Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PK50XL restauratie


FredericE

Aanbevolen berichten

Beste

Recent kocht ik een Vespa PK50XL van 83.

Bij het restaureren van deze Vespa, die ik gekocht heb toen hij niet draaide, stoot ik op problemen. Omdat deze niet draaide heb ik vervangen: cilinder, piston, ringen aan piston, cilinderkop, bougie, spruitstuk en carburateur (allemaal meegekregen van de vorige eigenaar, in nieuwtoestand). De motor draait nu, maar maakt volgens mij niet het correcte geluid. Ik vind het nogal schril, schrapend. Wanneer hij stationair draait valt het nog mee vind ik, maar bij het rijden hoor je het enorm. Tevens lekt er bij het draaien telkens een beetje. Wat is er volgens jullie verkeerd? Dichtingen zijn tevens vervangen. Huidige carburateur is een 16.10 Dellorto met een sproeier 70 (die ik nog wil vervangen door een 50-60).

Foto's van het lekken heb ik bijgevoegd. Omdat ik filmpjes hier niet rechtstreeks kan posten, heb ik deze op mijn Dropbox geplaatst, maar via onderstaande link zouden jullie eraan moeten kunnen.

Alvast bedankt

Frédéric

 

https://www.dropbox.com/s/l4pjxlmpw7axucq/Stationair.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/d7jen81tx6dri3j/Rijden.mp4?dl=0

 

Ps:

1. De carburateur moet nog afgesteld worden incl kleiner sproeier;

2. Rond de bougie zijn er geen lekken te bespeuren;

3. Momenteel zit de koelkap er niet omheen, maar de motor heeft nog nooit lang gedraaid.

 

1.JPG

2.JPG

Link naar reactie

Veerrondellen steken aan  cilindervoet en spruitstuk zullen al veel verschil maken, en kruislings gelijk aandraaien

Link naar reactie

Bedankt voor uw reactie Philip!

Ik heb dit aangepast, de piston nog eens goed ingevet en het lekken (en het schrale geluid bij rijden) is inderdaad gedaan. De motor heeft sindsdien al een aantal keer soepel gedraaid. Waarvoor dank dus!

Toen ik bezig was heb ik direct ook de sproeier (53 ipv 70) vervangen. Nu kom ik op het probleem dat mijn Vespa soms niet meer wil starten. Gisterenavond nog perfect mee gereden, deze morgen nog goed gedraaid en sinds deze middag niets meer. Ik voel nog compressie, bobine en bougie doen het ook nog, en de naftekraan allemaal niet aangeweest. Morgen ga ik er eens mee langs bij een Vespa werkplaats in de hoop daar meer te weten te komen.

Link naar reactie

zet je naftkraan 's avonds dicht en als het probleem dan verholpen is, dan heeft de vlotternaald  zijn beste tijd heeft gehad

Link naar reactie

Kan een natte luchtfilter een gevolg zijn van een kapotte vlotternaald? Momenteel staat ze nat, wat mij niet echt de bedoeling lijkt.

De vlotternaald zal ik straks vervangen, ik had nog een nieuw exemplaar meegekregen.

Verder denk ik dat het probleem zich mogelijks bij mijn ontsteking bevindt. Compressie is aanwezig, de bougie staat nat na een paar keer proberen te kicken,...

Ik heb tevens geprobeerd met een nieuwe bougie, zonder resultaat.

Link naar reactie
2 uren geleden, FredericE zei:

Slechte ontsteking is ook uitgesloten. Juist mijn bougies getest door ze tegen de massa te houden, en ik zie effectief vonken... 

 

Ik voeg hier wel aan toe dat na meerdere malen de bougie te testen, de vonk heel zwak lijkt. En deze niet altijd lijkt te werken bij het kicken. Dan controleer ik best ook eens de bobine en stator?

Link naar reactie

Hallo Frederic,

hier een paar dingen om te proberen:

-De vlotternaald hangt vast aan je vlotter. Wanneer de vlotter door het benzineniveau in je carburatorreservoir stijgt komt de vlotternaald omhoog en wordt de rubberen kop van de vlotternaald in een opening geduwd om de toevoer van benzine te stoppen.

Is je vlotternaald versleten, wordt de benzinetoevoer niet/slecht afgesloten. Carbu loopt dan over. Ik persoonlijk vind het nog moeilijk met het blote oog te zien maar ons vader “ziet dat direct”. Blijkbaar zit er dan in het rubberen contactvlak  een welving en is de ‘hoed’ scherper dan bij een verse naald.

-Je luchtfilter kan ook nat staan van met sproeier 70 te rijden. Je carbu spuwt vernevelde benzine langs de inlaat naar buiten

-Als bougie een NGK b7hs of bosch w5ac gebruikt?

-Als je denkt hem te hebben verzopen: bougie uitdraaien, paar keer kicken tot er geen uitlaatgas meer uit de cilinder komt en dan nog eens proberen starten met de bougie er in.

-stator zelf lijkt me minder waarschijnlijk. zijn allemaal gesoldeerde aansluitingen op spoelen koperdraad (kan niet zo heel veel aan miskomen) en je krijgt nog vonk. Wat wel kan is dat je op het verkeerde tijdstip vonkt, dat moet je dan bij die werkplaats eens laten controleren met de stroboscoop. Markering op het vliegwieldeksel en markering op het vliegwiel gaan in fase staan.

-een bobijn mag je wel van mij gebruiken als je zelf eens wil testen of het dat is.

trek eerst de bougiekabel eens uit de bobijn en draai hem er tegoei in, hetzelfde met de bougiedop. Je weet nooit.

Vespatechniek is voor mij nog geen exacte wetenschap zoals voor anderen hier maar hope it helps, succes!

Link naar reactie

Een kleine update: Vespa loopt weer .

Vlotternaald heb ik vervangen, de vorige was inderdaad wat scherp op de top daar waar de nieuwe ietswat ‘stomper’ is.

Aangezien ik geen vonk kreeg heb ik het elektrisch deel ook eens gecontroleerd, en ik zag dat er een paar contacten volledig onder olie/vet zaten, deze vernieuwd en opnieuw een vonk. 

Daarjuist ben ik eens gaan rijden en ik merk toch wel een paar bizare zaken op: 

1. Ik moest even stilstaan aan de lichten, en de Vespa ging praktisch onmiddellijk hoog in toeren (vermoed valse lucht?)

2. Wanneer ik met een continue snelheid reed (50km/h) viel de Vespa uit, uit het niets. Geen raar lawaai voorafgaand/ moment zelf. Een minuut of 2 later start ik opnieuw, geen probleem, tot ik opnieuw 5 minuten rijd en valt opnieuw uit. Aan wat kan dit liggen?

3. Is er een manier om de Vespa iets trager te laten gaan? Ik heb gemerkt dat deze bijna de 60 km/h aantikt als ik een lang recht stuk heb. Uiteraard wil ik problemen vermijden, dus zou ik graag max 50 km/h rijden.

Link naar reactie

Lijkt er op dat ie te weinig benzine krijgt. eerst rijd ie goed dan zit er nog benzine  in de vlotterkamer als dit op is stokt de motor heb ik ook ooit gehad.

met een Heinkel.  daar kwam er drup voor drup benzine uit de kraan. Of toch eens met een andere carburateur proberen.

Wel vervelend dat soort storingen.  aan de andere kant je leert er wel van

 

Succes

Han

Link naar reactie

Loopt je slang van tank naar naar beneden of maakt hij nog een bochtje omhoog(is de slang te lang?)

Als dat zo is dan krijg je een luchtbel in het hoogste punt van je slang en loopt er geen benzine meer door.

Wat zei de mechanieker van de vespashop?

Link naar reactie

@motorhan dat lijkt een logische verklaring inderdaad. De benzine loopt vlot uit de slang, maar wordt volgens mij ‘begrensd’ door de benzinefilter die in de carburateur zit. (Waar ik voor de Vespa reed, al dacht dat het een kleine filter was). Ik zal een filter plaatsen op de leiding van de tank naar de carburateur en die filter in de carburateur weghalen. Bedankt voor de tip!

ps: ik zie het inderdaad als een leerproces, ik heb reeds veel opgestoken!

@Frissenappel de slang loopt zo goed als verticaal naar de carburateur en is ongeveer 20cm lang. De benzine loopt er vlot uit, dus ik denk niet dat het aan dat stuk ligt. 

In de Vespagarage dachten ze ook aan een te weinig aan benzinetoevoer en hadden ze tevens een vermoeden van valse lucht.

 

Ik denk wel te weten waarvan het lek zou komen. Dat moet ik dus maar eens controleren.

 

Bedankt voor jullie tips!

Link naar reactie

De Vespa staat weer stil. Deze morgen heen en terug (enkele reis 7km) richting school gereden, geen probleem. In de namiddag (rond 14u) ging ik ermee naar een vriend, maar valt na een tiental kilometer uit. Ik dacht weer een benzinetekort, dus wacht ik een kwartier, een half uur, geen resultaat.. Ik stap ermee verder naar hem en bestudeer hem daar eens nader. Alles uiteengehaald: carburateur, luchtfilter, benzinekraan staat open, kleine vonk van bougie aanwezig (die nat staat na een paar keer kicken).

Sindsdien een uur of 2 later geprobeerd, geen resultaat, nu weer geen resultaat.

Hij lijkt het geluid te maken van te willen maar start niet. Ook niet na het in gang lopen.

Iemand een idee wat ik nu kan doen om hem vanavond niet te moeten laten staan en alsnog naar huis te kunnen rijden?

Link naar reactie

het zou kunnen dat er met te weinig olie in je benzine is rondgereden.

segmenten checken, deze moeten goede weerstand bieden

en anders cilinder boren en overmaatse piston en "juist" mengen

Link naar reactie

@nero die had ik helaas niet bij mij (niet slim van mij). Ik heb de bougie nog wat proberen op te schuren, waarna de vonk iets groter was, even gedraaid heeft, maar weer afgevallen is (vermoed slechte afstelling als boosdoener)

 

@Philip1 ik heb gerekend met 2%, normaal zit er voldoende in toch dan?

De segmenten (dit zijn de ringen rond de piston he toch?) bieden voldoende weerstand. Ik merk wel dat na bijvoorbeeld een keer of 10 kicken de compressie precies afneemt.

Wat bedoel je precies met cilinder boren en overmaatse piston?

 

@Adrian Bij het plaatsen van de piston in de cilinder heb ik met een beetje vet alles ingesmeerd. Ik had dat ergens gelezen dat dat zo zou moeten.

 

Maar op de koop toe begaf mijn gaskabel het ook nog daarjuist. Ik laat hem nu achter en probeer morgen verder

Link naar reactie

Gaskabel vernieuwd intussen, maar weer het probleem dat ik geen of zelden een vonk krijg (met 3 verschillende bougies getest, Bosch W5AC en 2x NGK B7HS).

Raar dat het dan toch even gewerkt heeft, maar ik ga mijn ontsteking en bobine toch eens nader bekijken.

Link naar reactie

Wanneer ik daarjuist mijn vliegwiel eraf haalde, kwam ik de stator tegen in deze toestand (foto’s bijgevoegd). Losse geoxideerde contacten, ontstekingsspoel ziet er niet meer uit, losse stukjes tegengekomen,... 

Wanneer ik deze er probeer af te halen stuit ik op 2 van de 3 schroeven die ik er niet afkrijg. De kop zag er al niet meer uit en WD40 heeft niet geholpen. Hoe kan ik deze alsnog loskrijgen?

Valt deze stator nog te redden? Wanneer ik de foto’s zie verschiet ik er zelfs van dat deze nog gewerkt heeft bij mij. Sowieso ga ik deze eerst eens proberen op te kuisen/ contacten opnieuw te solderen. 

Kan iemand mij zeggen welke waardes ik moet bekomen bij het doormeten van de stator?

En kan ik ook een bobine (3-pins) doormeten? Of hoe ik deze kan testen? Tussen alle klemmen meet ik oneindig op de Ohm-stand (Fluke-meter). Ik heb wat info opgezocht op internet naar ik vind hieromtrent niet echt iets..

Alvast bedankt!!

 

 

45D82476-CB0E-4FB3-B5CB-E491D8C2FDCD.jpeg

E4A58387-8FF4-47BE-B0B1-F07D8602F457.jpeg

C6EDB8D6-F1E6-4099-8F10-82AEC2928DB5.jpeg

6F984833-66DC-4849-822E-988C33E62583.jpeg

175250FC-36A8-4AEB-BE17-1D9CB07ABA16.jpeg

4C618D31-2F7E-419B-A483-DEF56C3CC663.jpeg

5C715C56-C07A-4DD7-9CC9-7FA9CA21D671.jpeg

Link naar reactie

zet er een schroevendraaier op en geef er een flinke tik met de hamer op , wel een schroevendraaier gebruiken die daar tegen kan he , de vijs zal wel loskomen zo 

Link naar reactie

Waarom een nieuwe statorplaat?

Elke Vespa van meer dan 20j oud heeft een statorplaat in deze staat

gewoon nieuwe bekabeling op solderen, das alles

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...