Ga naar inhoud
Vespaforum.be

heet/vastloper


Spaniard

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal , 

Vandaag deze avond m'n eerste vastloper gehad , ik was een 90 km/u aant rijden op een lange rechte baan , 

en opeens uit het niets zonder waarschuwing pats vast , wiel blokkeerde , redelijk snel ambriage getrokken en naar de kant .

Eerste wat ik deed , die bil eraf , een beetje rook kwam langs mn vliegwiel af , de koelkap was een stuk weggesmolten ,

daarna de bougie eruit gedraaid , die zag er gewoon prima uit , mooi bruin , nergens wit of grijs .

Ik dacht , dan toch geen luchtlek nergens , ik heb de motor wat laten afkoelen en een koudere bougie ingedraaid , een b9es , zat een b8es in .

Even later , kicken en direct terug in gang , dacht nu maar rustig aan tot thuis met de bil tussen mn benen om mn motortje wat extra te kunnen koelen .

Thuisgekomen zonder verdere problemen , motor even laten afkoelen , gereedschap erbij en begonnen , en dit is het resultaat , op de vier punten waar de cilinderstuds zitten 

heeft hij wat geklemd gezeten , in de cilinderwand hoogstens enkele vegen , nog prima te redden volgens mij ,

morgen schuur ik die sporen weg op piston en cilinder , kheb nog een reserve koelkap liggen , ook morgen de ontsteking eraf  en een nieuwe keerring steken , misschien een  warmte lek gekregen , 

maar dan zou je dat toch zien aan de bougie ? 

jullie bekijken de foto's maar en een mening is steeds welkom ;) 

IMG_20180804_000232[1].jpg

IMG_20180804_000236[1].jpg

IMG_20180804_000335[1].jpg

IMG_20180804_005458[1].jpg

IMG_20180804_005512[1].jpg

IMG_20180804_005820[1].jpg

IMG_20180804_010050[1].jpg

Link naar reactie

Da’s een “vastloper op de tiges”. Dat gebeurt wel es bij (veel) te hard aangespannen cilinder en te snelle opwarming. 

Die cilinder is goed geschuurd (vuilbak). ‘t Is ‘t moment voor een Pinasco 215 kitje :lol:

Link naar reactie

@frederic9111 Uw analyse was compleet juist , ik heb namelijk last van fuel starvation tegen hoge snelheid , als ik tegen 90 mn gas los , en terug gas geef duurt het enkele sec 

vooraleer de motor terug benzine krijgt en terug aanpikt , en die korte tijd is genoeg om de cilinder veel te heet te laten worden , kheb iets gedaan in de carbu , zal eens een filmpje erbij zetten dat ik gevonden heb via een forum , minuut 0.24 , dit heeft alvast wat geholpen 

 

 

Link naar reactie

Euh watte? :huh:

Heb je het vlotterhuis uitgeboord e.d.? Een rijkere kleine sproeier was slimmer geweest.

Link naar reactie

Zowel de pilot jet, nog de snelheid van vlotterkamervulling zijn relevant voor het mengsel bij maximale belasting (vol gas).

Tenzij ergens een kanaaltje verstopt zit met een metaalbraampje, kan dit niet de vastloper verklaren.

Over welke motor gaat het juist? Uitlaat of timing gewijzigd o.i.d.?

Link naar reactie

Hoofdesproeier 118 is aan de kleine kant met een andere uitaat dan de standaard pijp.

Ik heb daar een sito plus onder zitten en ben aan het experimenteren welke sproeier er in moet en zit nu al aan een 132 en nog steeds is de bougie behoorlijk wit na een paar kilometer volgas.

Dus die moet mogelijk nog groter.

Van een te grote sproeier gaat je cilinder niet kapot van een te kleine wel!

 

Link naar reactie

Net terug van een testrit met hoofdsproeier 120 , bij vol gas , koppeling in , contact af , naar de kant , bougie bijna zwart .

wat ik raar vind , als ik 60 rij en ik laat de gas los en geef dan direct terug vol gas , dan herneemt de motor direct terug , doe ik 80,85 en laat gas los en dan direct terug gas open , dan duurt het een kleine twee seconde vooraleer de motor herneemt , het is net of die tegen de hogere snelheid zich vacuum trekt , gaatje van tankdop is goed open , mijn benzineslang is een 48 cm , misschien is dat te kort ? , als ik de benzineslang van de carb aftrek en zet de benzine open heb ik een goeie straal benzine , ik denk dat het allemaal niks te maken heeft met de sproeier bezetting , de scooter heeft dit eigenlijk altijd gedaan , sinds ik van de week die extra gaatjes heb gemaakt in de vlotterkamer is het iets gebeterd maar nog niet optimaal , kzal nog eens een foto uploaden van de koelkap net nadat ik die heetloper heb gehad , flink gesmolten 

IMG_20180803_213106[1].jpg

Link naar reactie

Ik snap vooral uw manier van denken niet ,

1 men vermeld hier dat een te grote sproeier geen schade kan aanrichten een te kleine wel :o

dan ga je normaal van groot naar klein werken tot je de juiste hebt en niet van klein naar groot met mogelijk al schade 

2 je mag uw ingang of toegang  van uw carbu nog zo groot maken als je wil , als je uw sproeier niet groter maakt zal hij nog steeds dezelfde hoeveelheid benzine krijgen hoor 

3 ivm uw ontsteking je verteld op 23 ° heb je deze ook met een stroboscoop nagemeten of het wel echt 23° is ?

 

hier kan je ook eens kijken naar een vergelijkbare motor en hun set up http://www.setup-largeframe.de.vu/

gaat momenteel wel niet open hopelijk later wel 

grtz sidvepsa

 

Link naar reactie

@sidvespa , ik weet dat je van groot naar klein moet werken met je sproeiers , maar ik rijd al twee jaar ( 16000 km ) rond met die 118 , met de 120 haalde ik trager de top (vermogenverlies) ,

en mn bougie zag zwart , iedereen die met twee takt bezig is weet dat je vermogen verlies hebt met zowel te arm of te rijk .

Die heetloper gebeurde tegen 90, 95 toen ik mn gas loste , dan val je terug op je stationair sproeier , het was 34 gr buiten , misschien had ik ook wel een warmte lek via de keerring 

vliegwielkant , die is ondertussen vervangen .

straks  of morgen zal ik die stationair sproeier van 55 eens proberen , die 55 wordt ook voorgeschreven in de haynes . 

Maar het is wel een feit dat niet elke motor met exact dezelfde carbu instelling goed rijd .

Die cilinder 200 cc heb ik via scootercenter gekocht (piaggio ) , in de piston staat wel een stempel van piaggio , maar piaggio maakt die cilinders allang zelf niet meer .

en dan de carbu is er ene van spaco/dellorto ,

tja ik zeg het , de vespa heeft altijd goed gereden , nooit iets gemerkt van overhitting ,  alleen dat heel  even inhouden na gas lossen en hernemen dus op de hogere snelheid he ,

Ik probeer telkens 1 ding te veranderen en dan testen , we zullen er wel komen .

grtzz 

Link naar reactie

Mmm je laatste post is natuurlijk eentje met veel meer info over de motor deze hadden we bij aanvang natuurlijk niet he ;)

heb je uw ontstekings tijdstip al gecontroleerd ? Na een tijdje kan deze ook door trilling enz wel eens van zijn plaats verschuiven 

Link naar reactie

Jep , de ontsteking staat goed , die moest er namelijk af om die nieuwe keerring te steken , zie post boven de jouwe ;) , 

ik heb daarstraks die 55 stationair sproeier gestoken , ik moest mijn luchtschroef meer dan 1 toer indraaien of hij deed niks anders dan viertakten > te rijk , 

een luchtschroef van een spaco staat in de standaard stand  op 2.5 toeren uitgedraaid , een originele dellorto op 1.5 .

khad de benzinedarm even van de carbu afgehaald en de darm in een flesje gestoken om te zien of er genoeg flow was , flow genoeg van benzine met luchtbellen ! , 

weet je wat het is met vespa's ? het niveau van de onderkant van de naftbak staat lager dan het niveau van de carbu , de naft moet als het ware omhoog geduwd worden , en als je naftbak wat leeg is krijgt die het nog wat moeilijker om de naft omhoog richting carbu te duwen .

Ik heb dat eens verteld tegen sven van sdn , van die cilinder dat ik via scootercenter kocht , hij vertrouwde dat toch niet helemaal , miss is de tolerantie tussen piston en cilinder een ietsie pietsie te klein en dan met dat heet weer en volle gas te rijden lange tijd aan een stuk te heet geworden en een plakker als gevolg , kga gewoon wat kalm aan doen als het nog zo heet wordt , vandaag overigens verschillende keren vol gas gereden , niet te lang :)  om de kleur van de bougie nog eens te bekijken , en ze zag er zo uit met hoofdsproeier 118 , bougie ngk b9es , 

ziet er toch ok uit .

IMG_20180808_180056[1].jpg

Link naar reactie

B9es is wel een erg koude bougie voor een wesp.

Probeer eens een b8 er in te zetten en kijk dan nog eens.

Als je een bougie test wil doen om te kijken of je mengsel oké is moet je beginnen met de juiste bougie.

Ik meen zelfs dat origineel er een b7es in hoort, nu kan ik met dit warme weer een type kouder nog wel begrijpen maar twee is echt te veel.

Gevolg is namelijk dat zelfs bij een erg arm mengsel je bougie nooit warm genoeg word en dus een heel vertekend beeld geeft van je mengsel.

Begin eerst eens met alles terug te brengen naar de voorgeschreven parameters zover als mogelijk , steek dan een neven en hoofdesproeier waarvan je zeker bent dat deze te groot zijn en werk dan langzaam terug tot je de sweetspot gevonden hebt.

Link naar reactie

Ik zal morgen eens terug de b8es steken ( waar ik al twee jaar mee reed ) , en wat rondkarren , je zult zien dat die bijna hetzelfde gaat zijn , een tint lichter , een warme bougie is goed voor rond de kerk te rijden , 

niet om lange stukken volle gas te rijden , een warme bougie helpt een motor alleen maar overhitten , het hangt er gewoon vanaf waar je je scooter voor gebruikt , je moet gewoon zien dat je bougie zichzelf nog kan reinigen en de kool weg  branden , als je bougie niet in staat is met je eigen  rijstijl om zichzelf schoon te branden terug dan zit er een te koude in ja .

Ik las net je vorige post na , jij rijd dus ook met een px200 ? originele cilinder , carbu en dan die sito plus en je moet een 132 steken en je bougie ziet nog steeds wit ? , welke bougie heb jij zitten voor het moment ? grtzz 

Link naar reactie

Ik ben er nog mee aan het testen en ga nog een andere opzet proberen.

Nu zit er een b8es in maar ik heb met de originele uitlaat zomer en winter met een b7es gereden en nooit problemen gehad, altijd een nette kleur van de bougie mogelijk aan de donkere kant(melkchocolade).

Nu met de sito eerst maar eens met een hele dikke sproeier begonnen maar gelijktijdig (dom natuurlijk) ook andere brandstof en mengolie en natuurlijk het hete weer resulteerde nu in een bougie die grijzig is tegen het wit aan.

Deze week dus eerst de peut er uit en verse erin en normale mengolie er bij en dan nog eens zien.

Ook ga ik nog de aansluiting van de uitlaat op de cilinder controleren want ik heb het idee dat die lek is en dat geeft ook een raar beeld.

Blijft dat als jij met een veel koudere bougie toch een koffie met melk kleurtje krijgt het bovenop je zuiger erg lekker warm moet zijn.

Dat een warme bougie de oorzaak zou zijn van oververhitting van je blok is de omgekeerde wereld, je past de bougie aan aan het blok en niet het blok aan de bougie.

Wel is het als jij met een race setup rond rijd je een kouder bougie monteert omdat die setups sowieso heter worden waardoor je bougie zou kunnen smelten.

 

Link naar reactie

Ja , het kan goed zijn dat door een klein lekje aan de uitlaat je dit wit , grijs bougie beeld krijgt , ik tank steeds 98 en castrol power rs olie , 2 procent , 

kheb snel iets gekopieerd van de site van mb over bougies 

 

SPARK PLUGS 

Choose the correct spark plug for your engine and for the use of that engine. Manufacturers recommend different grades of plugs per engine. Basically, you will require a hot plug for stopping and starting - running in and around town-work. A medium grade plug will be required for all round work, i.e. a bit of town, dual carriageway or motorway and a cold plug will be required for fast use, i.e. motorway work, fast touring and racing. There are various plug types available, some good, some bad. Usually NGK, Nipon Denso or Champion are employed, each has different numbers and letters, but all basically are equal to each other’s heat range as per chart. Running an engine on a hot plug used flat out on a motorway would soon overheat, pink and finally burn out. (This in turn could damage your engine and we see this a lot, terminal melted pistons all because of the wrong plug grade). Running an engine around town on a cold racing plug would soon foul up, (due to fuel mixture not being burnt off!), causing mis-fires and again, finally pack up! The indication is a wet or black plug. So, it does help to keep an eye on plug grades. 

 

succes gewenst ! 

 

Link naar reactie

Ja als je dit leest dan heb je gelijk wat betreft het gebruik van je motor en de keuze van je bougie.

Toch zou ik voor het testen van het mengsel de standaard bougie gebruiken, als je dan weet dat je daarmee goed zit kan je altijd nog een kouder steken.

Die zal dan waarschijnlijk aan de donkere kant zijn maar dat is veiliger dan je afstelling maken op een koudere bougie met de kans op een arm mengsel en daardoor kans op oververhitting van je blok.

Maar je ziet maar hoe je het doet.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...