Ga naar inhoud
Vespaforum.be

T5 Malossi blues


Peelke

Aanbevolen berichten


Boys n gals,

Ik zit een beetje vast met een gereviseerd T5-blok. Nadat er een naaldlager door mijn cylinder is gegaan (ouch!), heb ik een nieuwe piston, cylinderkop en cylinder moeten steken. Ineens een Malossi 172cc T5-kit erop gezet en alle lagers, keerringen en pakkingen vervangen. Die kit heeft geen verdere aanpassing nodig qua uitlaat of carbu, alleen de sproeier vervangen door een bijgeleverde 122 en de timing aanpassen van 16°(T5 standard) naar 13-14°.

Hier gaat ie:
De motor start maar is heel lui en reageert niet direct. Hoge toeren halen kan in neutraal, maar je moet heel veel gas geven (volledig open). Ook om ralenti te draaien, moet je veel gas geven, anders valt hij stil (zelfs met stelschroef ralenti helemaal ingevezen).
Rijden kan amper. Gas moet bijna volledig open en het vermogen valt totaal weg, telkens vanaf hetzelfde (lage) toerental. Dan blijft ie op dat toerental hangen, ongeveer hetzelfde in elke vitesse.  Geen schokken of variatie. Resultaat: max 35km/u in 4e. Zonder belasting geraakt de motor wel in hogere toerentallen.

Al (dubbel)gecheckt:
carbu, sproeiers, vlotter, pakkingen, …
carbu mixschroef (1,5 toer standaard, veranderen heeft geen invloed)
carbu pakking
verse benzine, benzineleiding ok, debiet ok
timing ontsteking 14° (veranderen heeft geen invloed)
compressie 9bar
bougie B9ES en B8ES (chocolat) + andere bougiekabel
sterkte vonk + uitlaat: niet kunnen meten maar visueel en voelend lijkt dit ok
ik ben geen 100kg bijgekomen da'k weet. En de handrem staat ook niet op.

 

AAAAHH!!! Mister Haynes is also running out of ideas!!
Waar kan het nog aan liggen?

Misschien?:
Krukas/inlaatpoort onder de carbu die niet meer goed afsluit?
Misschien toch iets de uitlaat? (hoe test ik dit zonder een andere uitlaat te moeten kopen? Polleke ervoor houden?)

Any ideas welcome!

Plke

p.s. foto totaal irrelevant; maar het blijft mooie techniek om naar te kijken ;)

IMG_5394.JPG

Link naar reactie

hoe zag de compressieplaat eruit in de carter? als er een naaldlager is doorgevlogen is de kans groot dat hier een kras in staat

Link naar reactie
1 hour ago, nero said:

De bougie al gecheckt (voor zoveel als mogelijk)? 122 vindt ik persoonlijk vrij veel voor een 172cc. 

Welke stationaire sproeier steekt erin, luchtmengbuis BE3, ….  ? 

Groetjes, nero. 

Yes, verschillende bougies geprobeerd + andere bougiekabel: zelfde resultaat.

De rest van de carbu is standaard T5 gebleven (volgens de Malossi manual moet je enkel die sproeier aanpassen). Ik ga de originele sproeier nog eens proberen voor de jol, maar die is in principe te klein (T5's zijn sowieso al dorstige beestjes :)

Link naar reactie
1 hour ago, cee said:

hoe zag de compressieplaat eruit in de carter? als er een naaldlager is doorgevlogen is de kans groot dat hier een kras in staat

Visueel onbeschadigd. De naald is mooi door de uitgangpoort gegaan. (Daar zit dus wel een kap in, dus cylinder maar vervangen.)
Wel heb ik nog stevig moeten meppen met een rubber hamer om de (gekoelde) krukas terug in het (verhitte) lager te krijgen. Ik had geen trekker (sorry). Misschien daar de krukas scheef geklopt? Maar als die krukas niet meer perfect uitgelijnd is, zou ik toch veel meer lawaai moeten horen, niet?
Ik zal die ingangspoort boven de compressieplaat eens volgieten met 2t-olie en zien hoelang het blijft staan (volgens Haynes). Of kan ik dat op een andere manier testen?

Link naar reactie
1 uur terug, Peelke zei:

Yes, verschillende bougies geprobeerd + andere bougiekabel: zelfde resultaat.

De rest van de carbu is standaard T5 gebleven (volgens de Malossi manual moet je enkel die sproeier aanpassen). Ik ga de originele sproeier nog eens proberen voor de jol, maar die is in principe te klein (T5's zijn sowieso al dorstige beestjes :)

Ik bedoelde de kleur van de bougie.  :)

Probeer ook eens zonder luchtfilter een eindje te rijden, kan ook één en ander uitsluiten. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Ik had een vergelijkbaar probleem. Spie aan de vliegwiel kant was afgebroken. Stationair prima maar veel gas nodig om in toeren te komen. 

Denk als je kunt rijden dat dit het niet is maar goed om even te controleren. 

Link naar reactie

122 is de correcte sproeier die ook standaard bij de 172 Malossi MRP kit meegeleverd wordt. Statortiming is ook correct.

Ik heb al es vergelijkbare symptomen gehad bij een foute (meedraaiende) krukasbourrage. Piston ondersteboven idem.

Link naar reactie

Sidvespa & Frederik: HELDEN!!! :o)

De piston zat omgekeerd.

AAAAAHHH!!!

Schaamrood op de wangen en #facepalm

Ter mijner verdediging; er stond geen pijl op die Malossi piston. Dat markerinkje bovenaan is enkel een nummer "3L". Ik herinnerde me dat ik bij assemblage naar een pijl had gezocht, en uiteindelijk de kant van de piston met de poort in t.o.v. de uitlaatpoort had gezet; maar die moet dus omgekeerd. Tsk! Nieuwe entry in de reeks “dingen waarvan je dacht; dat overkomt alleen iemand anders”…

Blokje snort als een tierelier nu! Superbedankt iedereen! Zonder jullie suggesties was ik blijven zoeken in de carbu. Ik hoop alleen niks beschadigd te hebben met het verkeerd testdraaien… Maf dat die motor uberhaupt draait met omgekeerde piston.

@koeno83: check, spieke nog ok, thx!
@bowyer: yes, gedubbelcheckt.
@MisterT: toch bedankt voor de uitlaat!

Vrolijk roderend richting terras nu.

Cheers!

IMG_6084.JPG

Link naar reactie
12 hours ago, Peelke said:

Sidvespa & Frederik: HELDEN!!! :o)

De piston zat omgekeerd.

 Ik hoop alleen niks beschadigd te hebben met het verkeerd testdraaien… Maf dat die motor uberhaupt draait met omgekeerde piston.

 

 

die dingen kunnen wel tegen een duwtje hoor...

Motor loopt sowieso, allen is de in- en uitlaattiming grof verkeerd. Als je de ontsteking laat genoeg zet kun je'm trouwens afteruit laten draaien ook...

Link naar reactie
45 minutes ago, pdvd said:

Was dit het blok van je Dakar T5? 

Sadly, yes :-/

De Sahara en heeft ze overleefd, maar de jungle van Arendonk heeft haar de das omgedaan. Lagerpin van het small end gebroken en door de cylinder gejaagd. Was nochtans maar een Noordkaapritje oud, net daarvoor vervangen, allemaal volgens specificaties, met beste materiaal van SIP en beste olie. Zat geen speling op (in de lengte), maar aan de pistonpin te zien is er iets serieus beginnen slepen voor die pin brak. Resultaat: piston gesjosd, cylinderkop vol putten en een kap in één van de cylinderpoorten. Dat is wat amper 2mm hard staal op de foute plek veroorzaakt.

Bon, ik ben al blij dat ze terug rijdt. De originele Nicasil-cylinder hou ik bij natuurlijk, misschien kan ik die gehavende poort ergens laten repareren? (Alhoewel, met die nicasil weet ik het niet goed...)

 

 

IMG_3382.JPG

IMG_3383.JPG

IMG_3392.JPG

Link naar reactie

Ach beter hier dan onderweg. Zo reed ik een keer op en neer naar Italië met mijn P en eenmaal thuis de volgende dag naar het werk waar de Vespa er voor de deur van mijn werk mee kapte (en achteraf bleek ook de primair in de puin te liggen) 

Link naar reactie
19 uren geleden, Peelke zei:

De Sahara en heeft ze overleefd, maar de jungle van Arendonk heeft haar de das omgedaan.

Arendonk is gevaarlijk :D, maar die jungle heb ik nog niet gevonden hoor :P

Link naar reactie
7 hours ago, Dimitripx125 said:

Als de pistonpen zo ingelopen is, hoe zat het dan met krukas small end?

Negative-thinking , ik weet het, maar wel iets om over na te denken / na te kijken.

Da’s niet negatief maar voorzichtig :) Small end was onbeschadigd. Vermoed dat de relatieve hardheid ervan nog hoger is dan die van de lagers. 

Nog altijd niet zeker wat er precies is misgegaan (tenzij defect materiaal). Ik weet wel dat ik die gebroken naaldlager destijds bij het monteren had ingevet met kogellagervet. Misschien was dat al een slecht begin. Sindsdien smeer ik die delen bij het monteren enkel met  motorolie. 

6 hours ago, Zoef said:

Arendonk is gevaarlijk :D, maar die jungle heb ik nog niet gevonden hoor :P

Aan t brugske over de vaart! Trouwens, Arendonk = brousse man :) En ik mag da zeggen want ons moeder is van daar (den Horst / Huest), jom!

Link naar reactie
Op 2-7-2018 om 15:04, Peelke zei:

 

IMG_3392.JPG

Gooi die maar weg. Niks aan te doen.

Op 1-7-2018 om 23:42, Peelke zei:

Ik herinnerde me dat ik bij assemblage naar een pijl had gezocht, en uiteindelijk de kant van de piston met de poort in t.o.v. de uitlaatpoort had gezet; maar die moet dus omgekeerd. 

IMG_6084.JPG

Naast de pijl of een “SC” (van SCarico of uitlaat in het Italiaans) is er nog een eenvoudig basis principe om de kant van de uitgang te herkennen. De sluitpinnetjes van pistonringen staan ALTIJD zo ver mogelijk WEG van de uitlaatpoort. Bij Vespa largeframe zitten de sluitpuntjes dus altijd bovenaan. Omgekeerd bij smallframe, etc...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...