Ga naar inhoud
Vespaforum.be

hoog verbruik??


TonyC

Aanbevolen berichten

dag iedereen, na een tijdje BMW te hebben gereden ben ik terug over gestapt op een Vespa. Ja, terug want ik had een GTS250 van 2016 en ik weet het dat ik die nooit had mogen weg doen. Maar we kunnen de klok niet terug draaien.

Dus nu heb ik terug een Vespa GTS250 van 2011 gekocht met net geen 16000Km op de klok.

Rijd fantastisch en ben tevreden dat ik de overstap heb gedaan maar wat me wel opvalt is dat deze veel verbruikt.

Ik zit nu met een verbruik van 3,6 L op 100 Km en dat vind ik veel.
Mijn vorige deed het met 3L op 100 Km en mijne maat zijne 250 van 2016 doet het soms nog met zelfs minder dan 3L.

Ik hou me aan de snelheden die wettelijk zijn toegestaan en ben nog niet op de snelweg geweest (is niet mijn ding)
Heb wel al eens gekeken hoe snel hij gaat en de top die ik eruit haal is 120 op de klok, 105 GPS

Ik heb wel gezien dat de originele rolletjes er in zitten en de riem is nog goed. Deze gaan wel vervangen worden op 20000Km

Iemand enig idee wat ik aan het verbruik kan doen?
Ik ga hem ook eens aan de computer laten hangen en een eventuele update laten uit voeren

Link naar reactie

Hij rijdt fantastisch en je bent er blij mee. dan zal die halve liter benzine "meerverbruik" per 100 km er ook nog wel bij kunnen zeker ;)

Een nieuwere "250" zal wellicht iets zuiniger zijn. omdat nieuwere motoren nu éénmaal iets minder verbruiken dan een motor uit 2011.  

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 3 weken later...

M'n GTS 300 Bj. 2014 haalt een algemeen gemiddelde van 3,65L/100Km
Hoogste uitschieter:  4,13L    Was toen nog in de omschakeling van m'n CBF1000 naar de Vespa  ;-)
Laagste uitschieter:   3,10L    Rechter polsje is dus reeds duidelijk geacclimatiseerd. :-)

2076887263_KostenVespa.thumb.jpeg.67de498c42e566fe81dcd5607cbb000f.jpeg

Link naar reactie

Even ter verduidelijking.

Deze "verbruik-kosten tabel"... is een extract uit m’n excel die ik gemaakt heb voor al de voertuigen in ons gezin. Het is een uit de hand gelopen spielerei van me, die ik eens uit zottigheid in elkaar heb gebokst na een gesprek met een vriend. De “discussie” was hoeveel een auto nu exact kost per gereden km, inclusief alle kosten (garage, tax, verzekering, carwash, etc ...) minus de wederverkoopprijs bij “end of life”. Dit omdat er zoveel verschillende online tools te vinden waren van Touring tot VAB en testaankoop. Conclusie was dat ze allemaal uiteenlopende resultaten gaven. Wat de aanzet gaf om zelf iets in elkaar te steken wat de exacte realiteit weergaf. En ik was ook zeer nieuwsgierig wat voor een invloed m’n rijstijl op deze getallen had. 

En nee hoor, ik tel niet de eurootjes op die m’n Vespa kost aan rijplezier. Want dan zou ik ook m’n pinten op café moeten ingeven in een excel (wat deze laatste zeker zou doen crashen) :-))))))

Link naar reactie
21 minuten geleden, nero zei:

Die afgelegde afstanden /maand zijn wel om te huilen... :)

Groetjes, nero. 

IDD. Zoals ik reeds beschreef onder een andere topic. :-(

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...