Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schokdempers vervangen of reviseren


vidji

Aanbevolen berichten

Ik vraag mij af of het geen tijd wordt om de schokdempers op mijn GL van '63 eens aan te pakken. Vooraan gaat hij nogal hard door wanneer ik rem, zo erg dat mijn km-teller kabel gebroken is, dus een nieuwe (stijvere) veer is misschien van toepassing? Ofwel loopt de kabel verkeerd? Ik weet dat oliedempers na verloop van tijd hun viscositeit verliezen door ouderdom en vocht en vroeg mij af of ik dan niet beter de olie vervang? Dan is enkel de vraag welke olie omdat dit tricky kan zijn voor de rubbers en welke delen zou ik nog moeten vervangen?

Ik had al eens in het forum gezocht maar niet direct de nodige info gevonden.

Ik was eens gaan kijken op SIP maar zijn raden ineens nieuwe shock's. Ik vind enkel die nieuwe er te spacy aluminium uitzien, of te veel plastiek, wat niet echt past bij een olie. 

Aangezien er hier al veel Vespa's zijn gerestaureerd en gereviseerd richt ik mij tot jullie met de vraag naar raad...

Thx.

Yvan

Link naar reactie

Vooraan remmen met een oldie, is gelijk aan zelfmoord! Er zijn trouwens versterkte veren te verkrijgen maar dan nog, voorrem nooit gebruiken is de kunst.

 

Link naar reactie

Dat heb ik hier nog zien passeren, wel voorrem, niet voorrem... ik heb er zelf nog nooit een probleem mee ondervonden. Nu, je moet soms op je gek gaan voor je een probleem erkent...

Aan de andere kant vraag ik mij af waarom er dan ooit besloten is om op een PX een schijfrem te plaatsen en waarom sommigen de moeite doen om een oldie om te bouwen met een schijfrem. 

Ik vind vaak de remafstand nogal.lang als ik enkel de achterrem gebruik, dus ik rem voortaan soms bij. Verdeling 70/30?

Link naar reactie

Op de Primavera van mijn vriendinnetje zit ook zo'n zelfmoordveer. Een klein beetje de voorrem aanraken is gelijk een duikvlucht naar beneden. Op mijn P200e heb ik YSS veren gemonteerd wat super rijdt... ja het oogt iets moderner maar het rijdt wel zo vele malen beter. 

Link naar reactie
14 hours ago, vidji said:

Aan de andere kant vraag ik mij af waarom er dan ooit besloten is om op een PX een schijfrem te plaatsen en waarom sommigen de moeite doen om een oldie om te bouwen met een schijfrem.

Een schijfrem is in alle omstandigheden de betere oplossing, zowel naar remkracht als remdosering. Daarnaast behouden ze veel meer remkracht wanneer ze opwarmen dan trommelremmen. Er is een goede reden waarom het overgrote deel van ale rijdende voertuigen overgeschakeld zijn naar schijfremmen...

Link naar reactie

Hoi pdvd, een volledig setje dan (veer en schokdemper) aangezien die op een P geïntegreerd zijn, op een GL zit je nog met een gesplitst systeem van aparte veer en schokdemper, dit vind ik bij YSS niet direct terug. Heb je achteraan je originele laten zitten of is die ook vervangen

Link naar reactie
2 hours ago, vidji said:

@Speedracer dat was idd ook mijn gedacht, maar je ziet hier vaak de stelling passeren "nooit de voorrem gebruiken", dan heeft een schijfrem niet veel zin hé

 

Op een scooter met een goed onderhouden voorremsysteem (scharnierbout remhendel gesmeerd, remkabel goed gesmeerd en nergens geknikt/beschadigt/gecorrodeerd, actuatorarm voor de remblokken goed gesmeerd, remblokken in goede staat, scharnierpunten remblokken gesmeerd en last but not least remtrommel in goede staat dus niet ovaal, gecorrodeerd, geglazuurd) en een ophanging in goede staat (geen originele veer + demper van 1963) moet de voorrem op zijn minst 'acceptabel' werken.

Op je GL kan je een sterkere demper kopen van BGM die er welsiwaar niet zo retro uitziet maar naar verluid (ik heb er zelf nog nooit één gemonteerd) wel zeer degelijk werkt en de veer is beschikbaar in een sterkere versie, wel goed opletten als je besteld want er zijn verschillende lengtes beschikbaar... en handschoenen aandoen om te monteren want die durven nogal lastig te zijn om op hun plaats te krijgen, zeker als de vork nog in de scooter zit.

Link naar reactie

Thx voor de tip. Alle scharnierpunten enzo zijn goed in orde, remblokken zijn net vervangen, open lager is vervangen door gesloten versie omdat de dichting al wel eens wat vet doorliet naar de trommel, sindsdien geen probleem, voor mijn gevoel is remmen vooraan geen probleem, enkel het duiken dus... de BGMs had ik ook al eens bekeken samen met een stijvere veer... zien er inderdaad niet zo retro uit, maar oké, veiligheid is ook belangerijk. Misschien heeft er iemand ervaring met BGMs op,een oldie?

Link naar reactie
17 uren geleden, vidji zei:

Hoi pdvd, een volledig setje dan (veer en schokdemper) aangezien die op een P geïntegreerd zijn, op een GL zit je nog met een gesplitst systeem van aparte veer en schokdemper, dit vind ik bij YSS niet direct terug. Heb je achteraan je originele laten zitten of is die ook vervangen

Ah een GL heeft weer een ander systeem. Achter heb ik ook vervangen door instelbaar YSS schokbrekertje. Kan natuurlijk altijd beter maar deze zijn prijstechnisch echt wel okay. En instelbaar wat met mijn reizen met volle bepakking wel erg wenselijk is. 

Link naar reactie

Je gaat verstelt staan van de verbeterde prestaties met een nieuwe standaard veer en demper. Mits wat zoeken in de Italiaanse webstore ben je voor €60 gesettled! YSS achteraania idd voor die prijs ook top! 

Link naar reactie

@Frederik9111 Heb je wat tips voor Italiaanse webstores? Ik heb tot nu toe mijn online aankopen altijd bij SIP en ScooterCenter gedaan en daar vind ik nu precies mijn goesting niet in front vering. En verder Googlen brengt mij ook niet direct resultaat (zal wel aan mijn trefwoorden liggen)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...