Ga naar inhoud
Vespaforum.be

heet/vastloper


Spaniard

Aanbevolen berichten

Het zit eigenlijk zo met bougie's ; een warme bougie zal de warmte minder snel afgeven aan de cilinderkop , en een koude bougie geeft de warmte sneller af aan de cilinderkop .

Link naar reactie
21 uren geleden, Bowyer zei:

Hoofdesproeier 118 is aan de kleine kant met een andere uitaat dan de standaard pijp.

Ik heb daar een sito plus onder zitten en ben aan het experimenteren welke sproeier er in moet en zit nu al aan een 132 en nog steeds is de bougie behoorlijk wit na een paar kilometer volgas.

Dus die moet mogelijk nog groter.

Van een te grote sproeier gaat je cilinder niet kapot van een te kleine wel!

 

132 is veel te rijk voor een standaard 200 met Sito+ 

Link naar reactie
1 uur terug, Frederik9111 zei:

132 is veel te rijk voor een standaard 200 met Sito+ 

Ja dat lijkt mij ook maar zoals in een van de volgende posts te lezen viel vermoed ik dat er een lekje bij de uitlaat zit waardoor het beeld wat vreemd is en ben ik andere brandstof gaan gebruiken.

Nog een poosje experimenteren en dan zal het best goed komen.

Hij loopt er trouwens prima mee ,maar ik werk liever van rijk naar minder rijk dan andersom.

Link naar reactie
1 uur terug, Bowyer zei:

Ja dat lijkt mij ook maar zoals in een van de volgende posts te lezen viel vermoed ik dat er een lekje bij de uitlaat zit waardoor het beeld wat vreemd is en ben ik andere brandstof gaan gebruiken.

Toevallig heb ik een van m'n 200 blokken dit weekend een kleine 215-upgrade gegeven. Tot dan gewoon standaard 200 met Sito+. 't Heb er jaar en dag mee gevlamd (vlot over de 110km/u) onder een Sprint-frame. Omdat ik niet meer wist welke setup er net in zat, heb ik bewust alles genoteerd:

- Pré-Lusso-blok met verwijderde mengsmering.
- SITO+ uitlaat
- 21° voorontsteking (dus wellicht iets minder koppel (lichter frame, kan geen kwaad) en hoger RPM-top (warm vlot over de 110km/u op gps)
- BE8S bougie
- 55-160
- 160-BE3-118
- NIET-uitgeboorde luchtfilter

Goe blokske :D 

Link naar reactie

Op een engels forum zei er ook eens iemand dat je je ontsteking beter wat achteruit zet ( 21 ° ) , zeker met die benzine van tegenwoordig dat ze ons geven , 

idd een beetje minder koppel onderin , maar veiliger in de top .

Link naar reactie

De huidige benzine véél cleaner en van betere continue kwaliteit dat 40 jaar geleden hoor... Er wordt wat afgeluld op die fora tegenwoordig.  :lol:

Link naar reactie
22 hours ago, Spaniard said:

Op een engels forum zei er ook eens iemand dat je je ontsteking beter wat achteruit zet ( 21 ° ) , zeker met die benzine van tegenwoordig dat ze ons geven

Mooi topic en jullie hebben mij weer aan het denken gezet qua timing. Jullie gaan van 23 naar 21 graden met een vaste ontsteking. Ben ook eens gaan speuren op “modern fuel ignition timing” en kom veel artikelen tegen over het verkleinen van de timing.

Een mooi artikel is: https://www.mbscooters.co.uk/info/setting-up-*-electronic-ignitions/setting-up-*-electronic-ignitions+164.html

Volgens het artikel kan de timing nog verder verkleind worden richting 19 graden om de motor nog meer te koelen.

Als ik naar de grafiek van de Vespatronic kijk is de initiele setting 20 graden, dan tot 4000rpm 23 graden en dan loopt hij voor de tuners zelfs naar 15 graden.

7DB67536-82E6-4853-AB1C-8AE40812F8E5.thumb.jpeg.0efb129b4d376c06a6cb3f8821940475.jpeg

Nu lees ik bij Vespatronic dat  ovenstaande grafiek op alle modellen wordt toegepast, dat zou dus betekenen dat op elke type Vespa, als men een Vespatronic plaatst, deze op 23 graden begint. Dat zou dus ook betekenen dat ik met mijn originele 26 graden compleet mis zit...of klopt die gedachte niet (piston port vs reed?)

Dan ga ik nog een stuk verder en volgens mij wordt de hoeveelheid vaste timing bepaald t.o.v. het maximale toerental, bij bijvoorbeeld mijn GS160 is dat 8pk/6500rpm. Dat zou dus betekenen dat de timing zelfs terug mag naar 17 graden aangezien de Vespatronic dat ook doet, of zit ik hier ook weer mis.

(Door jullie topic denk ik er toch weer aan om mijn vaste ontsteking in de boom te hangen en voor een vespatronic te gaan, maar dat terzijde.)

Link naar reactie

Vermoedelijk zal dat best werken,alleen krijg je je wesp slecht gestart en zal hij in de lagere toerentallen slecht gaan lopen.

De standaard 23 graden is eigenlijk een compromis tussen goed starten en op top niet te heet worden.

Eén variabele ontsteking is natuurlijk het mooiste en al helemaal al je zelf kan programeren.

Er zijn  van die blokjes te koop die je op je normale bobine kunt zetten die ook je ontsteking verlaten en vervroegen.

Ik heb alleen nog nooit van iemand gehoord dat dat echt werkt.

Maar probeer het eens en laat vooral weten wat de bevindingen zijn.

Link naar reactie
9 hours ago, Bowyer said:

Er zijn  van die blokjes te koop die je op je normale bobine kunt zetten die ook je ontsteking verlaten en vervroegen.

Ik heb alleen nog nooit van iemand gehoord dat dat echt werkt.

Kytronik heet dat, en werkt top.  Met de strobo er op zie je de ontsteking duidelijk verplaatsen.

Link naar reactie

Ja precies die bedoel ik "kytronic".Nog nooit in werking gezien maar ik geloof je.

Als ik het goed begrepen heb kan je daar zelfs nog verschillende curves in kiezen, de vraag is dan wat je wil bereiken. 

Maar ik ben toch benieuwd naar de bemerkingen van Pilaf.

Link naar reactie
1 hour ago, Bowyer said:

Maar ik ben toch benieuwd naar de bemerkingen van Pilaf.

Ik moet dan eerst even van mijn contactpuntjes en 6v systeem af want de kytronic werkt alleen met 12v en cdi :)... buiten dat heb ik een standaard blok dus denk zowiezo dat ik niks aan een kytronic heb. 

Ga eerst eens beginnen met een Vespatronic.

11 hours ago, Bowyer said:

De standaard 23 graden is eigenlijk een compromis tussen goed starten en op top niet te heet worden.

Denk zeker dat je daar een punt hebt aangezien de Vespatronic een universele curve heeft voor onze Vespa’s. Denk daarom ook dat 21 graden dus een goed uitgangspunt is voor Spaniard.

Link naar reactie

Heel benieuwd of dat een merkbaar verschil gaat geven.

Als het goed is zou je cilinder en zuiger minder heet worden en zou je als gevolg daarvan weer naar een armer mengsel kunnen.

Wat dan weer gunstig zou zijn voor het vermogen en je verbruik.

@Pilaf ook 6v met punten kun je veel later zetten,heel benieuwd hoe dat gaat lopen ;-)

Link naar reactie
1 hour ago, Bowyer said:

@Pilaf ook 6v met punten kun je veel later zetten,heel benieuwd hoe dat gaat lopen ;-)

Ik het volgende week eens proberen, begin met 23 graden en probeer ook richting de 21 graden te gaan.

Link naar reactie

Even een stukje va dit topic kapen, zoals eerder al gezegd rijd ik nu met een standaard 200 px blok met een sito plus.

Inmiddels heb ik er een 138 sproeier in zitten maar de bougie blijft sneeuwwit.

Afgelopen week heb ik weer de benzine en olie gebruikt die ik hiervoor ook altijd gebruikt heb maar dat maakt geen verschil.

Vandaag de mengselschroef een halve slag verder dicht gedraaid (in dus) ook dar maakt geen verschil.

Ontsteking staat op 23 graden dus standaard.

Enige wat niet origineel is is dat het hartje van het luchtfilter er uit is.

Ik heb de uitlaat gecontroleerd op lekkage maar die is dicht , en ik heb niet het idee dat hij valse lucht trekt.

Iemand nog enig idee wat de oorzaak kan zijn dat het mengsel nu ineens zo arm lijkt te zijn?

Oja bougie is een ngk b8es , main jet 160 en be3 mengbuis.

 

Thijs.

Link naar reactie

Als ik me goed herinner, reed ik met een sproeier 125 . Met jou zelfde blok . 

Zit deze blok in de originele kader ?

Want zoniet, moet je zien zonder luchtfilter of je gasschuif volledig open gaat bij het gas openen. 

Bij mij gaf het toen een half grijs en half zwart kleur. En dit op 3/4 geopend gasschuif. 

Had niet door dat je niet voluit ging .

Kijk hier even en laat ons het weten. 

Link naar reactie
13 uren geleden, Bowyer zei:

Inmiddels heb ik er een 138 sproeier in zitten maar de bougie blijft sneeuwwit.

Dan zit je ergens met een luchtlek (of rij je zonder mengvijs?!). 138 is veeeeel te rijk. 

Link naar reactie

2Gio Blok zit in originele kader en volgas is s huid helemaal open.

2Frederik, ja dat weet ik. Nee mengselschroef zit er gewoon in 1,3/4 slag open.

2Nero, slang bij carburateur los gehad en stroom een volle straal uit, carbu verstopt zou misschien kunnen maar moet ik controleren.

Ik zal hem eens in de ultrasoon kiepen.

2Spaniard, Ja!!

Link naar reactie
On 8/10/2018 at 9:09 PM, Bowyer said:

Ja precies die bedoel ik "kytronic".Nog nooit in werking gezien maar ik geloof je.

 Als ik het goed begrepen heb kan je daar zelfs nog verschillende curves in kiezen, de vraag is dan wat je wil bereiken. 

 Maar ik ben toch benieuwd naar de bemerkingen van Pilaf.

Ben even aan het spelen geweest met de stator maar blijf op 26 graden met het standaard gs160 blok, merk dat er een verlies is tot 4000rpm dus dat klopt wel als je kijkt naar een variable onsteking. Ga nu aan de gang met een vespatronic.

Heb ook me nog even ingelezen in de kytronic en kheper en die zijn echt alleen voor de ducati cdi’s en niet voor de idm onsteking zoals vespatronic en parmakit (daar is wel weer een andere variabele cdi voor ontwikkeld: reedspeed hermes idm). Lees overigens wel veel goede resultaten over de kheper v3, ga van de winter met een p200 aan de gang en ga dan deze eens testen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...