Ga naar inhoud
Vespaforum.be

oliepomp werkt waarschijnlijk niet


1969

Aanbevolen berichten

Na wat aanpassingen ( andere uitlaat en carburatoraanpassingen ) reed ik tot vorige week gelukkig rond met een wat vinniger px-je. Tot hij vast liep. Ik heb nu alles gedemonteerd en gezien dat de piston weinig of geen vervuiling heeft ( na oppoetsen met wat benzine is hij weet zoals nieuw, ook zo met de cilinderkop) . is het een optie om de oliepomp uit te schakelen en eventueel zelf te mengen. Het is een standaard px150 met een BMG big box en de nodige aanpassingen in de carbu. Hoeveel procent olie moet ik dan mengen ?

Alvast bedankt,

Dimitri

Link naar reactie

Jazeker. Bij mij gaat bij elke revisie of cilinderupgrade de oliepomp (verticaal tandwiel uit de carter, plat tandwiel incl. veer en busje vanonder het oliepompdeksel), plug erin en zelfmengen op 3%. Een klein uurtje werk. 

Link naar reactie

@Frederik9111, moet dit alles gebeuren of kun je ook gewoon geen olie meer in het reservoir doen, want eerlijk, tandwielen ect. Dit gaat mijn petje te boven. ik neem aan dat de motor dan open moet? Ik weet niet hé, de clinder afnemen en piston vervangen ok , maar carter opendoen :unsure:

Link naar reactie

De pomp vanaf nu “droog” laten draaien is geen goed idee. De bovenste tandwielen worden gesmeerd door een kluitje vet en de mengolie. Zonder die laatste gaat die op termijn vastlopen (en het vierkante tandwiel dat op zich wordt aangedreven door een groot rond exemplaar dat op zit rechtstreeks op de krukas draait). Je wil geen losbrekende tandjes in je versnellingsbak rondslingeren hebben.

De carter moet er niet voor open. Het verwijderen van de oliepomp is kinderspel. Inspiratie webste en youtubetjes bij de vleet! 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...