Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Olie in luchtfilter


Ivar Plagge

Aanbevolen berichten

Kenners,

 

Na een rit van zo'n 30 km heb ik de bougie maar eens nader geïnspecteerd. Ik vond deze toch wat aan de licht kant (wittig) en vandaar dat ik een iets grotere sproeier monteren. Ik reed met een 72 sproeier en heb er nu een 74 sproeier ingezet. 

Wat echter opviel bij het verwijderen van de carburateur is dat er nogal wat olie in het luchtfilterhuis aanwezig was. Niet alleen vettig aan de binnenzijde maar echt een laagje erin die bij het scheef houden van het filter echt van links naar rechts "stroomt". Ik neem aan dat het de 2 takt olie is die in de mengsmering zit. 

Mijn vraag is hoe kan de aanwezig olie zich daar ophopen. Het lijkt me niet wenselijk dat dit filter volstroomt. Het gaat om een Polini filter. 

Graag lees ik jullie ideeën over wat de oorzaak hiervan kan zijn en wat er wellicht aan te doen is. 

Set up als volgt:

Polini filter

16.16F carburateur

74 sproeier (eerder dus 72)

Groet,

 

Ivar

Link naar reactie

Is normaal met een kelk als venturi /  luchtfilter... is een beetje spitback bij lagere toerentallen... Ik heb het zelf ook... en mijne vespamaat die ook met polini kelk en filter rijdt ook.

Is een nadeeltje / bijverschijnsel van rijden met een kelk...  soms kan spitback ook resultaat zijn van een geschonden intake-vlak.. maar bij mij is dit zeker ni het geval. motor is kompleet gereviseerd en intake vlak was perfect.

Ik doe mijne vespa een pamper aan  als hij lang stilstaat in de garage ;-)   = vod rond motor ...anders kans plekjes  2-takt olie op de vloer

Grtz... en vele fijne vesparitjes met dit mooie weertje

Link naar reactie

@propliner Bedankt voor je reactie. Die lage toeren herken ik wel. Rij met een 70 CC cilinder en bij 50/55 km/h maakt deze niet veel toeren. Grote kans dat op die momenten dit ontstaat. 

Alternatief is meer toeren maar ja in wil in de 4e versnelling ook niet constant 65/70 km/h rijden. Dat vergroot de kans op een gesprek met de politie ook alleen maar :D

Ik zal eens kijken of wat vaker in de 3e kan blijven. 

Nogmaals dank!

Link naar reactie

Of.. je kan ook je standard luchtfilter terugplaatsen.. dan lekt hij ni meer... was bij mij toch het geval.. maar ik neem dat lekje er toch bij.. nu iets méér vermogen en "voller" geluid met dat kelkje :)

grts

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...