Ga naar inhoud
Vespaforum.be

probleemstelling 1 en 2 .. PX en PK


Cult

Aanbevolen berichten

Probleemstelling 1 : Vespa PX200 E... juist terug van onderhoud en nieuwe koppelingkorf etc... Kickstart, en dan slaat hij niet aan... start enkel met in gang lopen.. dit is echter niet altijd het probleem! na een nacht stilstaan, juist gekickt en weg van 1 keer... rara, wat zou dat kunnen zijn...

Probleemstelling 2 : Vespa PK 50 S ... altijd 45 gereden op kilometrik.. nu bij volle gas open... zakt soms weg naar 30... 35... 40 ... terug 30... gaat niet meer naar 45 ... heeft dat te maken met de warmte?

 

Dank u

Link naar reactie

vanwege gebrek aan anderen, zal ik een poging wagen.

 

PX200 : ik zie geen verband tussen vervangen korf en probleem. Dus probeer eens nieuwe bougie/kop, kijk eens of er geen knik in de benzinedarm zit. Ik zat ook te denken aan pick-up, misschien ?

(zelfde probleem eens gehad bij een PX en toen was het de bougie. Bij een GS160 idem, daar was het de bobijn die te warm was geworden en eens afgekoeld wel doorgaf, niet grappig als je zo onderweg stilvalt, geen vonk meer, dus alternatief vervoer naar huis om aanhanger te halen en vervolgens aankomen en 1 kick en wel starten...)

 

PK50S is dat niet altijd elektronische ontsteking ? Ik zou denken carbu en sproeiers uitblazen. 

Link naar reactie
3 uren geleden, josse zei:

PK50S is dat niet altijd elektronische ontsteking ? Ik zou denken carbu en sproeiers uitblazen. 

Niet altijd nee, ik heb er gehad met punt- en met elektronische ontsteking; afhankelijk van het jaartal/land van herkomst werden ze in 6V of 12V gemaakt.

 In het geval van puntontsteking kunnen de contactpunten versleten/gecorrodeerd zijn? Telkens terugval door een matige vonk

Link naar reactie

px 200

>  toch geen kwestie van verzuipen ? 

 

pk

> ik zou beginnen met carbu een goed uitkuisen > ontsteking volledig checken

> met dit weer mag er qua bougie ook een 7 in ipv 6 , maar dat gaat het eigenlijk niet maken ( in italie is altijd warm... )

> uitlaat van 30 j oud ? 

Link naar reactie

Adrian

 

Idd, de uitlaat is er nog nooit af geweest... Kan die "vol" zitten.?

PX staat bij de dealer...ging de koperen spoelen achter vliegwiel checken...

 

Merci om mee te denken

Link naar reactie
1 hour ago, Cult said:

Idd, de uitlaat is er nog nooit af geweest... Kan die "vol" zitten.?

Als er flink wat km-ers op staat kan dat zeker, pijp vervangen of old skool dechoken...:)

 

Link naar reactie

...waarschuw de buren maar alvast. 

Heb even niet de pdf van jouw model voor me maar bij de 5% modellen hebben ze het er over dat je om de 4000km moet decoken...dus zeg met 2% dat het om de 10000km wordt aangeraden. 

89F1A2A8-3AA7-4A3B-B246-145920364E87.thumb.jpeg.fb0229172dc494bcb5a29f2d85c584e6.jpeg

Het decoken is een leuk expirement maar een nieuwe pijp is misschien een beter idee.

Link naar reactie
13 uren geleden, Cult zei:

PX staat bij de dealer...ging de koperen spoelen achter vliegwiel checken...

?! Topdealer...

Als de Vespa start en rijdt is er niks mis met de ontsteking. Klinkt eerder als een luchtbel in de benzineleiding.

Link naar reactie
8 uren geleden, Pilaf zei:

...waarschuw de buren maar alvast. 

Heb even niet de pdf van jouw model voor me maar bij de 5% modellen hebben ze het er over dat je om de 4000km moet decoken...dus zeg met 2% dat het om de 10000km wordt aangeraden. 

89F1A2A8-3AA7-4A3B-B246-145920364E87.thumb.jpeg.fb0229172dc494bcb5a29f2d85c584e6.jpeg

Het decoken is een leuk expirement maar een nieuwe pijp is misschien een beter idee.

Decoken is met de huidige benzines al ongeveer 20 jaar totaal overbodig. 

Link naar reactie
8 hours ago, Frederik9111 said:

Decoken is met de huidige benzines al ongeveer 20 jaar totaal overbodig. 

Dat komt omdat we in de laatste 20 jaar gemakkelijker zijn geworden in het vervangen i.p.v. repareren/reviseren. Waarom smerige handen krijgen en een milieudelict plegen als men ook makkelijk en goedkoop een nieuwe pijp kunnen aanschaffen.

De hoeveelheid koolaanslag hangt er helemaal van af welke soort olie (mineraal of syntetisch) je gebruikt en hoe “vet” je het mengsel rijd. Ook hangt het er van af of men korte of lange stukken rijdt, en met bijvoorbeeld getunde motoren is de koolafzetting veel minder (hogere temperaturen) dan bij de standaard motoren.

Bij tweetaktmotoren zet zich altijd een hoeveelheid verbrande olie en gedeeltelijk verbrande benzine in de uitlaat af in de vorm van kool en teerachtige substanties, en dit is afhankelijk van bovenstaande.

De onderhoudsintervallen zullen inderdaad niet meer kloppen door de verbeterde brandstoffen en 2 takt oliën maar 40000km op 1 pijp...

Of het je probleem oplost, denk het niet..maar je uitlaat heeft wel wat aandacht nodig.

Link naar reactie

Na ontkolen is hij ook veel roestgevoeliger ( is dat een woord ? ) , ik zou er ineens een sitoplus opzetten .

Maar ja , is het al zeker dat de uitlaat het probleem is??

 

Link naar reactie
13 uren geleden, Frederik9111 zei:

Als de Vespa start en rijdt is er niks mis met de ontsteking. Klinkt eerder als een luchtbel in de benzineleiding.

ook niet perse een zekerheid. Heb er al gehad die juiste waardes meet op de brug, maar eens warm niet meer de juiste waardes hebben, met slecht rijgedrag (percies op choke) als gevolg.

ik zou hier eerder richting carburator denken, verzuipen. Hou er ook rekening mee dat het al 2 weken +30graden buiten is hé

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Leuk dat het opgelost is Cult, maar kan je even uitleggen wat het verband is tussen niet starten met de kick en de koppelingsveren? 

Indien anderen zich geroepen voelen om dit uit te leggen, graag.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...