Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 150 gl 1961 start probleem


Campo

Aanbevolen berichten

Vraagje voor de kenners: 

Mijn vespa start niet met de kickstarter. In gang lopen is de enige mogelijkheid. 

Kleine voorhistorie: 

ik kocht de originele vespa enkele maanden geleden in niet rijdende toestand. 

Wat heb ik gedaan: 

benzinetank uitgekuist + nieuwe benzine, nieuwe olie, carburator uitgekuist + nieuwe pakkingen en afgesteld, contactpuntjes afgesteld, motor algemeen terug opgepoetst, nieuwe bougie,nieuwe bandjes.. 

Eens de motor in gang is rijd hij heel vlot en zijn er geen problemen. 

Iemand een idee wat het probleem zou zijn? 

Thanks!

728C44B3-F10A-4396-B868-2D0A07A2ED8E.jpeg

D35D6ACD-70E9-4AF4-ACFB-88293D61ED9B.jpeg

Link naar reactie

Ik zou es checken op een lekkende kraan (verzopen motor) of een ferme luchtbel in de benzineleiding.

Link naar reactie

Als je de kickstarter gebruikt gaat het vliegwiel wel gewoon rond, voel je weerstand en komt het kickstartpedaal gewoon weer terug omhoog in de beginstand?

Hoe strak staat je koppelingskabel?

Link naar reactie
12 uren geleden, Spaniard zei:

Heb je een nieuwe vlotternaald in je carbu gestoken ? 

Mij lijkt het dat je motor wat verzuipt tijdens stilstand 

grtz 

Geen nieuwe vlottenaald gestoken, maar ik denk dat de zoektocht hier naar best moeilijk kan worden (carbu type UA-19). 

Mocht ik hier niet van vinden welk type carbu past hier nog op (play&play)? 

10 uren geleden, Frederik9111 zei:

Ik zou es checken op een lekkende kraan (verzopen motor) of een ferme luchtbel in de benzineleiding.

Geen luchtbel, ik heb eerder het gevoel dat hij te weinig benzine krijgt. Bij het in gang lopen moet ik nogal redelijk fel aan de slag met de gashendel. 

Benzinekraantje aan de benzinetank is ook vervangen trouwens.

9 uren geleden, Pilaf zei:

Als je de kickstarter gebruikt gaat het vliegwiel wel gewoon rond, voel je weerstand en komt het kickstartpedaal gewoon weer terug omhoog in de beginstand?

Hoe strak staat je koppelingskabel?

Hij heeft genoeg compressie. Kickstarter komt inderdaad gewoon terug naar de beginstand zoals het zou moeten. 

 

Koppelingskabels ben ik afgebleven. Naar mijn gevoel lijkt hier ook alles normaal. 

Link naar reactie

Zoals hierboven aangegeven even de bougie contoleren of deze vonkt (kleur) en of deze nat is.

Eventueel zelf van een fles een mini brandstoftank (met koppeling en ontluchtingsgaatje) maken en deze direct aansluiten op de carburateur om de tank, filter en kraan uit te sluiten. Het zou ook je carburateur kunnen zijn, misschien toch nog wat vuil losgekomen na het reinigen (heb je deze ultrasoon gereinigd?).

En heb je de timing na het afstellen gecontroleerd met een timing lamp (stroboscoop).

Link naar reactie
44 minuten geleden, Campo zei:

Geen luchtbel, ik heb eerder het gevoel dat hij te weinig benzine krijgt. Bij het in gang lopen moet ik nogal redelijk fel aan de slag met de gashendel. 

Benzinekraantje aan de benzinetank is ook vervangen trouwens.

Klinkt meer en meer als een verzopen/verstikte motor hoor. Tank opgehoffen? 2cm net onder de kraan is voldoende voor een beetje vacuum dat je met de kickstarter niet weggetrokken krijgt; met al in gang lopend. 

Nieuwe (RMS-brol) kraantjes kunnen ook lekken, hoor (zelfs meer dan oude).

 

Link naar reactie

Overigens: da’s geen GL maar een Spaanse 150 met directe cilinder carburatie. Persoonlijk zou’k daar geen centen ingieten. Nieuw LML blokje erin en knallen maar. 

Link naar reactie
2 uren geleden, nero zei:

Ik vermoed een te zwakke ontsteking. Controleer de kleur van de vonk: wit, geel of blauw? 

Groetjes, nero. 

Witte vonkjes.. na wat opzoek werk heb ik gelezen dat het niet ideaal zou zijn. 

@nero een idee waar ik best begin met mijn zoektocht? 

Link naar reactie
2 uren geleden, Pilaf zei:

Zoals hierboven aangegeven even de bougie contoleren of deze vonkt (kleur) en of deze nat is.

Eventueel zelf van een fles een mini brandstoftank (met koppeling en ontluchtingsgaatje) maken en deze direct aansluiten op de carburateur om de tank, filter en kraan uit te sluiten. Het zou ook je carburateur kunnen zijn, misschien toch nog wat vuil losgekomen na het reinigen (heb je deze ultrasoon gereinigd?).

En heb je de timing na het afstellen gecontroleerd met een timing lamp (stroboscoop).

Timing staat nog op het programma om zeker te zijn. 

Link naar reactie

Witgele vonken zijn ideaal, blauwe vonken wijzen meestal op een zwakke ontsteking. Je kan voor alle zekerheid de bougiekop eens verwijderen en het kabeluiteinde op een cm van een metalen deel houden op de motor.  Als hij dan stevige vonken "trekt" is de ontsteking ok. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 15-7-2018 om 14:09, nero zei:

Witgele vonken zijn ideaal, blauwe vonken wijzen meestal op een zwakke ontsteking

even terug vanonder het stof halen ...

Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat vonk blauw moet zijn, en dat wit/geel op zwakke bobine wijst??

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...