blijven.

Link naar reactie
44 minuten geleden, motorhan zei:

Bedankt voor de link staan wel wat leuke dingen in.

Wat betekend dat HPE en wat voor, voor of nadelen heeft dat. Jammer dat ze nog steeds geen 400GTS maken

gr

Han

ik veronderstel , high performance engine , aangezien hij meer vermogen zou gaan leveren 

Link naar reactie
54 minuten geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Staat in het artikel. HPE staat voor High Performance Engine, hoger vermogen bij een lager brandstofverbruik is het idee.

Piaggio/Vespa mag wat mij betreft wel met een GTS 500 SS komen of een GTS 800 obv. het Gilera GP 800 blok B) Maar dat zal wel bij dromen blijven.

Wordt dat niet erg veel (800) voor hetzelfde frame/chassis of bedoel je een compleet nieuw concept. dat zou ik ook wel willen zelfde model/uiterlijk en dan denk ik dat 500 wel genoeg zou kunnen zijn.

Hoger vermogen en zuiniger kan bijna niet samen gaan lijkt me, maar op papier kan veel. Als de max/kruis snelheid ook min 10 km omhoog gaat vind ik dan wel een voordeel.

gr

Han

Link naar reactie
8 minuten geleden, pattje007 zei:

. . .het blijft een stadsscooter op 12inch. . veel meer is toch niet echt nodig !? 

Een "300 op kleine wielen" is inderdaad krachtig genoeg. maar misschien kunnen er nog een "paardekracht of 8" meer inpropt worden. een 300 cc met 30 PK ;)

Link naar reactie

Ben stiekem toch wel benieuwd waar ze bij de nieuwe HPE motor een 12% vermogenstoename en een 18% koppel vandaan hebben gehaald t.o.v. een lager brandstofverbruik (als de gegevens kloppen in het artikel).

Maar ben nu het oliepeilstok topic aan het “kapen” dus terug naar het originele onderwerp... ”de oliepeilstok”.

Link naar reactie
19 uren geleden, motorhan zei:

Wordt dat niet erg veel (800) voor hetzelfde frame/chassis of bedoel je een compleet nieuw concept. dat zou ik ook wel willen zelfde model/uiterlijk en dan denk ik dat 500 wel genoeg zou kunnen zijn.

Hoger vermogen en zuiniger kan bijna niet samen gaan lijkt me, maar op papier kan veel. Als de max/kruis snelheid ook min 10 km omhoog gaat vind ik dan wel een voordeel.

gr

Han

Voor de 800 een nieuw concept uiteraard B)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...