Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PK50 viel uit en wil niet meer starten


kacheltje

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, 

Sinds een jaartje ben ik een gelukkig eigenaar van een Rode PK50 XL (kickstart & schakel). Van de week had ik de wind flink mee en waagde ik een poging voor een topsnelheid ;). Normaal rijd ik maximaal zo'n 60kmpu. Er zit een Sito plus uitlaat onder, vandaar dat hij wat harder loopt. Nu met wind mee reed ik bijna aan 70kmpu. Plots viel het vermogen half weg. Scooter bleef wel rijden maar met veel minder power dan normaal. Toen ik eenmaal een lagere snelheid had bij een stoplicht viel hij dan toch echt uit. Sindsdien niet meer aan de praat gekregen.

Reeds flink lopen speuren op het net wat het onderdeel kan zijn en het een en ander uitgesloten:

  • Bougie(dop) = in orde. Want net nieuw en vonk netjes
  • Carburateur volledig gekuist na dit voorval
  • Uitlaatpakking vervangen
  • Benzine bijgevuld
  • Gecontroleerd of benzinekraan / filter niet verstopt waren

Het nu zojuist het vliegwiel gedemonteerd. Het kal/piel in aanwezig op de plek waar het hoort. Wellicht iets geks met ontsteking of 1 van de spoelen. Ik heb een foto bijgevoegd.

Wie kan mij uit de brand helpen met de gouden tip?

IMG_2397.JPG

Link naar reactie

Als je gewoon vonkt hebt uit je bougie kan het je ontsteking niet zijn. Ik denk ook eerder dat het iets mechanisch is. haal de cilinderkop er eens af zou ik zeggen dan weet je meer. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Als je een anderhalve pistonring er door jagen "een beetje slijtage" noemt dan is er idd een beetje slijtage...  :)

Of een nieuwe kit kopen of de cilinder laten boren en een overmaat piston plaatsen (soms komt dit laatste duurder uit dan boren). 

En idd je setup van de carbu eens deftig bekijken is niet slecht... 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Ah, het is voor het eerst dat ik een cilinder in mijn handen heb. Bedankt voor de reacties.

Heb het idee dat er nu een 80cc DR cilinder onder zit. Zoiets staat op de cilinderkop.

Er zit een 16.10 carb in. Vertanding ben ik nog niet achter. Uitlaat is een Sito plus.

Zou deze cilinderkit goed zijn ter vervanging? Of is iets anders aan te raden?

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/racing+cilinder+dr+85+cc+_10006000

Link naar reactie

Ja kan in principe elke kit erop schroeven. Maar zoals eerder aangegeven kan je beter eerste kijken naar de huidige set-up. 

Welke carb? Welke maat sproeier? Welke overbrenging? 

Dan kan je de oorzaak van je vastloper achterhalen én weet je welke kit het beste past bij je huidige carb/vertanding.

Link naar reactie

Je carb en vertanding zijn perfect  voor 50 cc.

Vanaf 75 cc is een 16/16 carb al gewenst . daar zit dan sproeier van +- 70 op.  Dus op en 80 cc met een 16/10 en sproeier 66?  is om problemen vragen lijkt me.

Dus ofwel snelle 50 cc erop .

Ofwel ineens grotere carb / cilinder..

 

Grtd

Link naar reactie

Dank voor de reactie Adrian, 

Ik vraag mijn af:

1. Snelheid met een 50cc racing, zou dat ook zo rond de 60-65 liggen? En qua rij-eigenschappen, wat merk je van zo'n snelle/racing cilinder? Klinkt wel aantrekkelijk dat er dan geen andere carb of hoeft.

2. Het is mij niet duidelijk of er nu een Pinasco wieletje op zit. Het is wel 16t, maakt dat dan verder nog uit of wordt die Vespa op magische wijze sneller zodra er Pinasco op zit?

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Inmiddels bolt de Vespa weer :) 75cc cilinder geplaatst, alles terug gemonteerd en direct weer lopen.

Echter; ik hoor een tikken, schrapend geluid vanuit vliegwiel/carter komen. Het gaat sneller naarmate toerental hoger is. Vliegwieldeksel is vrij. Wel hoor ik een tik als ik het vliegwil in zijn vrij ronddraai. Iemand een idee?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...