Ga naar inhoud
Vespaforum.be

krassen in piston


1969

Aanbevolen berichten

Hallo,

Na wat ik denk een vastloper gehad te hebben , heb ik voor de zekerheid toch de cilinder eens gedemonteerd. Op de piston zitten er wat krassen. Is dit normale schade bij een vastloper of is er meer aan de hand? De segmenten zijn nog intackt maar zitten vast.

groeten,

Dimitri

piston.jpg

piston1.jpg

Link naar reactie

Da’s idd een stevige vastloper. Piston en wellicht ook cilinder zijn voor de vuilbak.

De cilinderkop verstoont ook “putjes” wat kan wijzen op pré-detonatie. 

Stond de ontsteking in orinigele stand? Of is er aan gefoefeld? Te veel voorontsteking?

Link naar reactie

Aan de cilinder is er geen enkel krasje ... normaal zou alles ok moeten staan. Heeft een tijdje geleden binnen geweest om volledig in orde te zetten. Hoe weet je dat de ontsteking in originele stand staat? Kan er eventueel iets kapot zijn binnen in de motor die tussen de piston geraakt is ?

Link naar reactie

Lijkt erop dat er iets is afgebroken en op het dak van de zuiger heeft staan rammelen. Is er niets anders wat mist of schade heeft, denk aan lager, circlip, e.a.

Heb je misschien een foto van de cilinderkop en misschien ook een van de cilinder zelf. Ben benieuwd wat voor krassen daar in zitten, misschien is deze toch nog te redden door deze overmaat te boren. Dan wordt het alleen een nieuwe zuiger/veren combinatie.

Link naar reactie
1 uur terug, 1969 zei:

Aan de cilinder is er niks, aan de kop ook niet op het eerste zicht...

Alle gij?! :blink:

CA1086FA-E4BB-4F3A-96FD-C022EB41D7D7.jpeg

Link naar reactie

Kom, kom,... een nieuwe standaard 150cc kit is goedkoper dan honen en een nieuwe piston. 

Goeie gelegenheid voor een Pinasco 177 Magny-Cours en een 24/24-carbuutje ^_^

Link naar reactie

Met een 0,5 overmaat gaat het zeker lukken om alles weer netjes te maken.

Zou voor de installatie van je nieuwe zuiger en frisse cilinder toch nog even verder kijken naar de veroorzaker en er zeker van zijn dat er geen achtergebleven residue in de krukasruime ligt.

Het lijkt op de foto’s alsof er iets in de inlaatpoort is gevallen, langs de wand naar boven is geschoten, daar wat pitten heeft geslagen in zuiger en kop om vervolgens via de uitlaat naar buiten te gaan. Heb je niets van metaal kunnen vinden in zowel de in- als de uitlaat? Als het geen stukje veer is moet er iets anders zijn afgebroken.

Link naar reactie

Ik wil je geen werk bezorgen maar zou zelf op zoek gaan naar het stukje metaal wat dit heeft veroorzaakt en helaas hoort daar ook het splitsen bij om preventief de krukas en krukasruimte te controleren. Het zou zonde zijn van al je werk. (Weet niet hoeveel km er op je krukas keerringen zit maar die kan je desnoods dan meteen meenemen).

Als ik nogmaals naar de foto’s kijk denk ik toch dat er iets bij of voor de inlaatpoort is afgebroken en dat het stukje metaal nu in je uitlaat ligt te rammelen. Wat wel bijzonder en geluk is, is dat je cilinderwand en veren er nog zo mooi uitzien.

8FA61BA6-B6A7-448A-9807-CE6D4EFF07E8.jpeg.456ba78d83eb02fd1f9e6da10c85c913.jpeg

 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ondertussen de motor uiteen gehaald en niets gevonden dit stuk was. De cilinder laten uithonen en alles terug in elkaar gestoken. Deze avond een testrit gedaan van ongeveer een 3 tal km en drie maal vastgelopen. Telkens een minuutje blijven staan en dan kon ik weer verder. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? Of is dit normaal als de cilinder uitgehoond is ? Dan is hij mooi rond en niet meer ovaal?

Link naar reactie
On 8/6/2018 at 9:10 AM, 1969 said:

Ik heb al een nieuwe piston die 0,5mm groter is dan origineel en zal de cilinder uithonen. Dit zal voor mij voldoende zijn. 150 cc is genoeg voor mij :D

Welke maat overmaat zuiger heb je uiteindelijk gebruikt?

De standaard is naar mijn weten een 57,8 en gaan in stappen van 0,2mm dus als jouw zuiger 0,5mm groter dan zit je al op een 2e (58,2) of 3e overmaat (58,4) zuiger en dan ga je het met alleen honen niet redden, aangezien honen puur is om je cilinderwand weer klaar te maken voor een nieuw setje veren.

Buiten dat de cilinder waarschijnlijk ovaal is, is dus je zuigerspeling ook veel te krap. Deze is bij de standaard Vespa cilinder/zuiger na boren en honen 0,10mm. Even nameten voordat je je sproeiers gaat aanpassen.

Link naar reactie

Cilinder afnemen en pas een losse zuigerveer in de cilinder meet dan hoe groot het slot is. (opening tussen de zuigerveer)

Het kan ook zijn dat de nieuwe zuiger van minder goed materiaal is dat bij warm worden te veel uit zet. Als ie zo snel vast loopt en je gebruikt dezelfde benzine als altijd dan zal de cilinder niet goed (te krap/ovaal) gehoond zijn.

Heb je het honen zelf gedaan en tijdens het honen goed gesmeerd of professioneel laten doen.

 

Met vr gr

Han

Link naar reactie
17 uren geleden, 1969 zei:

Ondertussen de motor uiteen gehaald en niets gevonden dit stuk was. De cilinder laten uithonen en alles terug in elkaar gestoken. Deze avond een testrit gedaan van ongeveer een 3 tal km en drie maal vastgelopen. Telkens een minuutje blijven staan en dan kon ik weer verder. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? Of is dit normaal als de cilinder uitgehoond is ? Dan is hij mooi rond en niet meer ovaal?

te nauw laten boren.

Link naar reactie
2 uren geleden, cee zei:

te nauw laten boren.

Idd, heb dit ook al eens gehad, 50m rijden en vastlopen.  De "boorder" heeft hem aangepast en alles was ok daarna.

Altijd de piston meegeven als je laat boren / honen, alhoewel dit niet altijd een garantie is op goed werk (zie hierboven :)   ). 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...