dri3s Geplaatst: 2 augustus 2018 Delen Geplaatst: 2 augustus 2018 Hoi lezers, ter info: ik rij met een LML Star 4T, 125 automatic. Op het dashboard van deze scooter bevindt zich een lampje 'ECS'. Zo nu en dan gaat dit lampje pinken, en ik vind eigenlijk nergens een duidelijke uitleg wat het probleem eigenlijk is. Gemiddeld komt dit toch eens 1x om de twee ritten voor... Steeds dezelfde omstandigheden: * als het pinkt is het in series van 4 ( 4x pinken, pauze, 4x pinken,... enz) * snelheid ligt tussen 70-80km/u * als ik een beetje aan het gas kom ( zowel minder als meer), stopt het al terug * niet elke rit, maar toch regelmatig... Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is, of dit een probleem vormt, en wat ik er eventueel aan moet ( laten) doen? Of ik me ongerust moet maken...? Alvast bedankt! Grtz Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 2 augustus 2018 Delen Geplaatst: 2 augustus 2018 4 keer pinken komt dus overeen met de oxygen (lambda) sensor. Die dingen zijn niet goedkoop. Groeten. Luc Link naar reactie
dri3s Geplaatst: 3 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2018 18 uren geleden, Sucho10 zei: 4 keer pinken komt dus overeen met de oxygen (lambda) sensor. Die dingen zijn niet goedkoop. Groeten. Luc Hoi Sucho10, bedankt voor de reactie! Heb je ook enig idee wat dit juist betekent? Wat is het risico al ik hier ( nog even) mee verder rij? ( ik had er bij m'n laatste onderhoud iets van gezegd, maar de man vond niet direct een aanleiding hiervoor) grtz Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 3 augustus 2018 Delen Geplaatst: 3 augustus 2018 De lambda sensor: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde Uit welk jaar is jouw LML? en welke ecu is er ingebouwd (dell orto of keihin?). Het zou zomaar kunnen zijn dat er niets mis is met je sensor of ecu. Hij geeft namelijk ook een waarschuwing als de Euro (4) norm niet gehaald wordt omdat de ecu qua uitstoot strak staat afgesteld. In dat geval klopt het advies dat je het zo kan laten, wat overigens wel hindelijk is dat het lampje knippert. Voordat je een nieuwe dure sensor koopt kan je ook de lambda sensor reinigen en doormeten, er zijn op youtube meerdere fimpjes te vinden hoe je dit doet. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 3 augustus 2018 Delen Geplaatst: 3 augustus 2018 Bij mij zijn nummer 3 en 4 al geweest. Alle twee opgelost door vervanging. De stukken zelf kosten dacht ik 20 en 50 euro ( schiet mij niet dood) de uren zijn 2 uur max per keer. Beter informeer je je eens bij sven van sdn. Hij kent de problemen hier omtrent Link naar reactie
dri3s Geplaatst: 3 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2018 6 uren geleden, Pilaf zei: De lambda sensor: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde Uit welk jaar is jouw LML? en welke ecu is er ingebouwd (dell orto of keihin?). Het zou zomaar kunnen zijn dat er niets mis is met je sensor of ecu. Hij geeft namelijk ook een waarschuwing als de Euro (4) norm niet gehaald wordt omdat de ecu qua uitstoot strak staat afgesteld. In dat geval klopt het advies dat je het zo kan laten, wat overigens wel hindelijk is dat het lampje knippert. Voordat je een nieuwe dure sensor koopt kan je ook de lambda sensor reinigen en doormeten, er zijn op youtube meerdere fimpjes te vinden hoe je dit doet. Hoi Pilaf, m'n LML is van het bouwjaar 2013... ( geen flauw idee wat de ECU betreft). Ik kan je uitleg ergens wel volgen, omdat het slechts af en toe voorvalt... ( en telkens op relatief hoge en constante snelheid 70-80km/u) Ik ben natuurlijk geen kenner, maar ik zou verwachten als er iets stuks zou zijn, dat dit dan continu zou knipperen...of zie ik dat fout? Bedankt voor het meedenken! Link naar reactie
dri3s Geplaatst: 3 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2018 6 uren geleden, arti-bella zei: Bij mij zijn nummer 3 en 4 al geweest. Alle twee opgelost door vervanging. De stukken zelf kosten dacht ik 20 en 50 euro ( schiet mij niet dood) de uren zijn 2 uur max per keer. Beter informeer je je eens bij sven van sdn. Hij kent de problemen hier omtrent Thx voor de tip! Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 3 augustus 2018 Delen Geplaatst: 3 augustus 2018 8 hours ago, dri3s said: m'n LML is van het bouwjaar 2013... ( geen flauw idee wat de ECU betreft) Zover ik lees op andere forums hebben de pre 2016 motoren hier last, je kan het eea na lezen: http://lmlocgb.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=9956 http://www.modernbuddy.com/forum/topic27205.html Wat ze zeggen is dat het geen kwaad kan omdat het ECS systeem alleen waarneemt, als ik het electrisch schema bekijk en het stukje uit het werkplaatshandboek lees ben ik het daar niet helemaal mee eens (http://www.epfguzzi.com/scooterpunks/manuals/Stella-Automatic-Owners-Manual.pdf). Hier staat dat de sensoren buiten een informatieve functie ook een sturende functie hebben. In dat geval kan het zijn dat de foutieve sensor verkeerde data doorgeeft wat weer gevolgen heeft voor het mengsel benzine/lucht. Citaat uit werkplaatshandboek: Electrisch schema: ECU: Nu is deze ecu voorzien van een k-line (daar wordt de data op uitgelezen) waarbij de betere dealers deze kunnen uitlezen. Dan kan je echt uitsluiten of het een sensor probleem is of slechts een overschrijding van de emissie norm. Zoals je zelf al aangeeft, als deze sensor stuk is verwacht je deze fout continue. Het kan natuurlijk ook zijn dat de sensor aan het overlijden is of dat er ergens toch een contact/connector (bij ecu of lambda) niet helemaal goed zit. Om dit uit te sluiten kan je deze connectoren controleren en schoonmaken met electroclean. Het is een lastige maar aangezien je motor goed draait denk ik dat ook jouw ecu last heeft van de krappe emissienorm, maar heb je er toch een slecht gevoel over dan wordt het een ritje naar de dealer. Link naar reactie
dri3s Geplaatst: 8 augustus 2018 Auteur Delen Geplaatst: 8 augustus 2018 Op 4-8-2018 om 00:29, Pilaf zei: Zover ik lees op andere forums hebben de pre 2016 motoren hier last, je kan het eea na lezen: http://lmlocgb.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=9956 http://www.modernbuddy.com/forum/topic27205.html Wat ze zeggen is dat het geen kwaad kan omdat het ECS systeem alleen waarneemt, als ik het electrisch schema bekijk en het stukje uit het werkplaatshandboek lees ben ik het daar niet helemaal mee eens (http://www.epfguzzi.com/scooterpunks/manuals/Stella-Automatic-Owners-Manual.pdf). Hier staat dat de sensoren buiten een informatieve functie ook een sturende functie hebben. In dat geval kan het zijn dat de foutieve sensor verkeerde data doorgeeft wat weer gevolgen heeft voor het mengsel benzine/lucht. Citaat uit werkplaatshandboek: Electrisch schema: ECU: Nu is deze ecu voorzien van een k-line (daar wordt de data op uitgelezen) waarbij de betere dealers deze kunnen uitlezen. Dan kan je echt uitsluiten of het een sensor probleem is of slechts een overschrijding van de emissie norm. Zoals je zelf al aangeeft, als deze sensor stuk is verwacht je deze fout continue. Het kan natuurlijk ook zijn dat de sensor aan het overlijden is of dat er ergens toch een contact/connector (bij ecu of lambda) niet helemaal goed zit. Om dit uit te sluiten kan je deze connectoren controleren en schoonmaken met electroclean. Het is een lastige maar aangezien je motor goed draait denk ik dat ook jouw ecu last heeft van de krappe emissienorm, maar heb je er toch een slecht gevoel over dan wordt het een ritje naar de dealer. Hoi Pilaf, ik zat enkele dagen zonder internet...vandaar late reactie. Hartelijk dank voor het meedenken! Ik ga zeker je links ook eens nalezen... Tja, voorlopig zal ik het nog even aanzien denk ik. De motor draait als een zonnetje, zonder problemen ( dit willen we natuurlijk zo houden!). Als het ECS lampje dan toch eens pinkt, houdt het ook direct weer op als ik een beetje aan het gas kom ( zowel meer als minder) Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.