Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vermogenverlies LX50


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

 

Ik rijd met een LX 50 Touring 4T uit 2012 met bijna 19.000 km. De varioring is er uit en ze rijdt +- 55km/h.

Als ik alleen rijd, haalt ze goed die snelheid, enkel als ik bergop ga zakt ze meer naar 50km/h.

Onlangs reed mijn vriendin mee, we reden in Geraardsbergen een heuvel op en de snelheid zakte gewoon naar 10km/h. Zeer eng en ik denk niet dat dit de bedoeling is. 

Telkens als ze meerijdt heb ik dit probleem, het enorm verliezen van snelheid.

Is dit normaal? Ben ik de enige? Zo nee, wat kan er mis zijn?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Die 50km/h bergop is normaal, maar 10km/h met je vriendin achterop is wat teveel van het goede...daar kunnen we natuurlijk flauwe grappen over maken maar dat gaat je niet helpen.

Denk dat je het moet zoeken achter je carterdeksel.

Wanneer zijn voor het laatst je rollen/snaar/geleiders vervangen?

Een vlakke rol kan zo maar de reden zijn dat de vario z'n werk niet goed kan doen.

Ook zou het een vuile gladde vario bus kunnen zijn waardoor de vario niet lekker kan bewegen.

Kijk ook even of je vario mooi egaal is en geen groeven heeft in het loopvlak, je schrijft dat de ring eruit is maar bij welke km-er stand is dit gebeurd. Bij het verwijderen van de ring zie je soms al groeven in de vario onder de 1000km-er en zo'n kleine groef creert al een toerendip.

Heb de link hier al eerder gebruikt maar bij deze nogmaals de werking van de vario:

http://www.scooterhulp.com/howtos/10089-transmissie-van-de-scooter-werking-rollen-v-snaar-controleren.html

Gebruik bij het verwijderen van de vario moer wel goed gereedschap. Een varioblokkeer tool is wel zo handig om schade aan de vario te voorkomen.

image.jpeg.4755c545e3474170e196d7e8b6658936.jpeg

Ook bij het terugmonteren monteren van de vario de moer goed controleren, desnoods vervangen en deze op moment vastzetten met een druppel loctite.

Link naar reactie
23 uren geleden, Pilaf zei:

Die 50km/h bergop is normaal, maar 10km/h met je vriendin achterop is wat teveel van het goede...daar kunnen we natuurlijk flauwe grappen over maken maar dat gaat je niet helpen.

Denk dat je het moet zoeken achter je carterdeksel.

Wanneer zijn voor het laatst je rollen/snaar/geleiders vervangen?

Een vlakke rol kan zo maar de reden zijn dat de vario z'n werk niet goed kan doen.

Ook zou het een vuile gladde vario bus kunnen zijn waardoor de vario niet lekker kan bewegen.

Kijk ook even of je vario mooi egaal is en geen groeven heeft in het loopvlak, je schrijft dat de ring eruit is maar bij welke km-er stand is dit gebeurd. Bij het verwijderen van de ring zie je soms al groeven in de vario onder de 1000km-er en zo'n kleine groef creert al een toerendip.

Heb de link hier al eerder gebruikt maar bij deze nogmaals de werking van de vario:

http://www.scooterhulp.com/howtos/10089-transmissie-van-de-scooter-werking-rollen-v-snaar-controleren.html

Gebruik bij het verwijderen van de vario moer wel goed gereedschap. Een varioblokkeer tool is wel zo handig om schade aan de vario te voorkomen.

image.jpeg.4755c545e3474170e196d7e8b6658936.jpeg

Ook bij het terugmonteren monteren van de vario de moer goed controleren, desnoods vervangen en deze op moment vastzetten met een druppel loctite.

Beste Pilaf

Dankuwel voor snelle reactie! Ik zal idd alles eens nakijken.

De varioring is er uit gegaan op 18k km, maar heb toen niets ergs gezien (heb er ook niet op gelet)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...