Ga naar inhoud
Vespaforum.be

krassen in piston


1969

Aanbevolen berichten

Uit je bovenstaande reply begrijp ik dat je cilinder dus zowel is geboord als gehoond. Hij heeft waarschijnlijk gewoon de maat geboord die bovenop de zuiger staat en daar zit waarschijnlijk het probleem. Welk merk zuiger heb je gekocht?

Als het een GOL of een andere zuiger uit het middensegement dan deze altijd meten voor het boren/honen. Uit ervaring weet ik dat deze waarde vaak niet klopt (zowel meer als minder is). Ook hangt het er per merk zuiger vanaf waar je deze meet om dat door de jaren heen de materialen per fabrikant zijn veranderd.

Heb je een zuiger van GranSport/Meteor of ander a-merk dan klopt deze waarde op de zuigerkop wel, Deze betstaan ook uit weer andere materialen die ook weer anders uitzetten. Je kan hier aan gaan meten voor het boren maar vaak worden ze dan te strak geboord.

 

Link naar reactie

Vreemd, normaal staat er idd dan iets aan de binnenzijde. Kan je niet bij de verkoper/site/verpakking nagaan welk merk/maat je hebt gekocht. Ben je trouwens in het bezit van een micrometer (meten van zuiger) en een kaliberset (meten binnenzijde cilinder)? Zo nee, dan is het heel moelijk om zelf de zuigerspeling te bepalen.

Spijtig om te zeggen maar zou toch maar weer even de cilinder en zuiger los halen, ten eerste om te kijken of er schade is na je 3 warmlopers (of zat de zuiger echt vast?), en ten tweede om toch de zuigerspeling te laten controleren. Neem onderstaande informatie even mee. Zat zelf namelijk ook fout met de eerder genoemde zuigerspeling van 0,10mm (dat is wat ik laatst heb laten boren - piston port GS160 cilinder met een 58,4 meteor zuiger). Bij jou is er dus een zuigerspeling van 0,24mm nodig (na boren en honen) volgens het werkplaatshandboek van een px150 (bron: https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/PX150/). Misschien is de waarde van jouw cilinder te krap maar dat moet even worden gecontroleerd/nagemeten.

45C29EE4-C04C-4D77-B4C5-847E7DF09A69.thumb.jpeg.510142f9dd0ceb797e55f5ea27ab6b1a.jpegA1F4CBF8-D087-40C6-B674-07AA1E3654FB.thumb.jpeg.ad0e4473bf27e6920e515f34a77ad601.jpeg153AED41-DA1F-4907-B272-67780027E50A.thumb.jpeg.f884dc2a7586cf58265996718591b2c4.jpeg

Link naar reactie

Even alles terug uit elkaar gehaald. en gemeten met een schuifmaat. De cilinder is gehoond naar diameter 58.2mm en de zuiger heeft een diameter van 57.6mm . jammer genoeg heb ik na de cilinderkop af te nemen terug metalen deeltjes gevonden. dus zal ik alles nog eens opendoen en nog eens controleren, want er moet toch iets mis zijn langs de binnenkant.

Link naar reactie
1 hour ago, 1969 said:

De cilinder is gehoond naar diameter 58.2mm en de zuiger heeft een diameter van 57.6mm

Dat lijkt me niet goed gemeten, dat is een zuigerspeling van 0,6mm. Onmogelijk dat je zuiger dan warmloopt/vastloopt, zal wel flink rammelen dan :). Het is ook bijna onmogelijk om dit correct met een schuifmaat op te meten.

Nogmaals correct laten meten door degene die de cilinder gehoond heeft of desnoods zelf met het correcte meetgereedschap. Het verschil tussen de “E” en “C” maat moet 0,24mm zijn. Je hebt de tabel en deze gewoon overleggen.

En wat Han zegt, meet meteen de slotspeling “A” op. Veer een voor een in de bovenzijde van cilinder plaatsen en met de onderzijde van de zuiger een 20mm naar beneden drukken. Nu met een voelermaat meten. Minimaal 0,20mm anders lopen de veren vast en maximaal 0,4mm anders heb je al veel compressie verlies met je verse setje veren.

Hopelijk vindt je de oorzaak van je metaaldeeltjes snel, want daar is de ellende mee begonnen.

Link naar reactie

Ik begrijp niet goed waarom je de moeite doet om dit te laten boren/honen etc. als er originele cilinderkits van piaggio te koop zijn voor nog geen 200eu.

Als je uittelt wat boren/honen + piston + tijd + eventuele extra schade door vastlopen kost, had je met die kit al duurder uitgekomen.

akkoord als dit over een faro basso, ss, gs,... gaat. maar voor een px weegt dit kosten/baten toch niet op?

Link naar reactie
On ‎9‎/‎4‎/‎2018 at 6:20 PM, motorhan said:

Een bedrijf moet toch weten wat de slotspeling moet zijn

 

Een bedrijf weet dit niet... de pistonspeling verschilt volgens toepassing, materiaal van de cilinder etc.

Een degelijk revisiebedrijf boort/hoont naar de piston met de door 'U' opgegeven speling, die kan dat niet raden...

Moderne motoren lopen met nauwere toleranties dan onze oude koffiemolens dus al je niets gespecifieerd hebt heb je ook geen argument om terug te keren...

Link naar reactie
3 uren geleden, Speedracer zei:

Een bedrijf weet dit niet... de pistonspeling verschilt volgens toepassing, materiaal van de cilinder etc.

Een degelijk revisiebedrijf boort/hoont naar de piston met de door 'U' opgegeven speling, die kan dat niet raden...

Moderne motoren lopen met nauwere toleranties dan onze oude koffiemolens dus al je niets gespecifieerd hebt heb je ook geen argument om terug te keren...

Je mag er toch van uitgaan dat een bedrijf niet zo maar luk raak iets doet. te groot of te klein. Ik verwacht dat een bedrijf dat zichzelf deskundig noemt de moeite neemt om aan de klant te vragen wat de maat voor de betreffende zuiger/cilinder is. tenminste als de klant de cilinder met een nieuwe zuiger aanlevert.

Is er niks bekend dan kun je op internet wel aan de informatie komen maar je controleert na het honen altijd de slotspeling want die moet er nu eenmaal zijn met de nieuwe zuigerveer. 

Als er sprake is van inferieure materialen (zuiger en veren) is het natuurlijk ook voor een deskundige lastig. Ik heb zelf aardig wat cilinders gehoond en nooit een vastloper gehad maar dat kan natuurlijk meer geluk dan wijsheid zijn.

Vraag is natuurlijk was de zuiger goed gemonteerd en zaten de zuigerveren er correct op. maar daar gaan we even van uit.

Wat jij bedoelt met hij boort naar de piston is me niet helemaal duidelijk, leg eens uit wat de piston met de slotspeling heeft te maken.

En gezien het gedoe allemaal is het wellicht ook verstandig om wat hier boven wordt opgemerkt een nieuwe cilinder met zuiger te plaatsen. wel jammer van de ingestoken energie tijd en geld.

 

Met vr gr

Han

Link naar reactie

Hallo,

Ik heb bij het bedrijf de piston achter gelaten. De piston heeft een maat van 58.2 mm . ondertussen de maat ontdekt op de verpakking. 

En ja, ik had beter meteen een nieuwe kit gekocht ... 

Maar ik heb bij de demontage van de cilinder terug metaaldeeltjes gevonden op de kop van de piston. Dan heb ik de motor helemaal terug opengedaan en gezien dat er wrijving zat tussen de as met piston en het huis. Zie foto's.

Waar zou deze slijtage vandaan komen ? Een versleten lager? Ondertussen heb ik het naaldlager verwijderd om een nieuw te kunnen steken.

Wat bedoelt men trouwens met het slot tussen de zuigerveren? Is dit de overblijvende ruimte die gemeten kan worden als de zuigerveren in de cilinder geplaatst worden zonder piston?

Hoe haal je de binnenste ring van het lager van de as? die zit er nu deftig opgespannen :-(

Aan iedereen al merci om me te helpen, want nu heb ik de motor helemaal open gehaald (lees; klein risicootje genomen :-) )

Groeten,

Dimitri

carter.jpg

20180910_200150.jpg

Link naar reactie

Fraai ziet het er alleszins niet uit. Neem eens een foto van de compressieplaat ( dit is het stuk onder de carburator waar de blauwe pijl naar wijst op de laatste foto.

Als hier ook krassen in zijn dan zitten we met een heel ander , lees veel meer kosten, verhaal.

De binnenring van het lager hoeft niet van de krukas als je hetzelfde lager opnieuw gaat gebruiken. dit zijn 2 apparte delen (met de juiste speling ten opzichte van elkaar) en dus niet uitwisselbaar

 

Link naar reactie

Dat zijn een paar flinke krassen en deuken in het intake-vlak (ofwel compressieplaat genoemd). Een stuk van je (vorige?) piston is overduidelijk een paar keer meegedraaid en heeft z'n sporen achter gelaten in het zachte aluminium. Bij zulke krassen sluit de krukas het intakevlak niet meer mooi af, met spit-out (terug omhoog geduwd mengsel >> inefficiente motor, vettigheid, moeilijkere afstelbaarheid, etc...) en minder efficiënte mengselflow als gevolg.

Kleine schade kan je proberen vullen met tweecomponenten aluminiumpast en voorzichtig opnieuw glad schuren met zachte Scotch Brite. Je kan dit ook laten heroplassen en uitdraaien (niet goedkoop). Lambrettateile heeft als alternatief een passende reedvalve (niet combineerbaar met een oliepomp; ik heb wisselende ervaringen, trekt makkelijk valse lucht en sowieso vermogenverlies door sterk gelimiteerd intakedebiet).  Zonde in zo'n recent blok, hoor :(.

Link naar reactie

Hallo, ondertussen de slotspeling eens gemeten ( denk ik toch) en ik kom uit op 0.35 mm. Dat zou moeten ok zijn . Maar mijn nieuwe piston heeft toch wel wat te verduren gekregen ( door de losse metaaldeeltjes en de vastlopers (drie maal). Is die piston nog te vertrouwen?

20180916_170602.jpg

20180916_170905.jpg

20180916_170421.jpg

Link naar reactie

Zo’ piston steek ik niet terug. De eerste foto  doet een veel te strak aangespannen cilinder vermoeden (een “vastloper op de tiges” gelijk ze zeggen...). Heb je de vier cilinderkopmoeren op moment vastgezet? :wacko:

De fijne sleepsporen wijzen om migrerende metaalpartikels in de krukaskamer. Bij elke vastsloper kan je best de carter even openen en alles goed spoelen en proper blazen. Achtergebleven metaaldeeltjes zijn moordend voor je intakevlak, oliekeerringen en nieuwe cilinder. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...