Ga naar inhoud
Vespaforum.be
Fahrvergnugen

Missende onderdelen PK50 automaat

Recommended Posts

Geplaatst: (aangepast)

Onlangs heb ik een Vespa PK50 automaat gekocht. deze is door de vorige eigenaar geheel uit elkaar gehaald (kom ik nu achter) en toen weer vlug vlug in elkaar gezet. Met dit in elkaar zetten is hij een groot deel van de onderdelen vergeten en ook zit er niet alles bij.

Omdat ik hier waarschijnlijk regelmatig wat vragen over zal hebben start ik deze treath.

De eerste vragen;

- Heeft deze automaat altijd een snaarspanner op de aandrijfriem of zijn er ook modellen zonder spanner? hij zit er nl. bij mij niet bij.

- Heeft er iemand een duidelijke foto van het gasbedienstangetje op de carburateur?, dit zit er bij mij niet bij en ik heb geen idee hoe dit zit.

- bestaat er een overmaat naaldlager voor de pistonpen? er zit naar mijn mening nogal wat speling op.

 

Bedankt, paul

 

aangepast door Fahrvergnugen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Geplaatst: (aangepast)

Helaas nog geen antwoorden op bovenstaande vragen maar wel alweer een nieuwe;

Wie kan mij vertellen wat de hoek van het balhoofd moet zijn, ik kan dit nergens vinden en wil het graag nameten met mijn digitale waterpas.

aangepast door Fahrvergnugen

Deel dit bericht


Link naar bericht

Bedankt Nero,

Deze had ik al van een ander forumlid ontvangen. Staat helaas niet in hetgeen ik wil weten.

Deel dit bericht


Link naar bericht

1) De snaarspanner is soms wel en soms niet aanwezig. Hij is handig bij het kickstarten dus bij de automaticas zonder elestart is het eigenlijk wel een must. De snaarspanner wordt overigens bediend door de kickstarter.

2) De bediening probeer ik uit te leggen aan de hand van de tekeningen die ik je al heb opgestuurd. Al zijn de foto’s van een Duitse automatica, het principe is gelijk.

Als eerste in je luchtfilter zit je carburateur, aan de gasklep zit een as (groen) die naar beneden loopt. Aan de onderzijde zit een plastic bevestiging (rood) zodat je de stang (blauw) kan bevestigen en vastklemmen. De stang loopt door het luchtfilter via een rubber mof (geel) naar buiten.

9A3C1BA4-4F1D-46C8-BA6D-DD5932C389AC.thumb.jpeg.a104f5872645dfc4d2f6e64487479c98.jpeg

De stang is hier duidelijk te zien zonder luchtfilter.

 

64610DDD-A457-4E29-ABCF-80A4A8D5245C.thumb.jpeg.95fb8d0b1645fce244fe12f56b6a9e95.jpeg

Vervolgens gaat de stang het carter in, welke is verbonden met een as (rood). Deze loopt door je carter naar beneden en gaat daar je carter weer uit. 

37434061-2C26-43E5-8CA9-20F8EA413F54.thumb.jpeg.fac624fee5b4653de390864706e836d3.jpeg

Hier zit de bevestiging (rood) waaraan je de gaskabel aan bevestigd. De kabel wordt met een veer gespannen gehouden.

ADA9BBD5-3010-4D56-95CF-94FCC3EF962B.thumb.jpeg.0f31b2b328701b28055f6a335ac9a6f6.jpeg

3) Naar mijn weten is er geen overmaats smallend lager, een nieuw lager kopen en een nieuwe zuigerpen is de enige optie aangezien “nette” losse krukassen voor de automatica ook schaars zijn.

4) Je laatste vraag begrijp ik niet helemaal, wat wil je precies opmeten en wat wil je gebruiken als referentie?

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Pilaf,

Bedankt WEER voor de juiste en duidelijke info.

Ik ben op zoek naar het aantal graden dat het balhoofd achterover staat, dit wil ik graag controleren omdat ik het vermoeden heb dat hij hier een tikje heeft gehad waardoor het balhoofd nu onder een andere hoek staat.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Voor die controle heb je een originele Vespa “jig” nodig.

http://vespaframejig.com.websitebuilder.prositehosting.co.uk/home2

en 

http://vespasmallframeforum.proboards.com/thread/9603/vespa-frame-jig?page=2

Een andere manier is hierboven op het forum ook omschreven, waarbij je een lat (rood) op je frame legt (zonder tank) en dan de afstand meet (groen) t.o.v. de boorgaten van je zadelschanier. Daar heb je ook een referentie frame voor nodig en er is vast wel iemand op het forum die deze waarde/afstand heeft, anders even mailen met de eigenaar van de Vespa “jig”. 

E08F41C8-D016-44C3-B06F-83BD4FBEFFA0.jpeg.a90e3698978787c520d5906470f1f23c.jpeg

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik dacht eraan om de zadelrand(zonder tank) waterpas te zetten en dan met een digitale waterpas het balhoofd op te meten. Als ik de standaard waarde zou hebben moet dit volgens mij een goede methode zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Die methode moet wel werken, hopelijk heeft iemand een recht en kaal frame liggen en kan hij/zij de afstand even voor je opmeten.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Nieuwe dag, nieuwe vragen.

op bijgevoegde foto is een onderdeel te zien dat aan de zijkant van mijn blok zit. de krukas drijft dit aan, via de carburateur bedien je een interne hefboom en het leidinkje zit op het inlaatspruitstuk. ik dacht even aan een oliepompje maar er zit geen olietank op mijn scooter en geen 2e leiding op het onderdeel. inwendig zie ik 2 tandwieltjes.

Wie kan mij vertellen wat het is, waarvoor het is en hoe het werkt? Ik ben bij een Vespa garage geweest en ook zij konden mij niet vertellen wat het is.

20180811_124526.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht

Dat is de pomp van de autolube (http://modernvespa.com/forum/topic100883). Vreemd dat je geen tankje hiervoor hebt, waarschijnlijk hoort het blok niet bij het frame of is de tank vervangen. Advies, zelf mixen is altijd veiliger, dan weet je zeker dat de mengverhouding correct is.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Dat lijkt me een prima idee, het onderdeel heeft bij jou toch geen functie en kan bij het ”loos” draaien alleen maar stuk gaan. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Weer een nieuw vraagje. Toen ik mijn blok splitste viel er een ringetje uit. Helaas kan ik er niet achter komen waar dit thuis hoort. Kan iemand mij dit misschien vertellen?

20180815_192255.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht

Volgens mij is het nummer 16 (maar check ook even 11 en 13)

89924E5D-FD0E-41BE-9F19-1890617B7AB8.thumb.jpeg.1211de2c1acce57cc101de7c064c6e1b.jpeg

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Mijn vaste hulplijn :D bedankt.

13 zit er nog. Tussen 12 en 10 zit niets maar is niet los geweest. Dus moet het 16 zijn. Kan ook wel kloppen want veer 17 lag ook los. Kan het kloppen dat de ring (16) alleen over jet eerste stukje van de as past? Het tandwiel zit iver een dikker gedeelte waardoor de ring niet tegen het tandwiel aanligt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
50 minutes ago, Fahrvergnugen said:

Kan het kloppen dat de ring (16) alleen over jet eerste stukje van de as past? Het tandwiel zit iver een dikker gedeelte waardoor de ring niet tegen het tandwiel aanligt.

Klinkt wel bekend maar heb het niet meer helemaal voor me hoe het zit, maak anders even een foto.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×