Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Werking benzinemeter??


Ivar Plagge

Aanbevolen berichten

Nu eindelijk mijn Vespa prima rijdt is het tijd voor de randzaken en deze te verbeteren / herstellen.

Mijn benzinemeter geeft altijd een vol niveau aan en loopt dus niet netjes terug. Of de motor nou aan staat of niet. Wat is precies de werking van deze meter. Een ander exemplaar (helaas optisch in een veel minder goede staat) staat wel netjes op "nul". Als ik deze omdraai en even op de kop hou dan zie je de meter oplopen naar en volledig vol niveau. En uiteraard bij het terugdraaien naar de normale positie zakt de meter weer.

Ik ben dus benieuwd hoe de werking in elkaar steekt EN of er wat te doen is aan een meter die alleen maar VOL aangeeft.

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Groet,

 

Ivar

Link naar reactie

Waarschijnlijk is de potentiometer stuk die aan de detectie-eenheid zit aangezien de andere wel werkt en de indicator dan goed aangeeft. 

De werking is simpel:

De detectie-eenheid die je in je tank monteert, meet hoeveel brandstof er nog in de tank zit, maakt gebruik van een vlotter, verbonden met een potentiometer. Als de tank leegraakt, daalt de vlotter langs een weerstand, waardoor de weerstand wordt verhoogd. De indicatoreenheid op het stuur geeft aan de hand van de spanning een waarde aan. Wanneer de tank vol is en er maximale spanning is, wijst de naald naar F(ull), wat duidt op een volle tank. Wanneer de tank leeg is en de minste spanning wordt waargenomen, wijst de naald naar E(mpty) wat duidt op een lege tank.

Bron:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Brandstofmeter

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Pilaf zei:

Waarschijnlijk is de potentiometer stuk die aan de detectie-eenheid zit aangezien de andere wel werkt en de indicator dan goed aangeeft. 

De werking is simpel:

De detectie-eenheid die je in je tank monteert, meet hoeveel brandstof er nog in de tank zit, maakt gebruik van een vlotter, verbonden met een potentiometer. Als de tank leegraakt, daalt de vlotter langs een weerstand, waardoor de weerstand wordt verhoogd. De indicatoreenheid op het stuur geeft aan de hand van de spanning een waarde aan. Wanneer de tank vol is en er maximale spanning is, wijst de naald naar F(ull), wat duidt op een volle tank. Wanneer de tank leeg is en de minste spanning wordt waargenomen, wijst de naald naar E(mpty) wat duidt op een lege tank.

Bron:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Brandstofmeter

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

 

 

Dank voor je duidelijke uitleg. 

Ik heb voor het plaatsen van mijn post ook de meter in de tank gewisseld om te kijken of dat effect had. Dat heeft het niet. 

Voor de duidelijkheid mijn meter op het dashboard geeft ten alle tijde FULL aan. Of de motor nou aanstaat of niet. Ook als ik het tellerhuis demonteer staat deze meter op FULL. 
Het euvel zit dus aan de kant van de indicator. 

Iemand enig idee waarom deze blijft "hangen" op FULL en wat ik er aan kan doen?

Link naar reactie

Dan heb ik je verkeerd begrepen, het probleem zit dus bij de teller aangezien deze ook op Full blijft staan als je de unit verwijderd hebt.

Er staat een mooi filmpje op youtube hoe je de teller uit elkaar haalt zodat je de brandstofmeter beter kan bekijken. Het is wel in het Italiaans maar de beelden zeggen genoeg.

(en ook een filmpje hoe je deze weer in elkaar zet).

Zou eens gaan kijken of de brandstofnaald misschien vast zit door corrosie of vuil. Vaak is dit wel op te lossen met contact spray. Controleer ook meteen de kabels en connectoren van en naar je teller en meet deze door, zodat je ook kan uitsluiten dat daar je probleem zit.

Kan je het probleem niet vinden dan kan je altijd de goede onderdelen gebruiken uit je reserve km teller zodat je toch met een knappe teller kan rijden.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...