Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kickstarter rechten


Jos54

Aanbevolen berichten

Weet iemand de beste manier om een verbogen kickstarter terug in juiste stand te krijgen? Mag je die gewoon verwarmen en op kloppen? Behoudt die dan zijn sterkte?

Het is er eentje van een oldtimer, jaren 50.

Dank bij voorbaat.

Link naar reactie

Fout, kickstarter is gegoten alluminium. Geen ijzer of staal. Al je’t koud terugplooit, breekt het (been there, done that, afgebroken deel opgevangen met mijn gezicht).

Opwarmen is de boodschap.

Link naar reactie

Dacht ik al. Ik heb er koudweg al een flinke dreun met de hamer op gegeven ... geen beweging in te krijgen. Ik kan me inbeelden dat - als ik nog harder sla -  ik er twee zal hebben.

Ik probeer het eens warmweg. We zien wel.

In ieder geval: beiden bedankt voor de raad. 

Ik laat nog iets weten.

Link naar reactie

. .een jaar geleden heb ik mijn "in alluminium gegoten linkercranck" van fiets die door een "aanvaring met een klein paaltje" serieus verbogen was, laten rechtpompen.

Uiteraard laten "rechtpompen" door een bevriend, ervaren plaatslager. die op zijn werk een "proffesionele drukpompmachine" heeft staan. koud, zonder verwarmen.

Tot op heden rijdt mijn fiets perfect en is er nog geen breuk opgetreden. en ik rij met mijn fiets geregeld meer dan 100 kilometers per week.

Let wel. deze herstelling is uitgevoerd door een ervaren persoon. met een een dure machine die een enorme kracht heeft.  niets vergeleken met een hamer.

Link naar reactie

Ook waar. Wanneer er een verbuiging optreedt (bvb door een accident) dan gebeurt dat toch ook "koudweg"!

Nu weet ik het ook eventjes niet meer. 

...

Link naar reactie

Een kickstarter tussen "de bankvijs"steken. er er met een hamer op staan "bonken". is niet de juiste manier. en het "voorwerp" zal dan ook geen "millimeter bewegen".

Daar is veel en véél meer 'kracht' voor nodig. die enkel een "machine" kan bereiken. en alleen in combinatie met een ervaren persoon en met de "nodige voorzichtigheid".

Dus niet meteen de maximum krachten gebruiken. want dan "vliegen de stukken gegarandeerd rond je oren". rustig machinaal pompen en met geduld kun je veel bereiken.

 

Link naar reactie

Een fietspedaal is niet per definitie van het zelfde materiaal gemaakt als een Vespa kickstarter.

Koud terugplooien = breken (ook zonder meppen). Ik heb met dezelfde “kracht” ook zonder “machine” met “de nodige voorzichtigheid” gewoon in de bankschroef met eigen spierkracht afgebroken. 

 

 

Link naar reactie

Een citaat uit het handboek voor bankwerkers:

“Aluminium kan warm en koud worden vervormd. De meeste buigprocessen worden bij kamertemperatuur uitgevoerd. Door koudvervormen ontstaat er in het aluminium een toename van de sterkte, ook wel koudverstevigen genoemd. Hierdoor treedt plaatselijk een afname op van de koudvervormbaarheid. Door zachtgloeien van sommige legeringen bij 300 tot 450 ºC kan koudverstevigen weer teniet worden gedaan. Ook materiaal wat door middel van een warmtebehandeling harder is gemaakt, kan op deze manier weer in een zachte toestand worden gebracht. In zachte toestand heeft het aluminium de laagste sterkte en is dan het beste koud te vervormen.”

Het hangt er natuurlijk wel van af of het materiaal interne breukschade heeft en hoever het materiaal moet worden verbogen.

Zou het zelf zo proberen, de kickstarter pedaal zachtgloeien tot 100-150 graden om de buigspanning uit het materiaal te halen en daarna deze op kamertemperatuur koud te vervormen.

Heb je ook een foto van je “kromme” pedaal? ...want misschien kom je bij Sidvespa’s advies uit...een andere/nieuwe plaatsen.

Link naar reactie
48 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Een fietspedaal is niet per definitie van het zelfde materiaal gemaakt als een Vespa kickstarter.

Koud terugplooien = breken (ook zonder meppen). Ik heb met dezelfde “kracht” ook zonder “machine” met “de nodige voorzichtigheid” gewoon in de bankschroef met eigen spierkracht afgebroken. 

 

 

Ik heb het hier helemaal niet over een fietspedaal. het gaat hier over het gegoten stuk alluminium waar de fietspedaal aan is bevestigd. De "cranck" zelf !

Aan mijn fietspedaal zelf was er totaal geen schade of vervorming. en ik stond zelf bij de "drukpompmachine" toen mijn vriend de herstelling uitvoerde.

Het "ongeval" gebeurde doordat ik met mijn fietspedaal achter een laag paaltje bleef "haken"dat ik juist te laat zag, omdat ik door het zonlicht verblind was.

Een geluk dat ik zelf geen letsel had, maar mijn pedaal zat in mijn achterwiel geplooid, zodat ik niet meer kon rijden. gelukkig zat mijn voet er niet tussen.

Ik was van plan een nieuwe cranck te bestellen. maar mijn vriend zei me dat dat perfect te herstellen is. wat ook het geval is , want ik rij er al een jaar mee..

Link naar reactie

Whatevaaa... een “geplooide” “kickstarter” “breekt” bij het “terugplooien”.

Link naar reactie

verschillende mensen >> verschillende ervaringen

Ik denk dat het er van afhangt hoe ver het aluminium voorwerp vervormd is.

Bij het koud vervormen  ga je op een zeker moment voorbij de rekgrens van het materiaal en komen er breuklijnen in (die je niet altijd ziet vanaf de buitenkant) Dan terugplooien is breken. Ik heb al kickstarters kunnen terugplooien met een perspomp, maar ik heb er ook al gebroken.

Met een hamer op slaan is helemaal uit den boze en zeker niet doeltreffend omdat alu zeer stug is.

succes

Link naar reactie
2 uren geleden, Frederik9111 zei:

 een “geplooide” “kickstarter” “breekt” bij het “terugplooien”.

Dat een "geplooide kickstarter" breekt bij het terugplooien, daar twijfel ik niet aan. maar het gaat hier wel degelijk om een "verbogen kickstarter".

Iets dat verbogen is. moet volgens mij meestal te herstellen zijn. als het door iemand met veel ervaring en. met het juiste materiaal gebeurt.

Link naar reactie

Beste vrienden,

Ik heb mijn vraag gesteld omdat ik vermoedde dat het niet zo gemakkelijk was ... en dat blijkt uit de vele commentaren, goed gestoffeerd met toch wel verschillende argumenten. Maar we lijken er te komen.

Probleem: ik heb 2 omzeggens identieke Vespa's VL1T. De eerste 100% origineel, de tweede is samen gestoken met stukken die ik al jaaaren  liggen had. In productie verschillen ze slechts enkele maanden.

Voor die laatste miste ik een kickstarter. Ik heb iets gevonden dat er op leek op de beurs in Geel begin dit jaar. Maar ik twijfel of het dezelfde is!

Als ik de twee nader bekijk denk ik dat het niet dezelfde kickstarters zijn. Verschillende modellen?  En misschien moet ik gewoon een ander stuk zien te vinden, zoals iemand reeds voorstelde. Ik sta open voor een aanbod.

Gezien we er nog niet zijn wil ik de discussie verrijken met enkele foto's.

reacties welkom.

20180729_183851-400.jpg

20180729_183907-400.jpg

20180729_183957-400.jpg

20180729_184016-400.jpg

Link naar reactie

Heb zelf geen goede referentie wat de kromming van een VL1T pedaal is maar als ik onderstaand plaatje bekijk, dan lijkt het origineel flink verbogen.

128015BE-55E9-4964-A638-15F3F4A0A6AE.jpeg.8807149d2e233ff4c5227cee7bd78ba3.jpeg

Het juiste antwoord is eigenlijk al door iedereen hierboven gegeven.

Ga naar een metaalbewerker en laat deze er naar kijken en desnoods een poging wagen. Aangezien het pedaal flink verbogen is, is de kans op breuk groot. Zelfs al lukt het om het pedaal te buigen dan moet U er vanuit gaan dat het pedaal geen lang leven heeft aangezien het in de traprichting is gedeformeerd. 

Als ik zo naar de foto’s kijk lijkt vervangen de beste optie. Zelf buigen zou ik in dit geval afraden om letsel te voorkomen.

Link naar reactie

Ik ben ondertussen ook op zoek naar een vervanging. (vraag komt op ook facebook)

Is wel niet gemakkelijk te vinden. 

Heeft er iemand suggesties?

 

En van letsels gesproken ... met die verbogen kickstarter heb ik eind mei mijn achillespees afgescheurd. Ben nog verre van gerevalideerd.

Link naar reactie

Ik dacht eerst ook dat het 2 verschillende starters zijn maar als je de foto's goed bekijkt zie je dat het uiteinde van de ene vervormd ?rechter is.

Ik zou beginnen met de goede Kickstarter met behulp van een stukje triplex te bevestigen met w schroeven in de gaatjes die er al zijn. dan de omtrek aftekenen ( de ronding) en deze verwijderen dan de vervormde Kickstarter bevestigen op de 2 schroefgaten dan zie je precies wat er aan de radius moet veranderen.

Ik denk dat je hem met behulp van een persje weer makkelijk in model krijgt. Heb je geen persje of weet je niemand in de buurt dan kan het ook met een lijmtang in ieder geval rustig en geleidelijk de vorm terug brengen. Verwarmen heeft in dit geval geen zin als je het te heet stookt smelt het aluminium (legering materiaal)

Als je hem in de vervormde staat bevestigd komt het aantrappunt (rubber) te laag.

Met vr gr

Han

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...