Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Trilling Vespa GS160


Arno Kremers

Aanbevolen berichten

Beste Vespa vrienden

Ik heb een trilling in mijn Vespa GS 160

Is eigenlijk voornamelijk aan de linker kant (schakelkant) 

voel het enorm in mijn handvat en voetplaat.

bij hogere snelheden is het iets minder maar het is zeer storend en voel mijn hand nog nauwelijks na een 30 min rijden.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen.  

Link naar reactie

Trilling en resonantie zijn vaak moeilijk te vinden maar je kan eens beginnen bij de de motorrubbers en schokbrekerrubbers te controleren, zijn deze recent vervangen.

Daarnaast willen de kabels (of een los onderdeel) ook wel eens liggen te trillen in de centrale balk, die kunnen ook bij een bepaald toerental een vervelende trilling geven.

Zelfs een losse bout of moer kan er voor zorgen dat bij een bepaald toerental trillingen ontstaan, loop alles eens rustig na of alles nog goed vast zit.

Heb zelf wel eens een trilling door de gehele vespa gehad doordat de deksel van het reservewiel tegen de rechterbil aan zat, stukje rubber ertussen en het was opgelost.

Als je je Vespa op de standaard, in z’n neutraal hebt staan en gas geeft, is de trilling er dan ook of heb je het alleen bij het rijden? Als je het alleen bij het rijden hebt probeer een beetje te spelen met de bandendruk en kijk of dat wat oplevert. 

Link naar reactie

Merci voor je uitleg,

Wat vooral vreemd is dat ik het in het begin niet had. Nu ik heb wel de schakelkabels vervangen en met een spanbandje aan elkaar gezet. 

Misschien dat dat de oorzaak is. Ga dit eens bekijken.

Heb ook bekeken of de velgen recht zijn. Dit was in het voorwiel niet echt het geval en heb deze een keer verwisselt met het reserve wiel!

Maar trilling blijft toch nog aanwezig.

Heb nog niet in neutraal geprobeerd maar ga dit straks eens proberen.

Was zelf de Motor bout moer kwijt!! heb deze er nieuw opgezet en de trilling is zelfs erger nu.

Link naar reactie

Als hij op de standaard sta en gas geef heb ik het ook.

Heb de voet rails met klink nagels vast gezet en dacht te herinneren dat er een klein stukje in de voetplaat is achter gebleven! maar lijkt me sterk als het daar aan ligt.

Bedankt Nero ga dit eens nakijken.

 

Link naar reactie

Helaas zijn het bij resonantie vaak de kleine dingen.

Resonantie (Latijnresonare, weerklinken) is een natuurkundig verschijnsel dat voorkomt bij trillingen. Een trillend voorwerp kan een ander voorwerp in trilling brengen, doordat de trillingen via een tussenstof worden doorgegeven. Als dit andere voorwerp in het ritme van de oorspronkelijke trillingen gaat meetrillen, wordt dat verschijnsel resonantie genoemd. De trilling van dat andere voorwerp kan veel sterker zijn, dan men op grond van de aanstoting zou verwachten (de trilling vindt weerklank). Resonantie kan optreden bij vrijwel elk bestaand object. Bij objecten met een kleine interne demping, bijvoorbeeld een object van metaal of glas, is resonantie sterker dan bij een object met een grote interne demping (zoals hout).

In jouw geval is de bron dus de motor die een ander object laat trillen. Omdat je het op de standaard ook hebt is het zoeken wat makkelijker. 

Heb je je motorbout/moer op moment gezet (70 n.m)?

Omdat je dus zonder moer hebt gereden kan het zijn dat je motorrubber beschadigd is en deze niet meer goed de trillingen dempt maar deze dus geleid naar het frame, controleer daarom het rubber en de metalen bussen van de motorophanging.

Heb je deze al eerder vervangen? Als dit niet het geval is dan is het misschien een idee om hier te beginnen. Je kan deze klus doen zonder de motor te verwijderen. Met wat hulpstukken (balkjes) onder de motor kan je de motorbout verwijderen en de motor aan de voorzijde rustig laten zakken. Ik heb een paar foto’s gepost in een ander topic hoe je dit makkelijk kan doen.

Zijn de rubbers wel vervangen, kijk dan of de motor na het aandraaien van de moer niet tegen het frame aan ligt,  maak desnoods 2 rubberringen en plaats deze tijdelijk tussen frame en motorblok en kijk of dit de situatie verbeterd.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik heb een GLA die hetzelfde had.

Hier veroorzaakte de buis van de standaard die speling had op de bodemplaat in de linkerkant (schakelkant) van het beenschild een irritante trilling bij 60 km per uur.Ging ik sneller, meer toeren, was het weg.

Ik baalde er zo van, dat ik hem bijna had verpats.

Nadat ik de speling had verholpen was het trillen weg.Het vervangen van de blokrubbers heeft de fijne trillingen in handvat en bodemplaat verminderd tot een acceptabel niveau.

Nu een geweldige fijne scooter.Ik snap jouw probleem.De vorige reacties ook serieus nemen.

Ik hoop dat ik je met mijn tips verder heb geholpen.

succes.

50C7ECE6-F62E-4A78-B477-5C34ECA46AEB.jpeg

Link naar reactie
On 1/7/2020 at 7:07 PM, Dries adams said:

Oud topic maar is hier een oplossing uit de bus gekomen? 

Ik heb hetzelfde vermoed ik. 

nee nog niet! ben nu wel met een motor wissel bezig en ga kijken wat dat brengt.

Gaat nu een origineel blok onder komen waar alles is vervangen.

Dacht zelf dat het aan de sip road 2,0 ligt waar aan de binnenkant wat los is gekomen, maar na ik hem er af heb gehaald hoorde ik toch niks van rammeling.

Ik ben benieuwd als ik klaar ben met het vervangen van de motor.

waar ook een nieuwe uitlaat onder zal zitten! zo een mooie kopere Mauro pascoli hand made uitlaat.

ik laat nog iets weten

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...