Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Missende onderdelen PK50 automaat


Fahrvergnugen

Aanbevolen berichten

Onlangs heb ik een Vespa PK50 automaat gekocht. deze is door de vorige eigenaar geheel uit elkaar gehaald (kom ik nu achter) en toen weer vlug vlug in elkaar gezet. Met dit in elkaar zetten is hij een groot deel van de onderdelen vergeten en ook zit er niet alles bij.

Omdat ik hier waarschijnlijk regelmatig wat vragen over zal hebben start ik deze treath.

De eerste vragen;

- Heeft deze automaat altijd een snaarspanner op de aandrijfriem of zijn er ook modellen zonder spanner? hij zit er nl. bij mij niet bij.

- Heeft er iemand een duidelijke foto van het gasbedienstangetje op de carburateur?, dit zit er bij mij niet bij en ik heb geen idee hoe dit zit.

- bestaat er een overmaat naaldlager voor de pistonpen? er zit naar mijn mening nogal wat speling op.

 

Bedankt, paul

 

aangepast door Fahrvergnugen
Link naar reactie

1) De snaarspanner is soms wel en soms niet aanwezig. Hij is handig bij het kickstarten dus bij de automaticas zonder elestart is het eigenlijk wel een must. De snaarspanner wordt overigens bediend door de kickstarter.

2) De bediening probeer ik uit te leggen aan de hand van de tekeningen die ik je al heb opgestuurd. Al zijn de foto’s van een Duitse automatica, het principe is gelijk.

Als eerste in je luchtfilter zit je carburateur, aan de gasklep zit een as (groen) die naar beneden loopt. Aan de onderzijde zit een plastic bevestiging (rood) zodat je de stang (blauw) kan bevestigen en vastklemmen. De stang loopt door het luchtfilter via een rubber mof (geel) naar buiten.

9A3C1BA4-4F1D-46C8-BA6D-DD5932C389AC.thumb.jpeg.a104f5872645dfc4d2f6e64487479c98.jpeg

De stang is hier duidelijk te zien zonder luchtfilter.

 

64610DDD-A457-4E29-ABCF-80A4A8D5245C.thumb.jpeg.95fb8d0b1645fce244fe12f56b6a9e95.jpeg

Vervolgens gaat de stang het carter in, welke is verbonden met een as (rood). Deze loopt door je carter naar beneden en gaat daar je carter weer uit. 

37434061-2C26-43E5-8CA9-20F8EA413F54.thumb.jpeg.fac624fee5b4653de390864706e836d3.jpeg

Hier zit de bevestiging (rood) waaraan je de gaskabel aan bevestigd. De kabel wordt met een veer gespannen gehouden.

ADA9BBD5-3010-4D56-95CF-94FCC3EF962B.thumb.jpeg.0f31b2b328701b28055f6a335ac9a6f6.jpeg

3) Naar mijn weten is er geen overmaats smallend lager, een nieuw lager kopen en een nieuwe zuigerpen is de enige optie aangezien “nette” losse krukassen voor de automatica ook schaars zijn.

4) Je laatste vraag begrijp ik niet helemaal, wat wil je precies opmeten en wat wil je gebruiken als referentie?

  • Like 1
Link naar reactie

Voor die controle heb je een originele Vespa “jig” nodig.

http://vespaframejig.com.websitebuilder.prositehosting.co.uk/home2

en 

http://vespasmallframeforum.proboards.com/thread/9603/vespa-frame-jig?page=2

Een andere manier is hierboven op het forum ook omschreven, waarbij je een lat (rood) op je frame legt (zonder tank) en dan de afstand meet (groen) t.o.v. de boorgaten van je zadelschanier. Daar heb je ook een referentie frame voor nodig en er is vast wel iemand op het forum die deze waarde/afstand heeft, anders even mailen met de eigenaar van de Vespa “jig”. 

E08F41C8-D016-44C3-B06F-83BD4FBEFFA0.jpeg.a90e3698978787c520d5906470f1f23c.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie

Nieuwe dag, nieuwe vragen.

op bijgevoegde foto is een onderdeel te zien dat aan de zijkant van mijn blok zit. de krukas drijft dit aan, via de carburateur bedien je een interne hefboom en het leidinkje zit op het inlaatspruitstuk. ik dacht even aan een oliepompje maar er zit geen olietank op mijn scooter en geen 2e leiding op het onderdeel. inwendig zie ik 2 tandwieltjes.

Wie kan mij vertellen wat het is, waarvoor het is en hoe het werkt? Ik ben bij een Vespa garage geweest en ook zij konden mij niet vertellen wat het is.

20180811_124526.jpg

Link naar reactie

Mijn vaste hulplijn :D bedankt.

13 zit er nog. Tussen 12 en 10 zit niets maar is niet los geweest. Dus moet het 16 zijn. Kan ook wel kloppen want veer 17 lag ook los. Kan het kloppen dat de ring (16) alleen over jet eerste stukje van de as past? Het tandwiel zit iver een dikker gedeelte waardoor de ring niet tegen het tandwiel aanligt.

Link naar reactie
50 minutes ago, Fahrvergnugen said:

Kan het kloppen dat de ring (16) alleen over jet eerste stukje van de as past? Het tandwiel zit iver een dikker gedeelte waardoor de ring niet tegen het tandwiel aanligt.

Klinkt wel bekend maar heb het niet meer helemaal voor me hoe het zit, maak anders even een foto.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Paul, zover ik mij kan herinneren heeft de Plurimatic geen koppakking, ook niet bij de 75cc pinasco omdat je daar de 50cc kop gebruikt. Een voetpakking is wel noodzakelijk. Wel de kop mooi vlak maken en deze rustig en kruislings aandraaien om deze vervolgens op moment te zetten (14-18nm).

Voor wat betreft de aanhaalmomenten. Bij de moer (achter de afdekdop) zit bij de schakel versie de koppeling. Je kan gewoon de aanhaalmomenten van de pk50xl en de pk80 plurimatic gebruiken, zit weinig verschil in en zijn redelijk standaard. Het vliegwiel (driven pulley) mag op 40-45nm met een druppel loctite, de andere zijde van de krukas zou ik op 50-55nm zetten met een druppel loctite.

Let wel op dat de tabellen in kg zijn dus deze even omzetten naar nm (https://www.convertunits.com/from/N-m/to/kg-m) als dat de schaal is op je momentsleutel.

Maar uit pure interesse, hoever ben je met het Automatica project?...wordt het niet weer eens tijd voor een foto :). 

50cc:

1BA41799-49A0-4670-BE34-B4D8EBC2345A.thumb.jpeg.cceff1affeb94b105882d1030e52a0c6.jpeg

80cc:

C5714986-A57D-4E6B-99D7-ED24D272B061.thumb.jpeg.4a3375c46c0116c04b5ae51f071c4e77.jpeg

Bron: https://drive.google.com/drive/mobile/folders/0B4C7yOJQKBvmYWUwZjM5MmEtZWE1Yi00NWJhLWJkYTItMDZiM2U0ZWFmMDE1?hl=en

en

http://niallking.co.uk/smallframes/servicebook.htm

  • Like 1
Link naar reactie

Super bedankt weer, hier ka  ik iets mee.

De vespa ligt tot het laatste boutje uit elkaar, het frame is weer zo goed als recht, nog een keer richten denk ik en het blokje staat weer in elkaar. Blokje is nu voorzien van nieuwe (andere) krukas met drijfstang, nieuwe lagers, pakkingen en keeringen. Zodra ik het cilindertje gmonteerd heb zal ik eens een fotootje plaatsen.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...