Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ontsteking V50L: alles correct aangesloten?


Basie

Aanbevolen berichten

Hoi,

Onlangs ben ik redelijk ver van huis stil komen te staan met mijn V50L. Bij lekker rijden zonder enige problemen begon te uitlaat te ploffen en hield de Vespa er mee op. Wilde niet meer starten, dus lopen. Toen de motor eenmaal was afgekoeld ,met 1 kick aan en liep weer als een zonnetje. Om bij warme motor weer uit te vallen. Ik zie veel vonken tussen de contactpunten wat bij het maken van toeren erger wordt. Ik denk dus condensator vervangen. 

Nu heb ik mijn ontsteking op tafel liggen. en vraag me af of alles überhaupt goed is aangesloten. Omdat het me niet lukt om foto's te uploaden, probeer ik het nu zo goed mogelijk te beschrijven:

Het betreft een ontsteking met externe bobine. De draad v.d. externe bobine is aangesloten op de rode draden in de junctionbox

De condensator heeft een gele en rode draad. (Dit type condensator heb ik dus ook weer besteld). De gele is verbonden met de contactpunten, de rode is op de koperdraad v.d stroomspoel gesoldeerd, aan de zijkant v.d spoel daar waar de koperdraad v.d. spoel uit komt. Op de nieuwe condensator die ik heb liggen, zit een mooi oogje aan de rode draad gemonteerd, dus vraag ik me af of dat gesoldeer v.d rode draad in mijn huidige ontsteking wel klopt?

Vanuit junctionbox: rode draad direct op contactpunten. Groene draad op lichtspoel en zwart op de bout waarmee de stroomspoel op de grondplaat wordt vastgezet. 

So far, so good?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Mvg Basie

 

Link naar reactie

Euh , als alles een goede werking had volgens uw uitleg Voor de conedensator stuk ging , en je vervangt deze 1 op 1 , waarom zit je dan te piekeren dat er dingen plots niet meer goed aangesloten zullen zijn? Tenzij je natuurlijk andere dingen ook bent beginnen demonteren 

grtz sidvespa

Link naar reactie

Om gewoon even zeker te weten of alles klopt en ik de condensator niet langzaamaan sloop door eventueel verkeerd gemonteerde bedrading. De condensator is namelijk nog niet zo oud: 2500 km. Vind het vreemd dat deze het heeft begeven en wil zaken uitsluiten.

Daarnaast begrijp ik de werking v.d. rode draad op de condensator niet. Waarom is deze gesoldeerd aan de stroomspoel? Ik zie nl ook condensators met enkel een gele draad richting de contactpunten. Of is die specifiek voor ontsteking met interne bobine? Sorry maar ben niet zo elektrotechnisch onderlegd.

Het is naar mijn weten geen originele ontsteking. Die heeft volgens mij een interne bobine. Bij de revisie v.h. blok in 2015 heb een nieuwe condensator en contactpunten geplaatst en alles qua bedrading exact gemonteerd zoals het er op zat en er nu op zit. Het enige dat recent is veranderd is de cilinder en zuiger; heb een DR50 geplaatst. Sindsdien heb ik ongeveer 700 km gereden. Totdat ik dus laatst stil ben komen te staan...

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

En heb je bij het plaatsen van de DR ook de ontsteking op de juiste timing geplaatst ? Waren uw contactpunten goed afgesteld ?

heb je deze ook gecontroleerd met een stroboscooplamp ? 

 

Ploffen wijst inderdaad dat er een probleem is met ontsteking 

grtz sidvespa 

Link naar reactie

@roufio: Nix mis met de spie of spiebaan

@sidvespa: ontsteking en punten staan correct afgesteld. Motor start iedere keer met 1 lichte kick. Loopt supergoed totdat iets 't begeeft als de motor warm is. Ik denk dus de condensator, gezien de symptomen. Dat lees ik ook in vrijwel ieder forum terug. Daarom ben ik ook zo benieuwd of deze goed is aangesloten. Daar kan ik tot nu toe niets over vinden namelijk.

Link naar reactie

Het kan ook zijn dat er een bobijn bij het warm ( uitzetten )worden kortsluit en zo uitvalt wanneer deze terug afkoelt ( krimpen ) terug goed contact geef .

volgens mij heeft het ploffen  iets met ontsteking te maken en niet met carburatie  :o

grtz sidvespa 

Link naar reactie

Als ik het eerste bericht goed lees geeft ts aan dat er een hevig vonken bij de kontaktpunten plaats vind,dit is niet normaal en zou een heel snel inbranden van de punten tot gevolg hebben.

Dat hevige vonken duid ook op een defecte condensator!

Dus voordat ik verder zocht zou ik eerst een op een die condensator uitwisselen.

De levensduur van een condensator valt niet te voorspellen sommigen doen het 30 jaar en de volgende 3 weken.

Kortom eerst die condensator en daarna verder zien.

 

Groetjes,Thijs.

Link naar reactie

Ik vermoed zelf ook de condensator. Deze vervang ik deze vandaag of morgen en vervang dan ook meteen de contactpunten. Dan blijft mijn vraag nog steeds of het correct is dat ik de rode draad v.d. condensator aan de stroomspoel soldeer? En wat de functie hiervan is?

@sidvespa Geeft een defecte bobijn (=spoel? neem ik aan) ook dezelfde symptomen, in dit geval dus het vonken bij de contactpunten? De vonken zijn bij zowel koude als warme motor duidelijk zichtbaar.

Link naar reactie
On 8/2/2018 at 3:58 PM, Basie said:

Daarnaast begrijp ik de werking v.d. rode draad op de condensator niet. Waarom is deze gesoldeerd aan de stroomspoel? Ik zie nl ook condensators met enkel een gele draad richting de contactpunten. Of is die specifiek voor ontsteking met interne bobine? Sorry maar ben niet zo elektrotechnisch onderlegd.

Om nog even op jouw vraag terug te komen, naar mijn weten is er geen verschil qua “dempende” werking/functie tussen een condensator met 1 of 2 draden.

Als voorbeeld is dit het schema van de GS160, maar dit maakt geen verschil voor de werking tussen contactpuntjes, condensator en bobine.

Met een 1 draad condensator loopt de gele draad van de condensator naar de contactpuntjes en loopt er vervolgens een draad van de contactpuntjes naar de (interne) bobine (al dan niet via de verdeeldoos).

4493BE34-846B-4AA2-841F-2ABC301F7B72.thumb.jpeg.059f4ce53bff412d10aad7812abb2a09.jpeg

Met een 2 draden condensator loopt de gele draad naar de contactpuntjes en de rode naar de (interne) bobine (al dan niet via de verdeeldoos).

E082839B-9647-43D8-8480-827F07BCCDD5.thumb.jpeg.4bbfe1cc436938bb67c7c063054e6ec0.jpeg

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...