Ga naar inhoud
Vespaforum.be

heet/vastloper


Spaniard

Aanbevolen berichten

Van het weekend kwam het er niet van dus dan vanavond maar even.

Voor de zekerheid eerst nog even het ontstekingtijdstip gecontroleerd, die staat perfect op 23 graden.

Toen gestart met het deksel en filter er af ,volle stralen benzine uit het buisje.

Dus dat zal het ook niet zijn.

Ik heb echt niet het idee dat hij valse lucht trekt,ook de pakkingen onder de carburateur en de bak zien er perfect uit.

De carburateur ligt nu te weken in de ultrasoon.

Van de week maar eens verder zien.

Iemand nog ideeën?

Link naar reactie

Nu vanavond de carburateur uit de ultrasoon gevist en weer terug in elkaar gezet met alle afstellingen gelijk aan voor het badje.

Drie keer trappen en hij liep weer, geen merkbaar verschil met voor de tijd.

Wel alle pakkingen vervangen maar het lijkt geen verschil te maken.

Morgen maar eens rijden en kijken wat er gebeurt met de bougie, hopelijk is het opgelost.

Link naar reactie

Nou vandaag dan toch tijd gevonden om bij daglicht een rit te maken die iets meer dan de straat op en neer was.

Dieren Apeldoorn visa versa is een goede 40km met wat stukken door de stad en wat lekkere lange stukken waar goed doorgereden kan worden.

Aan het eind de van een van die lange stukken (5km) motor stilgelegd en uit laten rollen, vervolgens bougie er uit.

Deze is nu koffie met veel melk kleurig maar nog steeds met de 138 sproeier.

Verder de standaard nevensproeier en de hoofdsproeier is 160 BE3 138. 

Voor zover ik kan beoordelen geen lekkage langs de keerring of ergens anders.

Wie weet raad want een 138 is wel een beetje vreemd op een standaard 200 met sito plus.

Link naar reactie

Misschien kan je eens een keertje je cilinderkop eraf nemen , en op een stuk glas leggen of iets anders dat echt plat is , eens zien of ze niet vervormd is , en eens wat fijn schuurpapier 

erop plakken en even vlakken , kan nooit kwaad , dit kan je ook eens doen met de carb als je wil .

grtzz

Link naar reactie

@Spaniard, ikik begrijp waar je heen wilt alleen als dat het geval was zou er toch ook compressie verlies moeten zijn en zeker vermogens verlies. Ook zou je dan een een geluid moeten horen alsof er onder hoge druk lucht ontsnapt bij elke compressieslag.

Dit is niet het geval en ook trekt de motor prima en haal ik ook redelijk eenvoudig de 95 a 100km/u afhankelijk van wind tegen of mee.

Dus een lekkende kop wil ik eigenlijk niet geloven zeker omdat voor de wissel naar de sito plus er nog niets aan de hand was.

Ben haast geneigd om weer een originele demper te kopen en die er onder te zetten maar ik weiger te geloven dat de sito de oorzaak is.

Wat dan wel de oorzaak zou zijn is natuurlijk het grote raadsel.

Mocht ik nu echt nietsander kunnen bedenken dan zal ik de kop afnemen en ook gelijk de voetpakking vervangen.

Eerst wil ik nog wat met de afstelling van de carburateur klieren ,op gsf heb ik gelezen dat ook in het bovenste toerenbereik de nevensproeier van belang is. Nu is mijn Duits niet bijzonder goed maar ik kreeg uit het verhaal sterk de indruk dat het vergroten van de nevensproeier en luchtjet meer doen dan ik vermoede.

Enige wat ik niet snap is hoe het dan werkt met de verhoudingen van de nevensproeier en de luchtjet en wanneer het mengsel dan rijker of armer word. Ik kreeg het idee n dat de luchtjet het mengsel rijker maakt naarmate het getal van de jet kleiner word maar dat is dan weer van invloed op de nevensproeier en de hoofdsproeier. 

Kortom ik begrijp het hele verhaal niet helemaal , dus mocht iemand het hele verhaal in aap noot mies hebben in een taal die ik goed begrijp (Nederlands dus) dan lees ik het heel graag.

Link naar reactie

Het is inderdaad een heel spijtig probleem voor je , kheb ook al wat gelezen op dat gsf  forum , ik vertaal die pagina's met google translate , maar dat is ook niet alles ,

soms zelfs hilarisch :) , khoop dat je snel tot een oplossing komt ! ;) 

Link naar reactie

@Bowyer,

ik heb een beetje een gelijkaardig probleem zoals dat van jou maar de oorzaak van mijn probleem is wel duidelijk, ik leg het even uit:

scoot = Lambretta Li 150 met klassieke ontsteking en originele 18mm carbu liep met originele uitlaat ongeveer 75 Km/uur, zwarte bougie wegens slecht werkende carbu

Via Spaniard een clubman 42 mm gestoken en nog steeds originele carbu, snelheid ongeveer 83 Km/uur, bougie koffie met beetje melk, vlotternaald vervangen in carbu

Maar dan komt het:

clubman vervangen door een expantieuitlaat die eigenlijk geschikt is voor een 175 tot 200cc, carbu vervangen door een 24mm exemplaar. met de standaardjetting draaide de scoot voor geen meter, slecht starten en geen vermogen. Jetting aangepast volgens tuningvoorschriften en de motor start nu elke keer van de eerste trap en heeft een mooi koppel, loopt momenteel op GPS 93 Km/uur, maar... tamelijk witte bougie.

We hebben de jetting nog wat vergroot maar de kleur van de bougie wordt hier nauwelijks door beinvloed, je voelt wel dat de hoofdsproeier nog wat groter kan want bij de laatste 1000 tr/min voel je nauwelijks nog een verschil in trekkracht. Desondanks de nogal witte bougie heeft de motor er intussen wel al 1000 Km op zitten (waarvan de helft waarschijnlijk op volgas) in de laatste configuratie en start hij nog altijd bij de eerste trap en haalt hij nog altijd vlot zijn max snelheid.

Mijn besluit voor mijn motor: Uitlaat is eigenlijk te groot voor het aantal cc's waardoor te weinig weerstand en een te arme verbanding, ook is mijn verbruik met ongeveer één liter gestegen...

Ben jij zeker dat je de correcte uitlaat er op zitten hebt? Ikzelf zou ook eens moeten terug gaan naar de clubman en kijken wat dat geeft met deze jetting maar ik vind de expantieuitlaat net iets te leuk...Voor alle zekerheid ga ik nog een trap of twee hoger gaan in de jetting want ik prefereer toch liever een koffie met melk bruine bougie.

Grtz, Jurgen

@Spaniard: sorry om je toppic te hacken, wat is de stand van zaken momenteel met jouw motor?

Link naar reactie

De vespa rijd goed , hoofdsproeier 122 , 120 gaat ook nog , mijn vastloper was gewoon gekomen door dat extreem warme weer ( boven de asfalt is het nog heter ) , 

mn cilinderstuds te  hard aangespannen , en mn 118 hoofdsproeier was toch te min . 

grtzz 

Link naar reactie

Fijn Spaniard dat jou probleem opgelost is nu het mijne nog:D

De uitlaat is een sito plus voor px 200 dus dat zou moeten kloppen, voor zover ik weet zijn er ook geen sito plussen voor grotere dan 200cc. Mocht dat wel zo zijn dan zou ik niet weten waar ik dat aan zou moeten zien.

In ieder geval past hij er perfect onder dus dat lijkt mij goed.

Ik heb vandaag de kytronic binnen gekregen en misschien dat dat helpt omdat de ontsteking dan verlaat word en dus de cilinder in theorie althans minder heet zou worden.

We zullen het zien en ik laat mijn bevindingen weten.

Link naar reactie

Even een update, gisteren de kytronic gemonteerd en gecontroleerd met de flitspaal.

Kytronic op standje 2 geeft stationair ongeveer 15graden en bij ietsje gas vervroegd hij naar ongeveer 22 a 23 graden.

Volgas verlaat hij dan weer wat naar ergens tussen de 20 en 15 graden.

Dit laatste is niet echt fijn af te lezen omdat hij dan wel iets lijkt te schommelen, dit kan ook zijn omdat ik het de buren niet aan wil doen om langere tijd de wesp volgas te laten draaien in de tuin.

Snel even heen en weer door de straat geeft moed, hij lijkt iets krachtiger te zijn in het onderste en middengebied.

Helaas nog niet echt mee kunnen rijden het is hier pokkeweer, mogelijk van de week nog of anders aankomend weekeinde.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...