Ivar Plagge Geplaatst: 14 juli 2018 Delen Geplaatst: 14 juli 2018 Hallo allemaal. Na de eerste probleemloze 300 km begint de Vespa kuren te vertonen. Van het ene op het andere moment heb ik het volgende probleem. Als ik rij (verlichting is aan) en vervolgens de richtingaanwijzer aanzet begint de motor plots in te houden met dezelfde frequentie waarmee de lichten knipperen. En niet een klein beetje maar echt fors. Ik heb inmiddels de massapunten bekeken. Het contactpunt aan het frame (was gespoten) heb ik inmiddels kaal gemaakt zodat daar goed contact is. Verder lijkt alles goed te zitten voor wat betreft de stekkers. Waar moet ik gaan zoeken voor de oorzaak (waar zouden jullie beginnen?): Knipperlicht relais? spanningsregelaar? Stator? En wat kan de oorzaak zijn dat dit (zo plots) ontstaat. Als de verlichting uit is en ik zet dan de richtingaanwijzer aan dan merk je een heel klein beetje inhouden maar dat staat in schril contrast met het moment dat verlichting wel gevoerd wordt. Dan is het echt zeer onprettig rijden. Benieuwd naar jullie meningen. Bedankt alvast! Groet, Ivar Link naar reactie
Ivar Plagge Geplaatst: 14 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 14 juli 2018 Nog een kleine toevoeging op bovenstaand bericht. Als ik de scoot start met de verlichting aan dan slaat deze wel aan m aar draait heel laag in de toeren. Reageert ook amper op de gashendel. Als dan de verlichting uitgaat komt de scoot wel normaal op toeren en reageert ook op de gashendel. Zou het ook de bobijn kunnen zijn? Zal anders spoedig eens proberen te filmen onderweg zodat motorgeluid wat duidelijke wordt. Link naar reactie
Gio Geplaatst: 14 juli 2018 Delen Geplaatst: 14 juli 2018 Kan misschien je accu liggen die aan vervanging toe is, heb het zelfde voor gehad wel niet met een vespa. Een chinees model, misschien daar eens zien. Mvg Gio Link naar reactie
Ivar Plagge Geplaatst: 15 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 15 juli 2018 @Gio Bedankt voor je reactie. Het gaat echter om een exemplaar zonder accu (vergeten te vermelden ) Link naar reactie
nero Geplaatst: 15 juli 2018 Delen Geplaatst: 15 juli 2018 Begin met de pinkers één voor één af te koppelen en dan te proberen. Mogelijk kan je zo uitsluiten waar het probleem zich bevindt. Groetjes, nero. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 15 juli 2018 Delen Geplaatst: 15 juli 2018 Je geeft zelf al de 3 mogelijke veroorzakers aan. Controleer ook de bedrading tussen het knipperrelais, gelijkrichter en de spanningsregelaar zodat je zeker weet dat daar geen massa wordt gemaakt. Je kan je knipperrelais loshalen en testen. Is het relais goed dan terugzetten en lamp voor lamp testen om uit te sluiten dat daar je probleem zit. Dan ga je naar de spanningsregelaar, deze is uit mijn hoofd 80watt dus het zou kunnen zijn dat deze niet meer levert wat er van hem verwacht wordt, deze ook even testen. Zijn je kop- en achterlamp correct qua wattage? En vervolgens zoals je zelf aangeeft kom je bij je stator uit en daar dan je de spoelen doormeten. Waarschijnlijk heb je het schema al maar ter aanvulling het gekleurde schema van de PK50XL (batterijloze model). Bron: https://www.vespaonline.de/thread/210122-schaltplan-pk50-aufbereitet/ Link naar reactie
Ivar Plagge Geplaatst: 15 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 15 juli 2018 Inmiddels volgens volgende gedaan. Gisteren een knipperlicht relais gewisseld. Deze deed echter helemaal niets dus zal waarschijnlijk stuk zijn. Vanmorgen de bobine gewisseld met één die ik nog had liggen. Even een kort stukje gereden en dit lijkt goed. Hopelijk vanmiddag nog wat meters maken om te kijken of het goed is. Bedankt voor de reacties en oplossingen! Groet, Ivar Link naar reactie
Ivar Plagge Geplaatst: 17 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 17 juli 2018 Nou het probleem lijkt opgelost. Inmiddels zo'n 85 km gereden en dat geeft verder geen problemen. Wel weer wat anders ontdekt maar zal daarvoor een nieuw topic starten. Bedankt iedereen! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.