Fahrvergnugen Geplaatst: 2 augustus 2018 Delen Geplaatst: 2 augustus 2018 (aangepast) Onlangs heb ik een Vespa PK50 automaat gekocht. deze is door de vorige eigenaar geheel uit elkaar gehaald (kom ik nu achter) en toen weer vlug vlug in elkaar gezet. Met dit in elkaar zetten is hij een groot deel van de onderdelen vergeten en ook zit er niet alles bij. Omdat ik hier waarschijnlijk regelmatig wat vragen over zal hebben start ik deze treath. De eerste vragen; - Heeft deze automaat altijd een snaarspanner op de aandrijfriem of zijn er ook modellen zonder spanner? hij zit er nl. bij mij niet bij. - Heeft er iemand een duidelijke foto van het gasbedienstangetje op de carburateur?, dit zit er bij mij niet bij en ik heb geen idee hoe dit zit. - bestaat er een overmaat naaldlager voor de pistonpen? er zit naar mijn mening nogal wat speling op. Bedankt, paul 2 augustus 2018 aangepast door Fahrvergnugen Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 7 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 7 augustus 2018 (aangepast) Helaas nog geen antwoorden op bovenstaande vragen maar wel alweer een nieuwe; Wie kan mij vertellen wat de hoek van het balhoofd moet zijn, ik kan dit nergens vinden en wil het graag nameten met mijn digitale waterpas. 7 augustus 2018 aangepast door Fahrvergnugen Link naar reactie
nero Geplaatst: 7 augustus 2018 Delen Geplaatst: 7 augustus 2018 http://scooterhelp.com/serial/service.pk.html Misschien ben je hier iets mee? Groetjes, nero. Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 7 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 7 augustus 2018 Bedankt Nero, Deze had ik al van een ander forumlid ontvangen. Staat helaas niet in hetgeen ik wil weten. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 7 augustus 2018 Delen Geplaatst: 7 augustus 2018 1) De snaarspanner is soms wel en soms niet aanwezig. Hij is handig bij het kickstarten dus bij de automaticas zonder elestart is het eigenlijk wel een must. De snaarspanner wordt overigens bediend door de kickstarter. 2) De bediening probeer ik uit te leggen aan de hand van de tekeningen die ik je al heb opgestuurd. Al zijn de foto’s van een Duitse automatica, het principe is gelijk. Als eerste in je luchtfilter zit je carburateur, aan de gasklep zit een as (groen) die naar beneden loopt. Aan de onderzijde zit een plastic bevestiging (rood) zodat je de stang (blauw) kan bevestigen en vastklemmen. De stang loopt door het luchtfilter via een rubber mof (geel) naar buiten. De stang is hier duidelijk te zien zonder luchtfilter. Vervolgens gaat de stang het carter in, welke is verbonden met een as (rood). Deze loopt door je carter naar beneden en gaat daar je carter weer uit. Hier zit de bevestiging (rood) waaraan je de gaskabel aan bevestigd. De kabel wordt met een veer gespannen gehouden. 3) Naar mijn weten is er geen overmaats smallend lager, een nieuw lager kopen en een nieuwe zuigerpen is de enige optie aangezien “nette” losse krukassen voor de automatica ook schaars zijn. 4) Je laatste vraag begrijp ik niet helemaal, wat wil je precies opmeten en wat wil je gebruiken als referentie? 1 Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 8 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 8 augustus 2018 Pilaf, Bedankt WEER voor de juiste en duidelijke info. Ik ben op zoek naar het aantal graden dat het balhoofd achterover staat, dit wil ik graag controleren omdat ik het vermoeden heb dat hij hier een tikje heeft gehad waardoor het balhoofd nu onder een andere hoek staat. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 8 augustus 2018 Delen Geplaatst: 8 augustus 2018 Voor die controle heb je een originele Vespa “jig” nodig. http://vespaframejig.com.websitebuilder.prositehosting.co.uk/home2 en http://vespasmallframeforum.proboards.com/thread/9603/vespa-frame-jig?page=2 Een andere manier is hierboven op het forum ook omschreven, waarbij je een lat (rood) op je frame legt (zonder tank) en dan de afstand meet (groen) t.o.v. de boorgaten van je zadelschanier. Daar heb je ook een referentie frame voor nodig en er is vast wel iemand op het forum die deze waarde/afstand heeft, anders even mailen met de eigenaar van de Vespa “jig”. 1 Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 8 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 8 augustus 2018 Ik dacht eraan om de zadelrand(zonder tank) waterpas te zetten en dan met een digitale waterpas het balhoofd op te meten. Als ik de standaard waarde zou hebben moet dit volgens mij een goede methode zijn. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 8 augustus 2018 Delen Geplaatst: 8 augustus 2018 Die methode moet wel werken, hopelijk heeft iemand een recht en kaal frame liggen en kan hij/zij de afstand even voor je opmeten. Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 8 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 8 augustus 2018 Idd Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 11 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2018 Nieuwe dag, nieuwe vragen. op bijgevoegde foto is een onderdeel te zien dat aan de zijkant van mijn blok zit. de krukas drijft dit aan, via de carburateur bedien je een interne hefboom en het leidinkje zit op het inlaatspruitstuk. ik dacht even aan een oliepompje maar er zit geen olietank op mijn scooter en geen 2e leiding op het onderdeel. inwendig zie ik 2 tandwieltjes. Wie kan mij vertellen wat het is, waarvoor het is en hoe het werkt? Ik ben bij een Vespa garage geweest en ook zij konden mij niet vertellen wat het is. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 11 augustus 2018 Delen Geplaatst: 11 augustus 2018 Dat is de pomp van de autolube (http://modernvespa.com/forum/topic100883). Vreemd dat je geen tankje hiervoor hebt, waarschijnlijk hoort het blok niet bij het frame of is de tank vervangen. Advies, zelf mixen is altijd veiliger, dan weet je zeker dat de mengverhouding correct is. 1 Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 12 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 12 augustus 2018 Bedankt weer, ik had zo'n vermoeden. Is het verstandig om de tandwieltjes er uit te halen? Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 12 augustus 2018 Delen Geplaatst: 12 augustus 2018 Dat lijkt me een prima idee, het onderdeel heeft bij jou toch geen functie en kan bij het ”loos” draaien alleen maar stuk gaan. Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 15 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 15 augustus 2018 Weer een nieuw vraagje. Toen ik mijn blok splitste viel er een ringetje uit. Helaas kan ik er niet achter komen waar dit thuis hoort. Kan iemand mij dit misschien vertellen? Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 15 augustus 2018 Delen Geplaatst: 15 augustus 2018 Volgens mij is het nummer 16 (maar check ook even 11 en 13) 1 Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 15 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 15 augustus 2018 Mijn vaste hulplijn bedankt. 13 zit er nog. Tussen 12 en 10 zit niets maar is niet los geweest. Dus moet het 16 zijn. Kan ook wel kloppen want veer 17 lag ook los. Kan het kloppen dat de ring (16) alleen over jet eerste stukje van de as past? Het tandwiel zit iver een dikker gedeelte waardoor de ring niet tegen het tandwiel aanligt. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 15 augustus 2018 Delen Geplaatst: 15 augustus 2018 50 minutes ago, Fahrvergnugen said: Kan het kloppen dat de ring (16) alleen over jet eerste stukje van de as past? Het tandwiel zit iver een dikker gedeelte waardoor de ring niet tegen het tandwiel aanligt. Klinkt wel bekend maar heb het niet meer helemaal voor me hoe het zit, maak anders even een foto. Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 20 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus 2018 Bij deze de foto's Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 20 augustus 2018 Delen Geplaatst: 20 augustus 2018 Ziet er goed uit, op de 3e foto zie je de slijtage sporen dus als je de ring 180 graden draait zit hij weer als voorheen. 1 Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 20 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus 2018 Thanx Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 23 oktober 2018 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2018 kan iemand mij vertellen wat de aanhaalmomenten zijn, ik kan het helaas nergens terug vinden? De krukas van mij PK50 automaat heeft aan een kant een naaldlager en aan de andere kant een kogellager. achter het kogellager zit een moer op de krukas, wat is het aanhaalmoment van deze moer? Alvast bedankt, Paul. Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 27 oktober 2018 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2018 Mannen, Ik ben helaas nog steeds op zoek naar een aantal aanhaalmomenten van mijn pk50 automaat. Wie kan me helpen? Het gaat vooral om de moeren links en rechts op de krukas. kan mij ook iemand vertellen of ik wel of geen koppakking nodig heb? het gaat om een 47mm cilinder. Thanx. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 28 oktober 2018 Delen Geplaatst: 28 oktober 2018 Paul, zover ik mij kan herinneren heeft de Plurimatic geen koppakking, ook niet bij de 75cc pinasco omdat je daar de 50cc kop gebruikt. Een voetpakking is wel noodzakelijk. Wel de kop mooi vlak maken en deze rustig en kruislings aandraaien om deze vervolgens op moment te zetten (14-18nm). Voor wat betreft de aanhaalmomenten. Bij de moer (achter de afdekdop) zit bij de schakel versie de koppeling. Je kan gewoon de aanhaalmomenten van de pk50xl en de pk80 plurimatic gebruiken, zit weinig verschil in en zijn redelijk standaard. Het vliegwiel (driven pulley) mag op 40-45nm met een druppel loctite, de andere zijde van de krukas zou ik op 50-55nm zetten met een druppel loctite. Let wel op dat de tabellen in kg zijn dus deze even omzetten naar nm (https://www.convertunits.com/from/N-m/to/kg-m) als dat de schaal is op je momentsleutel. Maar uit pure interesse, hoever ben je met het Automatica project?...wordt het niet weer eens tijd voor een foto :). 50cc: 80cc: Bron: https://drive.google.com/drive/mobile/folders/0B4C7yOJQKBvmYWUwZjM5MmEtZWE1Yi00NWJhLWJkYTItMDZiM2U0ZWFmMDE1?hl=en en http://niallking.co.uk/smallframes/servicebook.htm 1 Link naar reactie
Fahrvergnugen Geplaatst: 28 oktober 2018 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2018 Super bedankt weer, hier ka ik iets mee. De vespa ligt tot het laatste boutje uit elkaar, het frame is weer zo goed als recht, nog een keer richten denk ik en het blokje staat weer in elkaar. Blokje is nu voorzien van nieuwe (andere) krukas met drijfstang, nieuwe lagers, pakkingen en keeringen. Zodra ik het cilindertje gmonteerd heb zal ik eens een fotootje plaatsen. 1 Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen