Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vliegwiel afgeschreven?


Basie

Aanbevolen berichten

Na wat werk aan de ontsteking heb ik het vliegwiel van mijn v50L terug geplaatst. Het wiel rustig laten ronddraaien waarbij het mij opviel dat het steeds ergens goed tegenaan schuurde. Het wil allesbehalve vloeiend draaien. Vliegwiel gedemonteerd en het eens bekeken. Ik zie dat de metalen rand boven 3 v.d. 4 magneten wijkt (zie foto's). Als ik het vliegwiel op een glasplaat leg wiebelt deze. Ik neem aan vanwege die wijkende plekken. Het lijkt me in ieder geval behoorlijke foute boel en ik ben benieuwd of iemand dit herkent?

 

20180813_195836.jpg

20180813_195854.jpg

20180813_195909.jpg

20180813_195942.jpg

Link naar reactie

Volgens mij geen stuk magneet, maar een stuk metaal...Ik tel 4 magneten in het vliegwiel. Tussen de magneten zit steeds een stuk metaal. Ik voeg zo nog even een foto ter verduidelijking toe.

Maar goed...sowieso dus einde vliegwiel:(

Toevallig een tip waar ik een vervangend exemplaar zou kunnen kopen? 

 

Link naar reactie

er is helemaal niks mis met je vliegwiel, deze uitsparing moet er nu eenmaal zijn

zeker niet voor de vuibak

 

monteer je vliegwiel eens zonder je ontsteking, dan zie je direct waar het probleem zit:

ofwel ligt het dan aan de ontsteking

ofwel zijn de roulementen van je krukas volledig versleten

IMG_20180817_131638.jpg

Link naar reactie

Heeft de uitsparing een functie? 

Zelf denk ik trouwens dat het vliegwiel wel degelijk is afgeschreven. Duidelijke bollingen van het metaal thv de 3 magneten...ik heb het idee dat de boel daarop vast loopt. Maar ik zal het vliegwiel later deze week eens zonder ontsteking monteren om te zien wat dat doet. 

De roulementen v.d. krukas (lagers?) zijn overigens zeker weten niet versleten.

Link naar reactie

Een van de magneten van het vliegwiel is blijkbaar zo 'ontzet' geraakt dat deze tegen de uiteinden van de spoelen aan loopt (zie foto).

Het ligt dus niet aan de ontsteking. Vliegwiel definitief afgeschreven verklaard:(

@Adrian: Thnx, maar heb er ondertussen eentje op de kop weten te tikken via een Duitse Vespa liefhebber. Als het goed is, wordt deze aankomende week bezorgd. Mocht dit onverhoopt anders lopen, neem ik contact met je op.

Topic kan wat mij betreft afgesloten worden.

20180826_154537.jpg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...