Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GTS 300 Supersport


buddah

Aanbevolen berichten

Na jaaaaaren kom ik hier nog even op het forum terug om goede raad en advies te vragen.

Ik reed vroeger met zowel oude als nieuwe vespa's en lambrettas.  Tot ik een jaar of 3 geleden alles verkocht en resoluut voor oude wagens en motoren ging.
De oude wagens zijn nog steeds present, maar ik denk erover om nu de moto te verkopen en terug met een vespa rond te tuffen.

De reden waarom ik vroeger mijn laatste vespa (de GTS Supersport 125) verkocht was het feit dat ik nu en dan pijn in de onderrug had.  Het betrof een model die ik nieuw kocht, ik denk rond 2010.

Nu is mijn vraag concreet of dit met de nieuwe generatie idem dito zal zijn, of zit hier reeds nieuwe vering op?
Is er uberhaupt verschil tussen de vering van een 125cc en een 300cc.
Ik kan me voorstellen dat in de 8 jaar tijd wel wat progressie gemaakt is en mogelijks de vering werd verbeterd.

Bedankt allen

Link naar reactie

Upgrade naar malossi veren voor en achter is echt aan te raden. Wereld van. Verschil !!

Link naar reactie

daarstraks de vespa gaan ophalen

Terug wennen als je van een "echte" moto komt...die kleine wieltjes, dat lichte gewicht...
Wat me al direct opvalt: er is na een ritje van 40km al terug wat last van de onderrug, wat ik op de moto nooit gehad heb (ook niet na pakweg 250km)

Voorts merk ik eerlijk gezegd ook niet superveel verschil tussen mijn vroegere 125gts en deze 300

Link naar reactie

Ik heb nooit spijt van een beslissing die ik neem.
Een vespa huren hoefde niet, ik rij al 12 jaar met vespa en lambretta (oude) en heb al een nieuwe gts gehad ook.

Misschien is een kleine toelichting hier van toepassing:

Anderhalf jaar terug kocht ik een nieuwe moto, waar ik probleemloos de nodige km's mee afmaalde.  2 weken geleden vond een Duitse toerist het nodig om zonder teken plots alles toe te smijten (den bandensporen op de weg liegen er niet om).  Ik hield mij aan de snelheidsbeperking en hield voldoende afstand.  Echter: links de trambedding, rechts een verhoogde berm, uitwijken is op dat moment dus geen optie en dan blijft enkel remmen over.  Met een moto kom je op dat moment echter te kort.
Gevolg: los in de poep
Al bij al ben ik er goed van af gekomen en had het een PAK erger kunnen zijn.  De moto was te herstellen en de stukken waren besteld.
Maar toen maakte ik mij de reflex: waarom heb ik een moto nodig?  Enkel voor werkgerelateerde verplaatsingen, want een "motard" ga ik nooit worden.  Vroeger deed ik dit alles met de vespa, dus dacht ik...dan kan dat nu ook terug.
De dealer waar de moto ter herstelling staat verkoopt ook vespa, dus vorige woensdag even gebeld, overeen gekomen qua overname MG en aankoop Vespa.
Zoals zo dikwijls ben ik in zo'n zaken een zeer snelle beslisser.  Ik hou niet van over en weer mailen, bellen, gaan kijken, nog eens gaan kijken, testrit doen, dan 2 maand wachten, nog eens gaan kijken, nog wat zeveren over de prijs, enzoverder...Voor mij moet het vooruit gaan, heb het al druk genoeg.

Zo, nu kennen jullie het ganse verhaal :-)


Ik schreef hier even mijn eerste bedenkingen neer.  En het zal inderdaad gewoon een kwestie zijn van terug km's te doen en het gewoon te worden.

 

Link naar reactie

Wat de vering betreft, die kan je harder of zachter zetten met de bijgevoegde sleutel in je gereedschapskoffer, aller plastiek zakje:D, in je bakje vooraan. Probeer dit mssn eerst eens uit wat er voor jou het beste aanvoelt. En dan hoef je niet hals over kop stukken van mensen uitgeven om nieuwe veringen te plaatsen zodat je er een stickertje bijkrijgt die je op je Vespa kan plakken...:) Ikzelf heb ook eerst jaren met een GTS125 gereden alvorens over te stappen naar een 300SS. Op de mijne staat er een Leovinci uitlaat. Stickertje heb ik wel niet geplakt.

Persoonlijk vind ik het wel een opmerkelijk verschil tussen beide. De 300 is veel vinniger in vergelijking met de 125. Als je rond de 100km/u zit en je geeft nog wat gas bij dan merk je nog dat de scooter dit aankan. Met de 125 moet je meer je afstand inschatten want je hebt niets van power over. Ook ben ik van mening dat je soepeler en vinniger kan rijden in het druk verkeer in de stad, wat met een motor niet altijd het geval is. Was vroeger ih bezit van een BMW en een Kawasaki. Maar geef mij maar ons scooterke dat door velen onderschat wordt qua optrekken en vinnigheid. Net dat vind ik de max. En natuurlijk blijft het een scooter met een motor van 300cc.  Van een 2CV kan je ook geen Ferrari prestaties verwachten. Ik rij dolgraag met mijn Vespa. Woon-werkverkeer Baasrode- Wetstraat in Brussel dagelijks. En mijn Vespa is mijn voertuig. Ik kies bewust ervoor om geen wagen te hebben. Zeker niet in het verkeer de dag van vandaag. Geniet maar van je V espa. Laat die automobilisten maar uren in de file staan.

Link naar reactie

Gisterenavond een eerste 'ontspanningsritje' gemaakt...en genoten.
Dit is al veelzeggend, want de moto uithalen louter en alleen om een "toerke" te doen deed ik slechts zeer zelden.  Vroeger met de vespa gebeurde dit wekelijks in de zomer.

Good times are coming ;-)
 

Link naar reactie

@Buddah: moest die pijn in de onderrug blijven, probeer dan is het Solo zadel voor de GTS. Ja, het is even doorslikken wat de prijs betreft, maar je haalt het er vier dubbel keer uit qua rijplezier en comfort. Ik zou mijn zadel voor geen goud meer willen wisselen, rij er nu zo al 3 jaar mee rond.

Met het zadel kan je ook een passagier nog meenemen, maar die zit wel een pak minder comfortabel dan met het standaard zadel. Dit solo zadel stelt jou als bestuurder wel in staat om een andere (comfortabelere) zithouding aan te nemen. Zeker voor wat langere mensen (ikzelf 1m87) is dit zadel fantastisch.

https://www.easyparts.nl/Zadel-Eenpersoons-Vespa-Zwart-(witte-bies)-GTS-Super-ABS-14->_(Zadels-Buddys)-p26251579 

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 8 maanden later...

Inmiddels vorige week zeer snel en onverwachts de vespa verkocht zonder deze ook daadwerkelijk te koop te hebben gezet.
Ik had toch blijvend last van mijn rug als ik de baan op geweest was voor langere tijd.  Met de voorgaande motorfietsen had ik dit nooit.  Ik smeet een visje bij een maat om te horen wat een correcte verkoopsprijs zou zijn (9 maand oud, 2200km).  Hij kende iemand die iets zocht.  BOENKE: den dag erop was dat spel verkocht

Intussen is de nieuwe bike (ja toch terug een moto besteld).  Iets helemaal anders, maar mijn rug zal mij dankbaar zijn.  
Het grote verschil tussen een moto en een vespa is het feit dat bij een vespa de voeten vooruit staan en je dus alle slagen met de onderrug opvangt.  Bij een motorfiets (uitgezonderd bij een chopper) staan je voeten onder je poep en vang je de schokken grotendeels met de onderbenen/knieën op.  Komt dan nog bij dat een vespa eigenlijk echt geen goeie vering heeft.

Dus na een korte comeback ben ik terug Vespa af...

Link naar reactie
5 uren geleden, buddah zei:



             Intussen is de nieuwe bike (ja toch terug een moto besteld).  Iets helemaal anders, maar mijn rug zal mij dankbaar zijn.  
 

En mogen we weten welke moto je hebt gekocht. want ongetwijfeld zullen er op het forum nog mensen zijn die in "jouw situatie" zitten. goede raad kan nooit kwaad ;)

dc92600faa92fcb8887bd98849c75537--motorcycle-posters-motorcycle-art.jpg

Link naar reactie

Een oldie met een goed zweefzadel daar kan je volgas de snelheidsremmers mee overvliegen zonder last in je rug te hebben.;)

Link naar reactie
8 hours ago, buddah said:


Intussen is de nieuwe bike (ja toch terug een moto besteld).  Iets helemaal anders, maar mijn rug zal mij dankbaar zijn.  
Het grote verschil tussen een moto en een vespa is het feit dat bij een vespa de voeten vooruit staan en je dus alle slagen met de onderrug opvangt.  Bij een motorfiets (uitgezonderd bij een chopper) staan je voeten onder je poep en vang je de schokken grotendeels met de onderbenen/knieën op.  Komt dan nog bij dat een vespa eigenlijk echt geen goeie vering heeft.
 

Kan ik begrijpen, ik had met de vespa ook meer last van nek, bovenrug en zelfs polsen dan met de moto. Deze laatste is ook min of meer naked en snelheden zijn sowieso hoger.

Link naar reactie

oooo, een oldie met een zweefzadel...zo zijn er vroeger een aantal van gepasseerd.  Geloof me: op oldies had ik op het einde ook zeer veel last van de rug, meteen ook de reden waarom ik toen op een gts overstapte.

De nieuwe bike is de nieuwe kawasaki ninja 650 geworden.  Dit lijkt een racer maar is het eigenlijk niet qua zithouding.  Relatief rechtop zittend waardoor de polsen niet extreem belast worden.
Voeten mooi onder de poep.

 

2019-03-07 16.49.59.jpg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...