Ga naar inhoud
Vespaforum.be

VNB1T: Elektrisch raadsel


Solvato

Aanbevolen berichten

Ben bezig aan de bekabeling voor een VNB1T (volgens het motornummer toch) maar er zijn aanpassingen gebeurd volgens mij. Om te beginnen zit de motor onder een VBB1T kader, er is geen batterij en er is een externe hoogspanningsspoel, de statorplaat kan ik niet dadelijk identificeren. Ik voeg straks een foto toe.

Dus heb ik een NIEUWE kabel gestoken, een vnb2-5t kabelboom en aangesloten volgens onderstaand schema

c4a0acbede587ebb467f5c6e0ef10da1.png

  • Maar de claxon en het remlicht werken ENKEL als de koplamp UIT is.
  • De koplamp (grote ampoule) werkt, zelfs  verschillende lichtsterktes
  • Het achterlicht en het kleine lampje in de koplamp werken NOOIT. Waarschijnlijk niet toevallig zitten ze beiden op de gele kabel en heeft deze dus ergens contact met de massa.
  • Claxon en rem zijn verbreek contact.

Ik probeer wat foto's te posten. Bij mijn vorgige poging lukte dat niet en verdween mijn volledige post.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Link naar reactie

20180522_203521.thumb.jpg.242fd666949dd050da7b77eb9eac518c.jpg

Aansluiting koplamp

20180522_203700.thumb.jpg.0127ff07c60399077d2eaefee855caae.jpg

Aansluiting achter unit (blauw -remlicht, geel - achterlicht, zwart - massa aan kader)

Link naar reactie

't  Is opgelost. Een aardingsprobleem en een klein foutje in bovenstaand schema. Zodra ik wat tijd vind zal ik hier de hele uitleg posten. 

Link naar reactie

Bon, ik wil het resultaat van mijn zoektocht hier posten. Misschien heeft iemand er ooit wat aan.

De VNB 2 - 5 en een nog een aantal ander modellen hebben een specifieke manier om de elektrische stroom te verdelen. Het belangrijkste om te onthouden is dat lampen UIT gaan door de stroom - die opgewekt wordt door de spoelen (statorplaat) - kort te sluiten met de massa (standaard: zwarte draad). Om bv de lamp AAN te doen moet je die kortsluiting dus verbreken. Maar vermits een hoop kabels (geel, wit, groen, bruin, blauw, paars,...) verbonden zijn met slechts 2 spoelen en alle zwarte draden op één of andere manier ook allemaal samen komen is de minste beschadiging, een los draadje of één verkeerde aansluiting genoeg om toch ergens verbinding met de massa te hebben. Je zet misschien wel de schakelaar om en verbreekt de verbinding tussen geel en massa, maar die gele gaat via de blauwe (waar hij ongeoorloofd contact maakt) toch naar de massa vloeien met als resultaat dat de lamp NIET aangaat.Om het met een metafoor uit te drukken: Je doet de deur wel dicht, maar de achterdeur staat nog open en dus gaat de stroom toch lopen.

Even met de Ohm meter testen? Tja, dat werkt dus niet zomaar "even". Doe de test zelf maar eens, elke kabel is op één of andere manier met elkaar verbonden via massa. Dus als je het wil uitmeten moet ELKE kabel los. Maar uiteindelijk heb ik zo wel gevonden dat er contact was tussen twee kabels. Dit probleem aangepakt en jawel hoor: Plots werkt alles.

Opgelet: Dit elektrisch systeem is berekend voor een bepaalde belasting en een deel verbruikers hangen in serie. Dat betekent dat een verkeerde claxon (12V ipv 6V) of zelfs een verkeerde gloeilamp (25W ipv 10W) voor rare verschijnselen kan zorgen. Zou kunnen, is niet noodzakelijk zo. Maar als je blijft problemen ondervinden zou ik dat ook eens even nakijken.

Tot slot wil ik nog even opmerken dat volgens het originele Vespa schema de claxon NIET werkt wanneer grootlicht AAN staat (grootlicht = schijnwerper = de faar). Enkel wanneer de schakelaar in positie 0 of 1 (zie schema in bovenste post) staat kan je toeteren. Waarom Vespa dit zo gebouwd heeft weet ik niet. Misschien mag je niet toeteren in het donker. Geluidsoverlast :-) 

Conclusie: Bij stroomproblemen met dit type elektrisch systeem: ALLES nakijken en meten, het zit hem in de details. Zelfs een niet goed bevestigd kabelschoentje kan de oorzaak zijn.

Vespa is een pracht ding. Waarschijnlijk ontworpen door God himself, maar den élentriek heeft hij toch door iemand anders laten doen, peins ik. Soit, ik heb weer wat bijgeleerd

Greetz - Mokonzi

PS: foutje in bovenstaand schema - Horn(claxon) is een verbreekcontact en niet een maakcontact.

Link naar reactie
33 minuten geleden, Thomas78 zei:

De gemakkelijkse oplossing is dus gewoon een compleet nieuwe kabelboom steken bij oude verweerde draden.

Soms wel, niet altijd. Ik had een nieuwe kabelboom gestoken omdat de oude helemaal verkeerd was.

Bijkomende moeilijkheid. Het ging om een niet originele Vespa. Een VBB1T met motor van VNB1T, maar stator van VNB3T en schakelaar van VLT en achterlicht van GS ... enzoverder. Dan is het dus niet evident de juiste nieuwe kabelboom te vinden.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...